گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد
گرمی نیوز

بخشدار بخش موران شهرستان مغان (گرمی) در مورد افزایش هزینه گازرسانی به این بخش هشدار داد

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:
نكته: علیرغم اینكه نام رسمی شهرستان "مغان (گرمی)" است اما خبرگزاری‌های ایرنا، فارس نیوز، مهر و... بدون توجه به این امر در اخبار خود نام شهرستان را به صورت "گرمی" ذكر می‌كنند. براین اساس وبلاگ گرمی نیوز در بازنویسی اخبار به اصلاح این اشتباهات بدون دست بردن در متن اصلی خبر می‌پردازد. لازم است تا از یك طرف مسئولین محترم در مصاحبه‌های رسمی خود به این مهم توجه كنند و از طرف خبرگزاری‌های فوق دقت لازم را در نشر اخبار داشته باشند.

به گزارش گرمی نیوز از ایرنا عبدالله آقایی اظهار كرده است كه به رغم حفاری مسیر خط لوله تا مركز این بخش فقط چهار كیلومتر لوله گذاری شده است.

وی به نارضایتی اهالی موران نسبت به ركود این پروژه اشاره كرد و افزود: انتظار می رود مسوولان مربوطه با تامین لوله های مورد نیاز عملیات لوله گذاری پروژه را تسریع كنند.



آرديني اوخو -ادامه مطلب

دو خبر درباره شهرستان مغان (گرمی) از ایرنا

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرانا) در دوخبر جداگانه با عناوین "طرح فروش كتاب در كانون گرمی مغان اجرا می‌شود" و "عشایر گرمی مغان برای كوچ بهاره آماده می‌شوند" به اطلاع رسانی درباراه شهرستان مغان (گرمی) پرداخت.
در خبر اول آمده است كه سود حاصل از فروش 1000 كتاب جلد كتاب مربوط به حوزه كودكان صرف درمان كودكان سرطانی خواهد شد.
در دومین خبر مشخص می‌شود كه شهرستان مغان (گرمی) دارای 7.563 تن عشایر است كه 102 قشلاق ساكن هستند. متن كامل و لینك خبرها را در ادامه مطلب بخوانید.

 




آرديني اوخو -ادامه مطلب

آموزش زبان تركی در مدارس و دانشگاه‌ها منافاتی با قانون اساسی ندارد

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنانی كه در سایت تابناك منتشر شده است با اشاره به اصل پانزده قانون اساسی گفته است:

آموزش زبان محلی منافاتی با قانون اساسی ندارد


و اما اصل پانزدهم قانون اساسی:

اصل پانزدهم قانون اساسی می‌گوید: «زبان‏ و خط رسمی‏ و مشترك‏ مردم‏ ایران‏ فارسی‏ است‏. اسناد و مكاتبات‏ و متون‏ رسمی‏ و كتب‏ درسی‏ باید با این‏ زبان‏ و خط باشد ولی‏ استفاده‏ از زبانهای‏ محلی‏ و قومی‏ در مطبوعات‏ و رسانه‏ های‏ گروهی‏ و تدریس‏ ادبیات‏ آن‌ها در مدارس‏، در كنار زبان‏ فارسی‏ آزاد است‏.»


"انجمن مجازی شعر شهرستان گرمی" (محفلك) له تانیشلیق

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

بحثه گیرمه‌دن اونجه بیر نوكته‌نی خاطیرلادیم، اودا انجومنین آدی باره‌سینده‌دیر. بیلدییمیز كیمین بولگه‌نین آدی "مغان (گرمی)" دیر. بونا اساسن انجومنین آدی "انجمن مجازی شعر شهرستان مغان (گرمی)" اولمالی‌دیر.

...

سون 10-15 ایل‌ده موغان بولگه‌سی‌نین شعر گلیشمه‌سینده بویوك بیر ایره‌لیلیش باش وئرمه‌یی عیان‌دیر. بیلیم‌یوردلارین گئنیش‌لنمه‌سی باعیث اولدو كی موغان‌دان‌دا چوخ‌لو اویرنجی‌لر آیری شهرلره سپه‌لنسین‌لر. بو سپه‌لنمه ایكی یون‌دن شعرین گلیشمه‌سیندن اونملی‌ سایی‌لا بیلر. ایلك اونجه شاعیر باشقا چئوره و موحیط‌لرله تانیش اولوب، "اوزگه‌لری" گوردوكجه قاییدیب یئنی‌دن "اوزونه" باخماغا مجبور اولوب‌دور. بو قاییدیش‌دا درین بیر "اویانیش" باش وئره بیلیر. اینسان اوزونه یئنی‌دن باخیب، اوزوایله، عاییله‌سی‌له، كندی‌له، شهری‌له، جاماعاتی‌له و... یئنی‌دن تانیش اولماق ایمكانی یارادیلیر. ایكینجی‌سی ایططیلاعاتین گلیشمه‌سی باعیث اولوب كی شاعیر دونیا ادبیاتی، بویوك شاعیرلر و... تانیش اولماق‌دا هئچ بیر چتین‌لیك چكمه‌سین. او بیری طرف‌دن اینتئرنئت دونیاسیندا اولان ایمكان‌لار باعیث اولوب كی اینسان‌لار ائولرینده اه‌یلشه-اه‌یلشه بیر-بیری‌نن ایلگی قورا بیلسین‌لر.

