گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد
شرح زندگی و فعالیت معلمان سرشناس و فعال در منطقه مغان؛ میرعابدین شارعـی / سید محمد ابراهیمی

شرح زندگی و فعالیت معلمان سرشناس و فعال در منطقه مغان؛ میرعابدین شارعـی / سید محمد ابراهیمی

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

امروز اول مهر است. مدارس كشور امروز به صورت رسمی بازگشایی می‌شوند. دانش آموزان علیرغم تاكید دین و مذهبمان و علیرغم تاكید قانون اساسی كشور مجبورند به زبانی غیر از زبان مادری خود تحصیل كنند و هر سال این سوال تكرار می شود كه تا كی این داستان غم انگیز تكرار خواهد شد. چرا سطح سواد شهرستان‌های ما به علت تحصیل فرزندانمان به زبان غیر از زبان مادی خود پایین تر از سطح سواد سایر شهرستان های كشور خواهد بود؟  چرا افكار برخواسته از دوران رضاخان می‌توانند هنوز هم به حیات ادامه دهند؟ چرا حق انسانی یك كودك معصوم به درستی به وی داده نمی‌شود؟ براستی چرا؟ 
اول مهر بهانه ای برای درددل‌های نهفته در قلب و ذهن میلیونهای انسان محروم از زبان مادری و بهانه ایست برای تقدیم مطلبی درباره مشاهیر منطقه كه در حوزه آموزش فعالیت داشتند...
در ادامه معرفی مشاهیر مرتبط با آموزش و پرورش شهرستان مغان (گرمی) به قلم پژوهشگر ارجمند جناب "سید محمد ابراهیمی"، در این پست به معرفی "میرعابدین شارعـی" پرداخته می‌شود. برای آشنایی با سایر مشاهیر شهرستان می توانید به قسمت "مشاهیر شهرستان مغان (گرمی)" مراجعه كنید.

مرحوم میرعابدین شارعی فرزند میر جلیل در اول مرداد ماه سال1316در روستای تولون دریك خانواده فرهنگی و آگاه متولد شده و پس از كسب علم ودانش در مدرسه شهر گئرمی مغان سرانجام از دانشسرای مقدماتی پسران تبریز قبول شده و بعد ازتحصیل در آنجا در خرداد ماه1339فارغ التحصیل شده و به استخدام اداره فرهنگ درمی آید و اولین محل خدمتش مدرسه دولتی كیان آلایله تعیین می شود. مرحوم شارعی از سال تحصیلی بعد به سمت مــدیریت مدرسه عباسی اونگوت انتخاب و به این مدرسه منتقل می شود. بعد از سالها تلاش و فعالیت فرهنگی در این منطقه درسال 1346به معاونت مدرسه خواجه نصیر گئرمی مغان برگزیده شده و از سال بعد مدیریت این مدرسه را به دست می گیرد. ازمهرماه سال 47 تامهرماه سال49همزمان مدیریت دو مدرسه مهم شهرگئرمی مغان یعنی مدرسه های خواجه نصیر و25شهریور راعهده دارمی شود و از تاریخ اخیر به دبیرستان خواجه نصیر منتقل می شود. این جوان لایق و بااستعداد سرانجام در تاریخ19/7/51 در اجرای دستور16/6/51 ـ 2281جهت توزیع كارت الكترال وثبت نام انتخابات انجمنهای ایالتی و ولایتی از طرف بخشداری به اونگوت ماموریت می یابد و دو روز پس از این تاریخ در حوالی ظهر دچار مسمومیت شدید می شود و توسط پاسگاه ژاندارمری اونگوت به گئــــــــــرمی مغان منتقل و چون پزشكان این شهر( ازجمله دكتر فــــــرهودی زاده) نمی توانند كاری انجام دهند فـــــورا جهت مداوا ایشان را به اردبیل اعزام می نماید اما معالجه و مداوا در بیمارستان شیروخورشید اردبیل نیز موثر نمی افتد تا اینكه پس از هشت روز بستری در اردبیـــــل مسئولین بیمارستان مجبور به اعزام ایشان به تهران می شوند. مرحوم شارعی سرانجام پس از حدود بیست روز بستری در بخش عفونی و اعصاب بیمارستان پهلوی تهران و علارغــــــم تلاش پزشكان جهت درمان، چشم از جهان می بندد و به دیار حق می شتابد.





سون یازیلار

گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد

گرمي نيوز، فرق‌لي باخيش