گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد
لزوم احداث شاهراه ارتباطی مغان – اردبیل

لزوم احداث شاهراه ارتباطی مغان – اردبیل

یازار : گرمي نيوز 3

+0 به یه ن
اهمیت راه های ارتباطی در هر منطقه یا كشور از جمله مباحثی است كه نمی توان از نقش آن در فرایند توسعه صرف نظر كرد. راه های ارتباطی به عنوان شریان اصلی اتصال نقاط مهم به یكدیگر دارای اهمیت فراوانی است. به گونه ای كه برای توسعه یك منطقه ضروری و لازم است جاده مواصلاتی ظرفیت و گنجایش لازم برای اتصال به سایر مناطق را داشته باشد تا بتواند علاوه بر صادرات و واردات اجناس مختلف، میزبان مناسبی برای میهمانان باشد.
بررسی وضعیت تك تك راه های ارتباطی دشت مغان برای همه آنقدر راحت و ملموس است كه نیاز به بحث و بررسی طولانی ندارد و با یك نگاه اجمالی می توان دریافت اوضاع آشفته ای بر این جاده ها حاكم است. با اینكه همه مردم از بركات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در دورترین نقاط كشور آگاه هستند ولی با نگاه منصفانه خواهیم دید از راه ارتباطی اصلی جاده قدیم گرمی – اردبیل گرفته، تا جاده های پرخطر بیله سوار- پارس آباد و پارس آباد- اردبیل چنان وضعیت اسفناكی بر راه ها حاكم است كه گویی اصلا چنین منطقه ای جزو خاك این استان و این كشور نیست.

فراموشی جاده قدیم گرمی – اردبیل

چندین سال پیش بدلیل نیاز مبرم به وجود یك راه ارتباطی مناسب برای دو شهرستان گرمی و بیله سوار در كنار وجود پیچ های تند و خطرناك درجاده قدیم گرمی به اردبیل كه عبور و مرور را برای ترانزیت خودروهای سنگین گمركی سخت كرده است؛ جاده جدید گرمی به اردبیل به بهره برداری رسید.
جاده ای تازه تأسیس كه بسیاری از كارشناسان معتقدند به صورت فنی احداث نشده و ایمنی لازم را ندارد. آمار بالای تصادفات در این جاده نیز گواهی بر این مدعاست. اما موضوع اینجاست كه از زمان ساخت جاده جدید گرمی توجهی به جاده قدیم گرمی نشده است. تقریبا آسفالت بیشتر آن از بین رفته و باعث ناراحتی بسیاری از مسافران و رانندگانی كه از این مسیر رفت و آمد می كنند، شده است. لكه گیری های جزیی قسمت های مختلف این جاده قدیمی و اصلی شهرستان و اتمام موضوع نیاز آسفالت ، با لكه گیری جزئی كاری است كه هرازچندگاهی مسئولان انجام می دهند.
رضا قلیزاده از شهروندان اهل گرمی در گفتگو با همشهری با انتقاد از مسئولان استانی اداره راه و شهرسازی، گفت : بسیاری از اهالی بارها و بارها گفته اند كه وضعیت این راه ها واقعا آدم را هنگام آمدن میهمان به منطقه شرمنده می كند. این را بدون هیچ تردیدی می توان گفت كه در این سال ها همت مسؤلین برای بهسازی راه های ارتباطی كمتر دیده شده است. همتی كه باید چندین سال پیش به كار گرفته می شد.