شعرلرین موضوع‌سو سورعت‌له گئنیش‌له‌نیب‌دیر. ایندی چئشیدلی قونولاردا شعرلر تاپماق ائله‌ده چتین ایش دئییل. شاعیرلر گنج اولدوق‌لاری اوچون شعرلر جسارت‌له دولودور، سینیرلار ائله‌ده اونملی دئییل. شعر قونوسونون گئنیشلنمه‌یینه باخمایاراق هله‌ده یارین گوزل گوزلری شاعیرلریمیزین باش‌لارین چوخ‌لو اویون آچیر! بونا باخمایاراق بو اویون آچماق‌لار اینتیزاعی بیر مضمون یوخ، گئرچك‌لرله دولو، جسارت‌له دولو بیر شعر یارادیلماسینا باعیث اولورلار...



آرديني اوخو -ادامه مطلب

تحلیل وبلاگ آذرمغان از مخالفت‌های فرمانداری با استفاده كشاورزی از آب سد دریاچه گیلارلو

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

وبلاگ آذرمغان از معتبرترین وبلاگ‌های فعال درباره شهرستان و شهر گرمی مغان است. در این پست تحلیلی از این وبلاگ در باره مخالفت‌های فرمانداری با استفاده كشاورزی از آب سد دریاچه گیلارلو كه از قرار طرح ملی نیز می‌باشد آورده می‌شود. با آرزوی موفقیت روزافزون برای مدیریت وبلاگ آذرمغان تحلیل مربوطه بازنشر می‌شود:

« با توجه به از رده خارج شدن آب سد گیلارلو از نظر مصارف خانگی و بلااستفاده ماندن آن ، عده از كشاورزان ( بیش از 137 خانوار ) آن منطقه جهت استفاده بهینه از آب آن سد طرح تحت فشار بارانی ثقلی پایاب سد را در سفر اول دكتر احمدی نزاد رئیس جمهوری اسلامی ایران درخواست نمودند و این طرح با درخواست اولیه 210 هكتاری از مدیرت جهاد كشاورزی انجام شد . پس از بررسی طرح درخواستی توسط كارشناسان جهاد كشاورزی 200 هكتار دیگر نیز از سوی آنها به طرح قبلی افزوده شد و عنوان طرح ملی لقب گرفت و حدود 2 میلیون متر مكعب آب از آن سد به امر اختصاص یافت . برای اجرائی شدن این طرح كارگروه ویژه ی كشاورزی در استانداری اردبیل تشكیل گردید و بررسی این طرح ملی توسط مشاورین و كارشناسان جهادكشاورزی استان و با هزینه بیش از یك میلیارد ریال از نظر خاكشناسی و توپوگرافی بمدت 2 سال انجام گرفت . با دستور استاندار محترم و عنایت فرماندار وقت گرمی حاج كاظم دبیر و مدیریت وقت جهاد كشاورزی حاج فیروزمند  تمام لوازم اجرائی این طرح با هزینه بیش از 40 میلیارد ریال خریداری و اكنون در حیاط جهاد كشاورزی شهرستان گرمی دپو شده است . اكنون كه همه چیز برای نهایی كردن پروژه آماده است علیرغم مراجعات و مكاتبات مكرر فرماندار گرمی بنابه دلایل نامعلوم مخالفت می نماید .

آرديني اوخو -ادامه مطلب

زمان افتتاح راه آهن اردبیل – میانه دو ساله شد/شاید وقتی دیگر...!

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:
افتتاح راه‌آهن اردبیل - میانه و اردبیل - پارساباد حتی اگر از نزدیكی شهر گرمی مغان نیز نگذرد در توسعه استان و شهرستان مغان (گرمی) نقشی مهم و اساسی خواهد داشت، چراكه بدون وجود زیرساخت‌ها توسعه عملا امكان‌ناپذیر است. چانه‌زنی مدیران و مسئولان شهرستان برای نزدیكی هر چه بیشتر ایستگاه احتمالی راه‌آهن به شهر می‌تواند بر كیفیت این توسعه تاثیرگذار باشد. در هر صورت این طرح تا زمانی كه وزیر محترم بر سركار است باید اتمام یابد و گرنه بعد از عوض شدن دولت و وزیر تخصیص اعتبارات حالت مبهمی خواهد داشت و می‌تواند تا یك دهه دیگر افتتاح این طرح را به تاخیر بیاندازد.

