گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد
گرمی نیوز

گرمی نیوز میهن بلاگ‌دا

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:
كئچن ایكی - اوچ گون‌ده آرزوبلاگ‌دا فنی پروبلئم‌لر یارانمیش‌دی. شوكورلر اولسون ایندی هر شئی قایداسیندادیر. گرمی نیوز بوندان اونجه بو بابت‌دن اوخوجولاردان عوذر ایسته‌میشدی.
هانسیسا پروبلئم یارانماسین دیه، گرمی نیوز میهن بلاگ سایتی‌ندادا بیر وئبلاگ یاراتدی. آرزوبلاگ‌دا موشكول یارانان زامان سون اولای‌لاری میهن‌بلاگ‌دا اولان گرمی نیوزدان اوخویا بیلرسینیز.
http://germinews.mihanblog.com/


گئجه دن صوبحه كیمی، آه و فغان ائیله یه جك - شهرداری كارگرلرینه / ملانصرالدین

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

خبرلرده گلیدیی كیمی، نئچه آی‌دیر گئرمی شهری‌نین شهرداری‌سی‌نین ایشچی‌لری اوز آیلیق حوقوق‌لارین آلماییب‌لار. مملكتین بو چتین ایقتیصادی دوروموندا پول‌سوزلوغون نه حدده آغیر اولماغین هامیمیز باشا دوشوروك. ملانصرالدین وئبلاگی یئنی بیر باخیش‌لا قونویا باخیب. اومود ائدیرم شهرین مسول‌لاری‌دا اوز ایشچی‌لری‌نین دردلرین دینله‌ییب اونلارین چتین‌لیك‌لرینه سون قویسون‌لار. آمین.

پیش از آن كه عرق آنان(كارگران) خشك شود ، مزدشان را بپرداز .

امام صادق (ع)

 

ملا نصرالدّین منه خبر گتیردی كی، نئچه آیدیر كی، شهرداری كارگرلرینه آیلیق حقوق وئریلمیر.

او دئییردی كی: "بیلمیرم، بو كارگرلرین حقوقو نه قدردیر كی، بو بویدا مملكتین پولو چاتمیر اونلارین حاق لارینی اؤزلرینه وئرسین.".........


گئجه دن صوءبحه كیمی آه و فغان ائیله یه جك

فهله دیر ناله‏سینی همدم جان ائیله یه جك

نئیله سین پوللارینی آلماغا اصلا زورو یوخ

گئده جك دردینی بیر یئرده نهان ائیله یه جك

آردینی اوخویون......



آرديني اوخو -ادامه مطلب

پئندیر توتماق / علی محمد خلفی زنگبر

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

بولگه‌نین فولكور و عادت-عنعنه‌سی باره‌ده چالیشان میل موغان وئبلاگی "پئندیر توتماق" آدلی بیر مقاله‌ایله یئنی‌لندی. گرمی نیوز بو ده‌یه‌رلی یازی‌نی اوخوجولاری‌لا پایلاشیر.

سوتو ساغیب بیر یئكه قابا توپلاییب گئجه‌دن سحره كیمی آغزی آچیق قویورلار (سریرلر). سوتون خاماسی و یاغی اونون اوزونه قالخیر، بیر بالاجا قاب یا یئكه قاشیق‌لا اونون اوزونو سیویریب، قاتیق چالیب چالخاماقدان اؤتورو آیری قابا تؤكورلر. یئرده قالان سوتو -اوزو ییغیلمیش سوتو- آیری بیر یئكه قازانا تؤكوب اوتون-اوجاغین اوستونه قویورلار. سوت بیر آز قیزدیقدان سونرا (بیشمه‌دن) اونو یئره قویوب، مایا maya آتیب اوستونو چیت-چوله ایله باسدیریرلار. ایكی ساعاتا یاخین قالدیقدان سونرا پئندیره چئوریلدیینی بیلمك‌دن اؤتورو، اونون اوستونو آچیب باخیرلار. توتماسا، توتونجا آیریدان اوستونو باسدیریرلار. توتسا اونون اوستونو آچیرلار و اونو گؤتوروب سوزگج süzgəc دئییلن جونا آغدان تیكیلمیش بیر پارچانین ایچینه تؤكوب آغیزینی باغلادیقدان سونرا، قارغی-قامیش یا یونولموش چوبوقلاردان اؤزل بیچیمده دوزلمیش چیغ çığ آدلانان بیر وسیله‌نین آراسینا قویوب اوستونه بیر آغیر و یاستی داش قویورلار. بو داشا پئندیر داشی دئییرلر.



