گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد
در انتخابات گرمی مغان بحث تعدد نامزدهای انتخاباتی مهم است یا انتخاب کور؟ به قلم سید محمد ابراهیمی

در انتخابات گرمی مغان بحث تعدد نامزدهای انتخاباتی مهم است یا انتخاب کور؟ به قلم سید محمد ابراهیمی

یازار : گرمي نيوز 3

+0 به یه ن

اخیرا در محافل گئرمی مغان مطالبی با عناون تعدد  چهره ها و اینکه این تنوع به سود و زیان کیست و ... مطرح می شود که در این خصوص بر خود لازم دیدم مواردی را  جهت اطلاع دوستان عزیز عرض نمایم.

برای ورود به بحث ابتدا لازم است بدانیم، منظور از ترکیب و اصطلاح «تعدد نامزدها» و «انتخاب کور» چیست؟ منظور از  تعدد چهره ها یا نامزها این است که چهره های متعدد و متنوع و یا شاید نامزدهای بیشتری در یک رقابت انتخاباتی در یک حوزه انتخابی شرکت نمایند و انتخاب کور، انتخابی است که شهروندان یک حوزه انتخاباتی نتوانند برای سوالات خود در خصوص انتظاراتی که از نامزدهای انتخاباتی دارند پاسخی روشن دهند یا بعبارت بهتر نتوانند هدف خود از انتخاب را با معیارهای قابل ذکر مشخص نمایند.

در خصوص بحث تعدد نامزدها فعلا به ذکر دو موضوع بسنده می کنم؛

اولا هیچ معیاری رسمی برای این موضوع که حوزه انتخابیه گئرمی مغان نیازمند چند نامزد انتخاباتی است وجود ندارد. اگر دلیل ما برای تعدد نامزدها و قضیه قطب بندی انتخاباتی حوزه ما، مانند قطب بندی انتخاباتی مرسوم به قطب بندی جناحی (اصلاح طلب، اصولگرا و...) بوده باشد این نوع قطب بندی در سطح کلان کشوری و نیز در سایر حوزه ها هم رعایت نمی شود و اگر منظورمان قطب بندی جغرافیایی باشد باز هیچ معیار استاندارد برای آن نداریم و شرکت همه افرادی که خود را حائز شرایط نامزدی می دانند آزاد است و تنها معیار انتخاب شدن کسب نظر مثبت رای دهندگان ساکن در حوزه انتخابیه می باشد که بجاست در این خصوص سخن امام راحل را یادآوری نماییم که فرموده اند: «میزان رای ملت است». نکته قابل تامل در این خصوص اینست که به چه دلیل به بحث تعدد نامزدها در این حوزه پرداخته می شود و از رواج این تفکر چه کسی و یا چه کسانی می خواهند بهره برداری کنند؟ که اگر لازم شد در آینده در خصوص این موضوع صحبت خواهیم کرد.

ثانیا هر چند عده ای، از ماهها پیش وارد بحث تبلیغات انتخاباتی در این حوزه شده اند اما باید یادآوری نماییم که ثبت نام نامزدهای عزیز برای انتخابات از 28 آذرماه آغاز خواهد شد و بعد از اتمام ثبت نام موضوع بررسی صلاحیت ها توسط شورای محترم نگهبان انجام خواهد گرفت و بعد از آن اسامی دقیق نامزدهای حوزه های انتخاباتی اعلام خواهد شد پس صحبت از تعدد نامزدها در مرحله ای که هنوز این مسئله وارد کانال رسمی و قانونی خود نشده است بحث مناسب و انتخاباتی نیست و شاید تنها برای مسموم نمدن فضای انتخاباتی می تواند مطرح شود کما اینکه در دوره قبل در همین ایام که هنوز ثبت نامها آغاز نشده بود تعداد عزیزانی که سرگرم دید و بازدید و اعلام برنامه و یا به اصطلاح عامیانه سرگرم یارگیری بودند تقریبا سه برابر نامزدهای بود که بعد از ثبت نام و بررسی صلاحیت ها جهت انتخاب مردم شریف حوزه انتخابی اسامی شان از طریق مراجع رسمی اعلام شد.

اما علت نوشتن متن حاضر این است که ما بهتر است بجای بحث از تعدد کاندیداها از انتخاب آگاهانه ، ویژگی های یک نماینده خوب، نگاه به برنامه های نامزدها و نهایتا اینکه شیوه انتخاب صحیح بحث نماییم تا مردم عزیزمان را در انتخاب افراد اصلح و شایسته برای نمایندگی منطقه یاری کنیم.

بدیهی است که انتخاب آگاهانه معمولا بر پایه دانستن و داشتن آگاهی و اطلاعات صحیح می باشد و چنین انتخابی قابل احترام بوده و برای منطقه مفید خواهد بود. وقتی در مورد نامزدی چیزی نمی دانیم و یا کم می دانیم چطور می توانیم به انتخاب آگاهانه دست بزنیم. وقتی ماهها قبل از ثبت نام، در حالیکه حتی نمی دانیم چه کسانی و با چه برنامه ای ثبت نام خواهند کرد و وارد رقابت انتخاباتی خواهند شد به انتخاب خود دست می زنیم چطور می توانیم بگوییم که انتخابمان آگاهانه بوده است و یا وقتی که بدون توجه به ویژگی ها، برنامه ها و سایر معیارهای انتخاب درست و آگاهانه تنها از روی سفارش ، تعصب طایفه ای و منطقه ای و ... دست به انتخاب می زنیم چطور می توانیم از انتخاب آگاهانه صحبت کنیم مگر نه این است که چنین انتخابی انتخاب کور خواهد بود.

متاسفانه برخی از فعالان سیاسی اجتماعی گئرمی مغان هم علارغم اطلاع از راه و رسم درست انتخاب و در حالیکه می توانند برای مردم عادی الگو بوده و به آنها در انتخاب صحیح یاری نمایند در جو شایعات کوچه و بازاری که تنها از سوی عده ای برای بهره برداری از فضا براه می افتد قرار گرفته و خود نیز متاسفانه دچار انتخاب کور می شوند.

متن فوق را با جمله ای از بیانات مقام معظم رهبری به پایان میرسانیم. ایشان فرموده اند «مجلس مطلوب هنگامی شکل می گیرد که مردم با چشمانی باز ، نمایندگان شهر خود را به مجلس بفرستند». امیدواریم در انتخاب نماینده اصلح با چشمانی باز عمل نماییم تا شاهد پیشرفت و توسعه بیش از پیش خطه زرخیر گئرمی مغان شویم.     

سیدمحمد ابراهیمی




سون یازیلار

گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد

گرمي نيوز، فرق‌لي باخيش