گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد
گرمی نیوز

انتقاد و درخواست یك همشهری از شهرداری شهر گرمی مغان

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

این انتقاد به نقل از وبلاگ آذرمغان نقل می‌شود.

با سلام .میخوام یه انتقادی راجع به شهرداری محترم داشته باشم . میگویم مردم چه گناهی دارند كه ارگان دولتی یا پیمانكاری اشتباه بكنه و راه مردم بسته میشه و اون هم مدت زیادی طول میكشه تا اون طرح به پایان برسه و مردم تو این مدت زجر بكشند و بشینند اینها رو تماشا بكنند .
در ضمن ما در كوچه شهید باكری زندگی میكنیم ودر همسایگی ما یه نفر میخواد داخل كوچه ساختمانش رو نوسازی بكنه و مصالحی كه ماشینهای سنگین میاره با توجه به اینكه ظرفیت كوچه و آسفالت بار كامیون را نمیتونه تحمل بكنه موجب خرابی آسفالت و لوله آب میشه و چهره زشتی به كوچه میده از مسئو لین شهرداری انتظار میرود همانگونه كه به سد معبرها اهمیت میدن به این مشكل نیز رسیدگی بكنند و به مردم اطلاع رسانی بشه كه حمل مصالح ساختمانی بیش از 6تن نباید در داخل كوچه ها تردد بكنند این كار در شهرهای دیگه صورت میگیره اما مسئولین شهرما كه آسیب های زیادی از این ناحیه میبینند متاسفانه براحتی از كنارش میگذرند خواهش میكنم به نظرات افكار عمومی احترام گذاشته و كارشون رو جهت رضای خداوند انجام بدهند.

آرديني اوخو -ادامه مطلب

خیرین مدرسه ساز گرمی بیش از شش میلیارد ریال تعهد مدرسه سازی كردند

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایرنا ، مدیركل نوسازی و تجهیز مدارس استان اردبیل در این جشنواره گفت: در طول 15 سال فعالیت خیرین مدرسه ساز استان ، یك هزار و 349 كلاس درس در قالب 322 مدرسه در مناطق مختلف استان احداث شده و 185 كلاس درس در قالب 54 مدرسه نیز در حال احداث می باشد.

به گزارش گرمی نیوز از ایرانا یاور وحدتی پور از در حال احداث بودن دو مدرسه در شهرستان مغان (گرمی) توسط خیرین مدرسه ساز خبرداد و افزود: پس از تكمیل این پروژه ها نسبت به تجهیز آنها اقدام خواهد شد.



آرديني اوخو -ادامه مطلب

بیش از 30 هزار قطعه ماهی در دریاچه گیلارلوی گرمی مغان تلف شد

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

امیدعلی داداشی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مرگ گسترده ماهیان گیلارلو از دو هفته پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

وی گفت: به رغم انجام آزمایشات و نمونه برداری متعدد از ماهیان تلف شده توسط اداره كل دامپزشكی استان ، هنوز علت این امر مشخص نشده است.



آرديني اوخو -ادامه مطلب

تاریخچه آموزش و پرورش مغان / سید محمد ابراهیمی

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:
مقاله "تاریخچه آموزش و پرورش مغان" قبلا در نشریه "نوید آذربایجان" چاپ شده است.

...تاسیس اولین مدرسه به سبك جدید در مغان دقیقاً معلوم نیست اما بعد از رونق گمرك بیله سوار مغان در زمان مشروطیت كه حدوداً از سال 1250 تاسیس شده بود، افكار وا ندیشه های ترقی خواهی و روشنفكری بتدریج از این محل كه در آن زمان قصبه ای بیش نبود، در سراسر مغان و حتی نواحی شرقی آذربایجان، نشر می یافت . بنابر شواهد و قراین و نقل و قولهای بزرگان و مطالعه در آثار باقی مانده از آن زمان، اولین مدرسه به سبك جدید در مغان در محل مكتب خانه های قدیمی آبادیهای مغان در فاصله بین سالهای 1283 تا 1285 شمسی و ابتدا در قصبه "بیله سوار" مغان شروع به فعالیت نموده است. این مدرسه به همت افراد ‌آگاه و علاقه مند به علم و دانش این شهر فعالیت خود را آغاز كرده و علاوه بر نیروهای باسواد محلی، در آن از كارمندان تحصیل كرده گمرك و درجه داران شهربانی جهت تدریس استفاده می شده است.

