گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد
تير 1392 | گرمی نیوز

فتوای آیت الله زنجانی : آب در حد برطرف كردن تشنگی روزه را باطل نمی كند

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن

گرمی نیوز:

چند روز پیش اس.ام.اسی دریافت كردم با این عنوان : "دیگه نمیشه ادامه داد..... عید فطر مبارك". این طنزها حاكی از سختی بیش از حدی است كه روزه داران در روزهای طولانی و گرم تابستان تحمل می كنند. با فتوای آیت الله زنجانی "هنوز هم می توان ادامه داد....."

آیت‌الله زنجانی در فتوای جدید خود ابراز داشت: «با استناد به موثقه عمار و روایت مفضل ابن عمر از امام صادق(ع) كه در باب 16 وسایل الشیعه از ابواب «من یصح منه الصوم» آمده است، كسانی كه روزه می‌گیرند ولی تاب و تحمل تشنگی را ندارند، فقط به اندازه‌یی كه جلوی تشنگی شان را بگیرد می‌توانند آب بنوشند و در این حالت روزه شان باطل نبوده و قضا هم ندارد.»
لازم به ذكر است نظر فقهی وی در رساله عملیه به این شكل نبوده و این نظر فقهی جدید وی  است.
در همین حال روزنامه اعتماد در حمایت از این فتوا نوشت:

«آیت‌الله برقعی در پاسخ به این پرسش كه این فتوا را از منظر فقه شیعی چگونه می‌بینید ابراز داشت: مشابه چنین نظراتی در فقه ما بسیار است. همانطور كه معظم له به كتاب وسایل الشیعه استناد كردند باید اذعان داشت كه چنین احكامی در فقه ما بسیار است. همانطور كه در فقه شیعی به احكام استناد می‌شود به عقل و اجماع نیز استناد می‌شود.

ایشان در ادامه خاطرنشان ساخت: در گذشته بسیاری از احكام محدود بوده و در زمان حاضر موضوعاتی مطرح می‌شود كه در چنین روایاتی نیامده است یا نظرات سختگیرانه‌یی مطرح می‌شود كه در فقه اسلامی ما با چنین شرایطی رو به رو نبوده‌ایم. به نظرم چنین فتوایی در فقه شیعه بسیار داشته‌ایم. ما نمی‌توانیم سختگیرانه به احكام شیعی نظر داشته باشیم و فقط احكام را ملاك قرار دهیم و بگوییم كه باید همان اجرا شود. در حالی كه فقیه آگاه به زمانه می‌تواند با توجه به شرایط و زمانه احكام خود را بر پایه استدلال شرعی و عقلی فتوای خود را اعلام نماید. به‌طور مثال ما حكمی به نام ذوالعطاش داریم یعنی كسی كه بسیار عطشان است. این فرد می‌تواند با رعایت جوانب روزه داری آب به قدر رفع عطش بنوشد و روزه او صحیح هم خواهد بود. ایشان با تاكید بر این نكته كه صدور چنین فتوایی شجاعت و تهور می‌خواهد اظهار داشت: ما نمی‌توانیم برای كسانی كه مشكلی دارند فقط بگوییم كه باید سفر برود تا بتواند روزه خود را نگیرد و تاكید كنیم كه در هر حالی باید روزه گرفت. دین اسلام دین سخت و جمودی نیست.

آیت‌الله زنجانی در صدور چنین حكمی پا را فراتر از حكم منصوص گذاشته و آن هم برای این است كه مكلف بتواند وظیفه‌اش را انجام دهد. آیت‌الله سید رضا برقعی مدرس در پایان خاطرنشان كرد: نباید از چنین احكامی تفسیر غلطی داشت و چنین احكامی ما در فقه شیعه بسیار داشته‌ایم. این حكم در راستای اجرای وظیفه شرعی مكلف اعلام شده است.»

منبع: خبرفام



بن بست در مدیریت شهر گرمی مغان! آیا كسی كلیدی دارد؟

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن

گرمی نیوز:

شهر گرمی مغان علیرغم داشتن موقعیت جغرافیایی و استراتژیكی نسبتا مناسب، به دلیل عدم توان مدیریتی، در وضعیت بسیار نامناسب قرار گرفته است. به صورت بسیار ساده، مدیریت استفاده صحیح از منابع انسانی و مادی در راه اهداف تعریف شده است. مدیریت یعنی تلاش برای ساختن امروزی بهتر از دیروز و فردایی بهتر از امروز .....