آرديني اوخو -ادامه مطلب

آیا برای دردهای خطه من نسخه جدیدی نوشته میشود؟

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن

گرمی نیوز:

افراد معمولا بدنبال احساس درد و مشكل در خود به پزشك متخصص مراجعه كرده و دنبال درمان آن برمی آیند. معمولا تا درد احساس نشود و با متخصصین مربوطه در میان گذاشته نشود مشكلات حل نمی شوند و اگر آن درد و رنج و مشكل حل نشود، سبب دردها و رنجها و مشكلات دیگری می‌شود.
جامعه هم همینطور است، وجود مشكلات اجتماعی در هر جامعه ای طبیعی است و این مشكلات قطعا و یقینا درمانهایی دارند و این درمانها را باید متخصصین مربوطه تجویز نمایند.
هر چند هنوز هم بسیاری هستند كه شهرستان مغان (گرمی) را عاری از مشكلات می دانند اما واقعیت امر این است كه این خطه سالهاست از وجود مشكلات رنج می برد مشكلاتی كه می رود تا زندگی در این شهر و شهرستان فلك زده را ناممكن سازد. مهاجرت گسترده جوانان تحصیل كرده، نیروی كار، نخبگان و تحصیل كرده گان، وضعیت نامناسب راههای درون و برون شهری، نبود صنایع، مشكلات اداری مختلف چون برخود نامناسب با ارباب رجوع مخصوصا اقشار روستایی در ادارات، مشكلات ورزشی و آموزشی، روند صعودی آمار معتادان و... مواردی هستند كه صحت گفته های ما را تایید می نمایند. اما آیا گوش شنوا و چشم بینایی این مسائل را می شنود و می بیند و درصد رفع آن است؟ آیا عقل سلیمی تصمیم گرفته تا این مشكلات را ریشه یابی كرده و راهكارهایی برای حل آن بیابد؟ و ...
ظواهر امر نشان می دهد و روند كارها حاكی از آن است كه باید تا چهار سال دیگر منتظر بود و همراه با آقای نجف فتوحی شاعر انتخاباتی گرمی بجای "داریخما موغانیم بیر آزجادا دوز" بگوییم "داریخما موغانیم بیر دورد ایل ده دوز".
این قلم معتقد است تا ریشه مشكلات شهرستان كه ذیلا به برخی از آنها اشاره می‌شود خشك نشود گرمی همان گرمی خواهد بود كه هست.
ـ این قلم معتقد است كه برخی از افراد و خانواده هایی كه طی این یكی دو دهه اخیر روی موج سیاسی شهرستان سوار شده اند و این موج سواری آنها غیر از تشدید جبهه طایفه گرایی و باندبازی و نهایتا پسرفت، سودی به شهرستان نداشته، باید محترمانه كنار بكشند و یا با احترام عذرشان خواسته شود.(كاش آتا بابالار دئمیشگن اونلارین پَسه پوسه لری توكولمه میش، شهرین یاخاسین بوراخالار)

ورود این افراد به انتخابات با هدفی خاص چون ریاست بر ادارات و بالا بردن توانایی مالی است و روند جابجایی قدرت نشان می دهد كه ...
ـ این قلم معتقد است كه مشكل اساسی شهرستان بیشتر مشكل مدیریتی است و این مشكل با عزل و نصب هایی كه سالهاست در این شهرستان رایج شده حل نشدنی است. امروزه صحبتهایی كه از نشستهای شبانه بعضی ها به بیرون درز می كند نشان می دهد كه مدیریت شهرستان در این دوره هم مانند دوره ششم نمایندگی آقای موسوی خواهد بود مدیریتی كه خود حاج آقا هم چند بار طی سالهای گذشته ، مخصوصا در ایام انتخابات به ناكارآمدی آن اذعان داشت ولی ...
ـ این قلم معتقد است كه انسان در هر مقامی نیازمند مشاوره با مشاوران قوی می باشد مشاورانی كه دنیا را در دایره جناح بازی و طایفه گرایی خود نگنجانند و كمی بزرگتر و بیشتر بیاندیشند، ولی رایزنی ها و مشاوره ها (تا آنجایی كه ما اطلاع داریم) در حد رایزنی ها و مشاوره های دوره ششم بوده و حلقه اول نماینده همان حلقه دوره ششم و ...

ادامه مطلب را بخوانید

آرديني اوخو -ادامه مطلب

تهدید به خودكشی از طرف یكی از كارگران شهرداری شهر گرمی مغان بعلت عدم دریافت حقوق ماهیانه

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

یكی از كارگران شهرداری شهر گرمی مغان در پیامی كه گذاشته است تهدید كرده است اگر حقوق ماهیانه ایشان پرداخت نشود خودكشی خواهد كرد. گرمی نیوز از پرداخت و یا عدم پرداخت حقوق شهروندان در چند روز اخیر بی‌خبر است اما بر خود لازم می‌داند تا پیگیر این مساله مهم و انسانی باشد.
فشار اقتصادی-روانی بر روی انسان‌ها یك مساله واقعی است و این نیز واقعیت است كه هر شخصی آستانه تحملی دارد و در یك آن آستانه تحمل یك انسان تمام می‌شود. نباید انسان‌ها را به سوی اتمام آستانه تحمل رهنمون شویم. كسانی كه صبح تا شب كارگری می‌كنند تا شكم زن و بچه‌شان را سیر كنند نباید با این وضعیت اقتصادی بدون چندین ماه دریافت حقوق شرمنده خانواده باشند. آیا گوش شنوایی هست.....