دومین مدرسه ملی مغان از سال 1285 شمسی در شهر "گرمی مغان" به همت افراد سرشناس این قصبه بخصوص روسای طوایف چم گرمی، جمال خانلو و خلیفه لو در جوار "بوز مسجد" (مسجد فعلی قالا باشی) دایر گردیده است و جهت تدریس در آن از مرحوم حاجی میر منصور منصوری از روحانیون باسواد و ذی نفوذ منطقه در آن سالها و نیز از ماموران و درجه داران شهربانی و مرزبانی و نیز از كاركنان اداره گمرك گرمی مغان استفاده می شده است.

چند سال بعد و از حدود سالهای 1288 هجری شمسی، به همت افراد آگاه و روشنفكری چون مرحوم میر آلیشان ابراهیمی و سید خان احمد طالبی، مدرسه‌ای در "روستای قوزلو" از روستای طایفه خلیفه لوی مغان دایر می شود و در این مدرسه ابتدا جهت تدریس از مرحوم میرزا بابا رضوانی و نیز مرحوم میرزا عبدالله فلسفی از روحانیون باسواد و روشنفكر آن زمان استفاده می شود

علاقه به گسترش آموزش نوین و نیاز به آموزش و یادگیری مسائل و علوم جدید به طالبان علم سبب می شود كه كه در سالهای بعد از مرحوم سید سادات خان حسن پور كه در جنگ جهانی دوم ناجونمردانه بدست روسها در همین روستا به شهادت رسید جهت تدریس زبان روسی و نیز از میرزا حكیم كه از پزشكان سنتی انگشت شمار آنروز مغان بوده و بعد از مهاجرت به روستای قوزلو در این روستا ماندگار شده بود جهت تدریس مسائل بهداشتی و راههای مبارزه با بیماریها ،دعوت بعمل می آید.

چهارمین مدرسه ملی مغان به همت مرحوم میر بهمن موسوی و برخی دیگراز افراد آگاه آنروز "روستای ایزمارا" (اظماره) در این روستا دایر می شود و برای تدریس در آن از مرحوم ملا ابوالحسن رضوانی از علمای معروف اردبیل كه در روستای آخماز این شهرستان ساكن بوده دعوت بعمل می آید...



آرديني اوخو -ادامه مطلب

اظهار نظر یكی از اهالی روستای گیلارلو درباره استفاده از آب سد برای مصارف كشاورزی

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

وبلاگ گرمی نیوز در مطلبی تحت عنوان
تحلیل وبلاگ آذرمغان از مخالفت‌های فرمانداری با استفاده كشاورزی از آب سد دریاچه گیلارلو به بازنشر این مطلب از وبلاگ آذرمغان پرداخت. در پی درج این خبر در وبلاگ مذكور یكی از اهالی روستای گیلارلو توضیحاتی را ارائه كرده‌اند كه برای نگاه متفاوت به موضوع مفید می‌باشد. امید است با كمك كسانی كه اطلاعات جامعی در این مورد دارند، موضوع به صورتی كه هست به اطلاع افكار عمومی برسد.
نكته: نوشته بدون هیچ تغییری از بخش نظرات وبلاگ آذرمغان برداشته شده است.