اردبیل – خبرگزاری مهر: در حالی كه علی نیكزاد وزیر راه و شهرسازی یك ماه پیش در بازدید از طرحهای عمرانی استان اردبیل زمان افتتاح پروژه راه آهن اردبیل – میانه را یك ساله اعلام كرده بود، وی در بازدید اخیر از این طرح ملی قول تكمیل و افتتاح این پروژه را برای دو سال دیگر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، بدین ترتیب طرح ملی راه آهن اردبیل – میانه به پارس آباد در شمال این استان كه 15 سال پیش آغاز شده و هم اكنون در خصوص میزان پیشرفت آن تناقض گویی می شود، پس از دو سال افتتاح خواهد شد، كه طی یك ماه با قول وزیر راه یك سال تفاوت دارد.

پروژه راه آهن میانه – اردبیل از سال 76 تاكنون یعنی طی 15 سال گذشته تنها 26 درصد پیشرفت فیزیكی داشته، وزیر راه و شهرسازی در اظهارات قبلی خود معتقد است 74 درصد باقیمانده از این پروژه در یك سال آینده به اتمام می رسد.




آرديني اوخو -ادامه مطلب

سرانه مطالعه در استان اردبیل 56 دقیقه است

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:
سرانه مطالعه در استان اردبیل 56 دقیقه است! سرانه مطالعه در شهرستان مغان (گرمی) چقدر است؟ هر چه است نباید فرق چندانی با میانگین استان داشته باشد. واقعا چه كار باید كرد؟

صادق فرهمند امین امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل با اشاره به تعاریف جدید از مطالعه و دامنه گسترده آن اظهار داشت: در ارزیابی‌های جدید مطالعات اینترنتی، حوزه مجازی، مطالعه كتاب‌های قرآنی و ادعیه و حتی روزنامه‌ها نیز مورد توجه قرار گرفته و جزو سرانه مطالعه محسوب می‌شود.

آرديني اوخو -ادامه مطلب

مشكلی به نام دامداری در داخل بافت شهر گرمی مغان (محله جوادیه)!

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:
بنابر گزارش گرمی نیوز از وبلاگ كلاغ نیوز 2 وجود دامداری در داخل بافت محله جوادیه باعث برهم خوردن سلامت و نظم عمومی در محله جوادیه شده است. لازم به ذكر است كه طبق ضوابط و مقررات شهرسازی نگهداری دام در داخل بافت شهری  ممنوع می‌باشد. در همین ارتباط چندی پیش فرمانداری شهرستان مغان (گرمی) از شناسایی یكصد واحد دامداری سنتی در داخل شهر گرمی مغان خبر داده بود و بر لزوم انتقال واحدهای دامداری سنتی به خارج از محدوده شهر و تلاش برای صنعتی كردن آنها تاكید كرده‌بود.

در این گزارش كه به نقل از "جمعی از از اهالی محله جوادیه" نوشته شده‌است چنین آمده است (برای خواندن تمامی مطلب و دیدن تصاویر ادامه مطلب را ببینید):



آرديني اوخو -ادامه مطلب

صعود گروه كوهنوردی آزنا به قلعه بابك

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:
گروه كوهنوردی آزنا روزهای پنج‌شنبه و جمعه (21 و 22 اردیبهشت 1391) به قلعه بابك صعود كردند.
برای دیدن گزارش تصویری این صعود كلیك كنید.




بر اثر واژگونی اتوبوس در گرمی 10 نفر مصدوم شدند

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گئرمی نیوز:
به گزارش گئرمی نیوز از وبلاگ شهرستان گرمی، در حادثه واژگونی یك دستگاه اتوبوس در شهرستان مغان (گرمی)  10 نفر از سرنشینان آن مصدوم شدند.
به نقل از منبع فوق سهراب پناه پور، رییس مركز فوریت های پزشكی بیمارستان ولایت شهرستان مغان (گرمی)، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این اتوبوس روز روز شنبه در جاده گرمی- اردبیل در حوالی روستای آغداش بخش انگوت گرمی {بخش انگوت شهرستان مغان (گرمی)} به علت لغزندگی جاده و از دست دادن كنترل توسط راننده واژگون شد.

آرديني اوخو -ادامه مطلب

سون یازیلار

گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد

گرمي نيوز، فرق‌لي باخيش