م

سلام حرفاموبدون پرده برای همتون واضح و صریح بیان می كنم برای همه ی مسئولان شهر بنده به عنوان یه كارگر بیچاره و بدبخت شهرداری با كلی بدهی و قرض اعلام میكنم اگه تاروز پنجشنبه هشتم تیرماه سال 91 تمام حقوق و مزایایی كارگران پرداخت نشود دست و اقدام به خودكشی میزنم تا تمام آبروی مسئولان شهر مزخرف خودمو ببرم آبرو دیگه برای من یكی معنانداره وقتی هر روز با ده ها نفر سر بدهی و قرض جروبحث میكنم آقایان مسئول همتون فكر كنید این یه شوخیه تا شماهارو زیر فشار قرار دهم تا پولهارو واریز كنید ولی میبینید به واقعیت تبدیل میكنم اعضای شورای شهر كه خدا همتونو به روز سیاه بشونه منو به روز سیاه نشوندیددیگه این همه خواهش و خواری و تحقیر برای طلب پولم بسه كاری میكنم دیگه نتونید از خونتون بیاین بیرون عین بنده تا روز پنجشنبه تكرارمیكنم تا روز پنجشنبه مرد نیستم اگه به قولم عمل نكنم آقای شكوهی پولهامون نوش جونت اما خدا خدا میكنم خرج خانوادت كنی برای بیمارستان مرگ بر همتون




راه روستای سالالای بخش موران شهرستان مغان (گرمی) آماده آسفالت شد

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

راه روستای سالالا (سلاله) بخش موران شهرستان مغان (گرمی) آماده آسفالت شد. به گزارش گرمی نیوز از آینه؛ بخشدار موران از آماده آسفالت شدن راه روستای سلاله در این بخش خبرداد.
عبداله آقایی در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت:برای نخستین بار در بخش موران از مخلوط آهك وشن برای زیرسازی این راه روستایی استفاده شده است.
وی افزود:راه روستای سلاله به طول 2 كیلومتر به وسیله دستگاه میكس، تسطیح وآماده آسفالت شده است.
وی گفت:عملیات آسفالت این راه به زودی آغاز می شود.
روستای سلاله به علت داشتن تپه های باستانی،ارتفاعات زیبا وطبیعت چشم نواز،مورد توجه گردشگران و طبیعت دوستان موران است.

آرديني اوخو -ادامه مطلب

اندر حكایات یك شهر غریب (2) / خواهر ملا نصرالدّین

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

بیكاری و مهاجرت و شهری كه هر روز از نیروی انسانی جوان خود خالی  می‌شود و مانده‌اند آنان كه باید می‌رفتند و رفتند آنان كه باید می‌ماندند....
متن زیبای زیر را، از وبلاگ وزین ملانصرالدین، به همه خوانندگان عزیزی تقدیم می‌كنم كه به خاطر همشهریان مهاجرمان كه در كل مملكت پخش شده‌اند بغضی در گلو دارند....

 

من كه خواهر ملا باشم از زمان كودكی هر وقت فصل كوچ پرندگان می رسید بار اندوه دلم سنگین می شد و به ننه ام می گفتم : ننه جان چرا پرندگان هجرت می كنند؟

ننه ام دستی زیر چانه ی خود می برد و می گفت: آنها آب و هوای خوش می طلبند.

دوباره می پرسیدم : اگر این گونه هست پس چرا بر می گردند؟ ننه ام انگار كه یاد دردی افتاده باشد آهی می كشید واندوهگین می گفت : لابد غم دوری از وطن را بر نمی تابند!!!

من كه از كوچ پرندگان این اندازه متاثر می شدم امروزه روز وقتی می بینم مردم شهر غریبم به ولایات دیگر هجرت می كنند آتشی سوزنده تر هم بر آن بار سنگین افزون می شود...این درد بود تا این كه خبر رسید كه قرار است تنی چند از والیان حكومتی سفری به شهر غریب ما داشته باشند ما هم بعد از شنیدن این خبر مسرت بخش ، دیگر تنمان گنجایش پوست تنگمان را نداشت.