از اهالی روستای گیلارلو:

"این طرحی كه شما از ان سخن می گویید برای 137 ذخانوار نبود بلكه فقط برای یك نفر بود بنام حاج ... .... كه زمین ایشان حدود 12 كیلومتر از دریاچه فاصله دارد. در این طرح نوشته شده بود كه تا 12 كیلومتری دریاچه هیچ زمین مساعدی برای ابیاری وجود ندارد. با همت اقای ملك زاده و اهالی روستا و با اعتراض به این طرح به وزیر كشور و با ارائه عكسهایی كه توسط ... عبادی گرفته شده بود ، وزیر دستور توقف این طرح را دادند. اگر باور ندارید عكسها در عكاسی سهند موجود است."


جشنواره بازی های بومی و محلی استان اردبیل در جعفرآباد بیله سوار مغان برگزار شد

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

بیله سوار ، اردبیل - جشنواره بازی های بومی ، محلی مرحله استانی با شركت دانش آموزان گرمی ، بیله سوار ، پارس آباد ، ارشق، اصلاندوز ، انگوت و جعفرآباد مغان در اداره آموزش و پرورش منطقه جعفرآباد برگزار شد
.

آرديني اوخو -ادامه مطلب

محصولات كشاورزی و دامداری منطقه مغان نیازمند بازاریابی مناسب در كشورهای همسایه است

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

به گزارش خبرنگار ایرنا ، سید حسین صابری روز یكشنبه در جلسه كارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان اردبیل افزود: محصولات تولیدی منطقه مغان با توجه به نزدیكی به بازارهای مصرف خارجی در مدت زمان كمتر می تواند در كشورهای همسایه به فروش برسد.

وی بیان كرد: با برنامه ریزی مناسب در عرض سه ساعت می توان محصولات و میوه های تولیدی منطقه مغان را به كشورهای همسایه صادر كرد و این امر می تواند میزان صادرات و به تبع تولیدات داخلی را افزایش دهد.



آرديني اوخو -ادامه مطلب

كلنگ احداث مسجد روستای قره بلاغ از توابع بخش مركزی شهرستان مغان (گرمی) به زمین زده شد

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

كلنگ احداث مسجد روستای قره بولاغ از توابع بخش مركزی شهرستان مغان (گرمی) به زمین زده شد.

به گزارش گرمی نیوز از ایرنا عزیز صحرایی فرماندار گرمی گفت: زمین این مسجد از سوی اهالی هدیه شده و هزینه احداث آن نیز از طریق مشاركت و همیاری اهالی تامین خواهد شد.

آرديني اوخو -ادامه مطلب

یك جمله زیبا از مارتین لوتر كینگ

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

گرفتن آزادی از مردمی كه نمی خواهند برده بمانند، سخت است. اما، دادن آزادی به مردمی كه می خواهند برده بمانند، سخت تر است!


زاهرا كندی‌له تانیشلیق / آشنایی با روستای زهرا - زاهرا

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

زاهرا كندی (زهرا-ظاهرا) گئرمی (موغان) بولگه سی نین، موران بولومو و دوغو اوجارود قصبه سی نده یئرله شیب. بو كند دوغو اوجارود بولگه سی نین مركزی دیر. [1]

...زاهرا كندی، 1385 اینجی ایلین نوفوس سایی‌سی اساسیندا، 161 نفر اهالی‌سی وار. بو كندین اهالی‌سی تورك دورلر و آزربایجان توركجه سی‌نده دانیشیرلار.[2][3] . 1345-جی هجری شمسی ایلیندن بو طرفه زاهرا كندیندن چوخلو عاییله‌لر و گنج‌لر ایش‌سیزلیك نتیجه‌سینده تئهران ، مازندران، گیلان و باشقا فارس شهرلرینه كوچموش‌لر و ایندی ائولنمیش عاییله‌لرین اوشاق‌لاری و سوبای گنج‌لرین اؤزلری كؤچدوك‌لری شهرلرده ائولنمیش و عاییله قورموش‌لار كی، ایندی اونلارین سایی بو گونكو زاهرا كندینین نوفوسونون اوچ برابری اولار.



آرديني اوخو -ادامه مطلب

سون یازیلار

گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد

گرمي نيوز، فرق‌لي باخيش