راه ارتباطی پارس آباد – اردبیل نیازمند مراقبت و نگهداری

دشت مغان به لحاظ انزوای جغرافیایی و قرار گرفتن در نقطه صفرمرزی و نبود نگاه ویژه و اساسی در چند دهه اخیر، از برخورداری یك راه ارتباطی مناسب محروم مانده است.
احداث سدهای مختلف و گسترش جمعیت شهر پارس آباد مغان و همچنین ایجاد یكی از بزرگترین كشت و صنعت های جهان در دشت مغان، در وسعتی به مساحت ۶۳ هزار هكتار ضرورت ایجاد جاده ای مناسب و راهگشا را در منطقه دشت مغان بوجود آورد. شهر پارس آباد كه خود محصول این فرایند توسعه اقتصادی است تا پیش از احداث جاده كنار گذر رود ارس بوسیله یك رشته راه اصلی به شهر گرمی و از طریق این شهر به اردبیل وصل می شد. اما ایجاد شركت كشت و صنعت و دامپروری مغان در دو سوم از وسعت دشت مغان و در مسیر جاده مشگین شهر و نیاز منطقه و بخصوص شركت به جاده مواصلاتی باعث شد تا طرح ایجاد جاده پارس آباد- اردبیل سرعت بیشتری به خود بگیرد و این جاده پس از سالها انتظار به بهره برداری رسید.
اما این جاده نیز همانند راه ارتباطی جدید گرمی به اردبیل دارای برخی نواقصات چشمگیری است. همچنین نبود توجه ویژه باعث فرسودگی این راه ارتباطی شده كه توجه جدی مسئولان را می طلبد.
این در حالی است كه چندی پیش ضیاء فكری مدیر اداره راه و شهرسازی پارس آباد با بیان اینكه در سال ۹۳ افزون بر ۱۲۹میلیارد ریال برای توسعه و بهسازی راههای مواصلاتی این شهرستان هزینه شده است، گفت: این میزان اعتبار، از محل منابع ملی و استانی صرف احداث و توسعه راهها و پروژه‌ای در حال اجرای این شهرستان مرزی شده است.
وی بر ضرورت چهار بانده كردن جاده‌های ترانزیتی این شهرستان تاكید كرد و افزود: محورهای ارتباطی پارس آباد- بیله سوار و پارس آباد – سربند، به عنوان جاده‌های ترانزیتی و بین المللی و پرتردد كشور، نیاز به چهار خطه كردن و توسعه اساسی دارد كه چهاربانده كردن این محورهای ارتباطی، دست كم به ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

دولت نسبت به احیای راه ارتباطی بیله سوار جدی باشد

چندین سال است كه نگاه توسعه گرانه به جاده پارس آباد – بیله سوار به عنوان یكی از راه های پرتردد دشت نشده و با اینكه روز به روز تعداد خودروها افزوده می شود اما همچنان ظرفیت جاده درهمان وضعیت قبلی باقی مانده است. تا همین یك دهه و نیم پیش این جاده در كنار جاده مواصلاتی پارس آباد- بیله سوار و گرمی نیاز ارتباطی و جاده ای مردم منطقه را بدون هیچ مشكلی بر آورده می ساخت اما هم اكنون نیازمند توسعه است.
افزایش جمعیت منطقه ،عدم توسعه راههای ارتباطی و افزایش روز افزون و وحشتناك خودرو در خانوار‌های دشت مغانی و از سوی دیگر افزایش كامیون‌های باری و ترانزیت و خطوط تاكسیرانی بین شهری، كار را برای رانندگی در جاده‌های مغان سخت كرده است. دركنار این موضوع وجود دروازه بین الملی استان اردبیل كه صادرات و واردات چشمگیری دارد، ایجاد یك شاهراه ارتباطی دو بانده دشت مغان – اردبیل را بیش از پیش ضروری تر نمایان می سازد.
حجت الاسلام قیاسی، امام جمعه بیله سوار در خطبه های نماز جمعه جاده های مواصلاتی بیله سوار مغان را بسیار اسفناك دانست و گفت: در این جاده ها روزی هزاران وسایط نقلیه خارجی و داخلی و بعنوان جاده بین المللی تردد می شود و در شأن نظام جمهوری اسلامی ایران نیست كه اینگونه باشد. امیدواریم دولت محترم با توجه به موقعیت حساس این منطقه اعتبار لازم جهت احیای راه ارتباطی بیله سوار اردبیل در نظر بگیرد.
همچنین آرام حلیم فرماندار بیله سوار ضمن ابراز نارضایتی شدید از وضع كلیه راههای مواصلاتی شهرستان مخصوصا راه اصلی و بین المللی گفت: وضع موجود راه های اتصال این شهرستان به مركز استان و سایر شهرستان ها متناسب با سیاستهای دولت تدبیر و امید نیست. انتظار می رود متولیان امر نسبت به بهسازی جاده شهرستان اقدام لازم را انجام دهند. نبود راه ارتباطی مناسب به عنوان یكی از زیرساخت های اساسی این شهر مرزی را در جذب توریسم و سرمایه گذار دچار مشكل می سازد.

* گزارش از علی قاسمیان (منتشر شده در روزنامه همشهری)




سون یازیلار

گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد

گرمي نيوز، فرق‌لي باخيش