با نگاهی به ادارات شهر اردبیل متوجه می شویم كه بسیاری از مدیران و مسئولان رده بالای استان از همین شهر گرمی مغان هستند. شهری غرق در مشكلات كه دیدنش دیدگان انسان را ناامید می كند. نقطه ضعف ما در كجاست؟ و آیا كلیدی برای رهایی از این بن بست هست؟

دلیل اصلی این نوشتار مطلبی بود كه راجع به وضعیت ناگوار تنها پارك عمده شهر در سایت وزین سیفار خواندم و به این فكر افتادم كه به راستی چگونه می توان به آینده ای روشنتر امید بست؟

شهر گرمی مغان همیشه با ساده ترین مشكلات ممكن دست و پنجه نرم كرده است، از گل و لای خیابانها تا نبودن ابتدایی ترین امكاناتی كه برای هر شهری متصور است. تنها در دوره شوراهای اول و دوم بود كه شهر به چند لحاظ پیشرفتهایی را شاهد بود. آسفالت خیابانهای اصلی و كوچه های محلات، ایجاد پارك، تصویب طرح گردشگری برای دریاچه گیلارلو، تصویب پارك جنگلی برای شهر و... از خدماتی كه بود كه در این دوره شكل گرفت و آرام آرام می رفت تا شهر تكانی به خود بدهد و بتواند خود را از ساده ترین مشكلات برهاند و به جای كشتی گرفتن با مشكلات به پیشرفت بیاندیشد. اما این روند با فعالیت خجالت آور شورای قبلی نه تنها متوقف شد بلكه همان داشته ها نیز نابود شد. آسفالتها خراب شدند، پاركها به خرابه تبدیل شدند و گرمی به سالهای قبل خویش سلامی مجدد داد....

باید قبول كنیم كه لازمه مدیریت شخصیتی است كه یك انسان مدیر در خود به نمایش می گذارد. برای بسیج منابع انسانی و مادی یك شهر در راه آبادانی و توسعه لازم است تا خودمان به آبادانی و توسعه "ایمان" و "باور" داشته باشیم. لازم است كه باور كنیم ما می توانیم پیشرفت كنیم. حركت كنیم و از خنده های انسانهایی كه همه توانمندی هایمان را به سخره می گیرند تا ما را در حد خودشان كوچك نگه دارند بگذریم. لازم است تا نشان دهیم كه واقعا خودمان را برای توسعه و آبادانی شهر بسیج كرده ایم. آنموقع تمام نیروهای موجود را در كنار خودمان حس خواهیم كرد.

شورای شهر جدید وظیفه سنگینی را بر دوش خود گرفته است. آرزومندیم تا ایمان به توسعه و پیشرفت شهر در دل منتخبانمان زنده باشد و آنها از سختی های راه نهراسند و باور داشته باشند كه می توانند بر این مشكلات فائق آیند. باور كنند كه مردم، فرهیختگان و قلم به دستان پشت آنها را خالی نخواهند كرد - اگر خودشان بخواهند....

و برما قلم به دستان شهرستان لازم است تا خود را از باند و باندبازی رها سازیم. به آینده و به وظیفه انسانی كه بر دوش تك تك ماست بیاندیشیم و یادمان باشد كه درست كردن تشكیلات و حزب و تربیت متخصص و مدیر برای توسعه بسیار متفاوت از باندبازی براساس نام اشخاصی است كه قادر نیستند حتی گلیم خود را از آب بیرون بكشند و توان یك سخنرانی آبرومند 10 دقیقه ای را ندارند. بیایید خود را از این رذالت رها سازیم و به روزهای آینده امیدوارانه تر بنگریم....



آغاج و اینانج / علی محمد خلفی زنگیر

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن

گرمی نیوز:

"آغاج و اینانج" حؤرمتلی خلفی بَی ین سون یازیسیدیر. یازی موغانین  داش زئیوه، اونگوت كندلری، بوتون آزربایجان و هابئله بوتون تورك دونیاسیندا آغاج باره سینده اولان اینانجلاردان سؤز گئدیر. اوخویون و لذت آپارین.....

 

موغانی آراییب-آختاراندا داغلاریندا دوزلرینده اوجاق آدی ایله، تك آغاجا چوخ توش گلیریك. بعضاً اونلارین یانیندا تیكیلمیش تیكینتی ده اولور. بو اوجاقلارین هر بیری بیر آدلا مشهوردور. خلق نذر-نیاز ائدیر و ایستَگی‌نین یئرینه یئتمه‌سیندن اؤتورو، اوجاق آدینا آپاریب اوردا یئمك-ایچمك پایلاییر. و او آغاجلارا كسیلمیش پارچا (چاپیت، پارچا دیلیگی) باغلاییر.


آرديني اوخو -ادامه مطلب

نگاهی به كتاب كلاسر در گذر زمان (جلد اول) اثر محمد اصغری كلاسر

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن

گرمی نیوز:

امروز كتاب كلاسر در گذر زمان توسط یكی از دوستان به دستم رسید. لازم بود تا مطالبی درباره كتاب ذكر شود.