وقتی از راه رسیدند طبق معمول من و چند تن از دوستان همیشه بیكارم عریضه ای ترتیب دادیم با عنوان"همه جای ایران را تهران كنیم"



آرديني اوخو -ادامه مطلب

سه خبر از شهرستان مغان (گرمی)

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن

گرمی نیوز:

 

بخشدار موران آبرسانی به این بخش را برای جلوگیری از مهاجرت جمعیت آن خواستارشد

 

بخشدار موران آبرسانی به روستاهای این بخش را به منظور مقابله با پدیده مهاجرت جمعیت این بخش ضروری دانست وتوجه جدی مسئولان را به این امر خواستار شد.
عبداله آقایی در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت:نبود آب سالم وپایدار، مشكل جدی بسیاری از روستاهای موران است و جمعیت این بخش مرزی طی سال های گذشته از 17هزار نفر به 10 هزار نفر كاهش یافته است.
وی افزود:درصورت تداوم روند مهاجرت جمعیت موران،در آینده نزدیك بسیاری از روستاهای این بخش خالی از سكنه خواهد شد... 

احداث سه خانه بهداشت در شهرستان مغان (گرمی) آغاز شد

مدیر شبكه بهداشت ودرمان شهرستان مغان (گرمی) از آغاز عملیات احداث سه باب خانه بهداشت در روستاهای اله‌سر (آلیله سر)، آوسوران (افسران) و مئهره (مهره) از توابع بخش موران این شهرستان خبرداد...
.

 

شركت آب وفاضلاب روستایی شهرستان مغان (گرمی) امكانات نگهداری تاسیسات مربوطه را ندارد

مدیر شركت آب وفاضلاب روستایی شهرستان مغان (گرمی) از نبود امكانات این شركت برای تعمیرونگهداری تاسیسات مربوطه خبرداد.
به گزارش خبرنگار ایرنا عدیل محمدی راد در جلسه شورای اداری گرمی گفت:به رغم نیاز شركت آب وفاضلاب روستایی گرمی به دستگاه واترجت برای مكش آب،از این دستگاه تنها یك مورد در شركت آب وفاضلاب روستایی استان وجود دارد....


متن كامل اخبار را در ادامه مطلب بخوانید...


آرديني اوخو -ادامه مطلب

میرزه قدیر ناصری / اونودولماز موعللیم

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

گئرمی‌لی‌لرین چوخو میرزه قدیر ناصری‌نی تانییرلار. درس اوخویون‌لارین چوخو اونون اویرنجی‌سی اولوب‌لار؛ من‌ده بیر زامان‌لار اونون اویرنجی‌سی اولموشام.....

هر دم اوتوروب دوشوننده اونون یادینا دوشورم. دییه بیلرم ایندیه‌جن منه درس وئرمیش موعللیم‌لرین اوستادلارین ایچینده ان گوج‌لولرین‌ده و یاددا قالان اینسان‌لاردان‌دیر. تیپ‌لی، خوش گئییم‌لی، جیددی هردم ده یامان دییه‌ن بیر اویرتمن.

 

اوزونه بویوك حورمت‌له یاناشاردی. او بیری‌لرده، كونول‌لری ایسته‌مه‌سه‌ده، اون‌لا حورمت‌له یاناشماغا مجبور ایدی‌لر. یادیمدادیر او اولان زامان موعللیم‌لر دفتریندن جیققیر چیخمیردی. دانیشان‌دا یاواش دانیشمالی‌ایدی‌لار، او بیری‌لرین دانیشیغین پوزمامالی‌ایدی‌لار. موعللم‌لرین موعللیمی ائله قودرت‌لی اینسان‌ایدی، اینسانین ذهنینده اوزونو حك ائدیردی.



آرديني اوخو -ادامه مطلب

دیدار تعدادی از اهل قلم شهرستان با پیام فروزنده + مصاحبه سایت آزادلو

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

تعدادی از اهل قلم شهرستان مغان (گرمی) با حضور در منزل پیام فروزنده با ایشان دیدار كردند. به همین بهانه سایت وزین آزادلو مصاحبه‌ای با ایشان داشته است كه می‌توانید در ادامه مطلب بخوانید.
گرمی نیوز با یادآوری از نوجوانانی كه بعلت فقر اقتصادی خانواده‌ها و... هیچ موقع فرصتی برای كشف و توسعه استعدادهای خود را نداشته‌اند، برای این نوجوان عزیز و سایر نوجوانان شهرستان آرزوی موفقیت دارد و امید روزی  را دارد كه امكانات جامعه به همه انسان‌ها این امكان  را بدهد تا بتوانند استعدادهای خدادادی خویش را به اوج برسانند.


 




آرديني اوخو -ادامه مطلب

سون یازیلار

گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد

گرمي نيوز، فرق‌لي باخيش