طرح روی جلد كتاب به زیبایی كار شده است و خواننده تشویق می شود كه كتاب را تورق كند. قسمت های ابتدایی كتاب از روی كتابهای دیگر و بیشتر از روی كتاب "پژوهشی در جغرافیای مغان" اثر "سیدمحمد ابراهیمی" برداشته شده است اما نه در داخل كتاب و نه در انتهای كتاب به این منبع اشاره شده است. این اولین نقطه ضعف كتاب است.

كتاب براساس مصاحبه ها و زحمتهای فراوان تدوین شده است. تصاویر به كار رفته در كتاب بسیار ارزشمند و قابل استفاده هستند و این موارد از دیگر نقاط قوت كتاب است. در  متن كتاب از نام "گرمی مغان" و "مغان" به وفور استفاده شده است كه نشان از علاقه مندی محقق به اسامی تاریخی منطقه است.

نكته دیگر و قبل از همه موارد علاقه قابل تحسین برای معرفی طایفه و مكانی است كه به آن متعلق است و قسمتی از هویت خود را وابسته به آن می داند. و نقطه ضعف اصلی كتاب نیز از همین علاقه و افراط در این امر ناشی می شود. نویسنده از حالت بیطرفی خارج می شود و سعی می كند تا اعمال طایفه خود را چه خوب و چه بد خوب جلوه دهد و مخالفان را بدون در نظر گرفتن واقعیت ها منفی نشان دهد. امری كه به ارزش كتاب لطمات جبران ناپذیری وارد كرده است.

در قسمتی از كتاب شاهد آن هستیم كه از دلاوری ها و قهرمانی های طایفه در برابر فداییان و دموكراتهای آذربایجان سخن به  میان می آید. كشته شدگان طایفه با نام "شهید" مورد خطاب قرار می گیرند و گرفتن مدال و نشان از محمد رضا شاه پهلوی یك افتخار بزرگ قلمداد می شود و تلاش برای از بین بردن حكومت ملی آذربایجان وطن پرستی قلمداد می شود و كمك به اشغال آذربایجان به عنوان نجات آن یاد می شود.

طبق نوشته های داگلاس، قاضی آمریكایی، كه كمكهای كشورش به همراه انگلستان باعث اشغال آذربایجان توسط ارتش منحوس پهلوی شد، خدماتی كه حكومت ملی در عرض یكسال انجام داد از خدمات 24 ساله حكومت پهلوی بیشتر بود. در این حكومت برای اولین بار در ایران زنان حق رای پیدا كردند، اصلاحات ارضی انجام شد و سایر كارهایی كه از حوصله این نوشته خارج است.

نویسنده كتاب بنا بر اصل حمایت از طایفه خود چشم خود را به روی حقایق بسته است و خادمان ملت و وطن را دشمن فرض كرده است. در حالیكه راه درست این بود كه این وقایع را بدون داوری نقل می كردند و اگر می توانستند از اشتباهات فاحش پدرانمان عذرخواهی می كردند. این نه نشانه خودفروشی كه نشانه ای از پختگی یك فرهنگ است كه بتواند اشتباهات خود را درك كند و سعی كند كه زین پس آنرا تكرار نكند.....



شهر من، من به چه می اندیشم؟!!/ نگاهی به دوران زندگی یك شورا

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

با انتخاب اعضای شورای اسلامی شهر گرمی مغان همگان امید داریم تا تغییری در كیفیت كالبدی - بصری شهر براساس وظایف شوراها و شهرداری پدید آید. اگر شوراهای حاضر به مانند شوراهای دوره قبل باشند مراحل زیر را طی كرده و خواهند كرد و چاله های شهر همچنان پرتوان و سرزنده به حیات خود ادامه خواهند داد:

1- قبل انتخاب (دوران تبلیغات): در این دوران نامزد عزیز بهترین شعارها و جملات و تصورات را از شهر در ذهن مردم می پروراند و خود منجی شهر اعلام می كند.

2- بعد ازپیروزی در انتخابات و بایگانی شعارها و وعده ها نوبت درآمد زایی از شهر!! و خدمت به فامیل و دوست و آشنا می باشد.

3- بعد از اینكه كمی تا قسمتی شكم اعضا چربی است اكنون نوبت آنست تا كمی چربی بسوزانند و در بازداشتگاه به سوالات اقتصادی جوابهای زیبا بدهند.

آیا شورای جدید روند متفاوتی را طی خواهد كرد؟ باید منتظر بود.



سون یازیلار

گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد

گرمي نيوز، فرق‌لي باخيش