گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد
ارديبهشت 1394 | گرمی نیوز

لایحه عادی ایجاد منطقه آزاد تجاری اردبیل در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:
روز سه شنبه مورخ 29 اردیبهشت ماه 1394، لایحه عادی ایجاد منطقه آزاد تجاری اردبیل در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد. روزهای حساس و سرنوشت ساز برای منطقه مغان و استان اردبیل در راهند. همه حرفهای صحیح و ناصحیح تا چند صباح دیگر آشکارتر از همیشه در جلوی چشمانمان برای قضاوت خواهند بود. امید است که حاصل این قضاوت حس شادی و قدردانی در مردم باشد.

آرديني اوخو -ادامه مطلب

نگفتن همه حقیقت خوب نیست، بد است!

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن

گرمی نیوز:

قرار گرفتن 25 هزار هکتار از اراضی شهرستان مغان (گرمی) در محدوده منطقه آزاد تجاری صنعتی استان اردبیل خبری است که طی چند روز گذشته در وبلاگهای خبری شهرستان به نقل از فرماندار محترم انتشار یافته است. این می تواند خبر خوشحال کننده ای برای اهالی شهرستان باشد. با این وجود مراجعه به حافظه تاریخی کوتاه مدت در ارتباط با الحاق به ما می آموزد که خبرها را با دقت بیشتری بررسی کنیم. با مراجعه دقیقتر به اخبار مرتبط چند مساله به شرح زیر مطرح می شود:

1-     محدوده 25 هزار هکتاری فوق "در محدوده منطقه آزاد تجاری صنعتی استان اردبیل" قرار نگرفته است. به این دلیل ساده که هنوز منطقه آزادی با نام "منطقه آزاد تجاری صنعتی استان اردبیل" وجود خارجی ندارد. در واقع پیشنهاد شده است که 25 هزار هکتار از اراضی شهرستان مغان در محدوده منطقه آزاد تجاری صنعتی استان، در صورت تصویب مجلس و گذراندن روال قانونی، واقع شود. و این خود به چند دلیل محل اشکال است.

2-     اگر مرز استان اردبیل با جمهوری آذربایجان را 380 کیلومتر در نظر بگیریم درخواهیم یافت که 90 کیلومتر از این میزان، یعنی حدود 24 درصد از مرز استان سهم شهرستان گرمی مغان است. علیرغم این مساله سهم 25 هزار هکتار از 210 هکتار اراضی پیشنهاد شده استان برای تبدیل به منطقه آزاد اقتصادی حدود 12 درصد است. یعنی نصف آنچیزیکه می توانست طبق دارا بودن مرز انجام شود.

3-     سوالی پیش می آید اینست که این 210 هزار هکتار پیشنهاد شده برای منطقه آزاد استان در بین شهرستانها به چه ترتیبی توزیع شده است؟ و مبنای این تقسیم بندی چه بوده است؟

4-     آنچیزیکه معلوم است شیرآلات قهرمان به درستی جزو منطقه آزاد قرار خواهد گرفت و این احتمال نیز وجود دارد که سهم شهرستان به همین کارخانه عظیم در دست احداث محدود شود. قانع شدن به این امر به معنای از بین بردن قدرت شهرستان برای جذب سرمایه گذاری عظیم دیگر است. شهرستانی توان جذب سرمایه عظیم به مانند شیرآلات قهرمان را دارد می تواند و باید بتواند چندین سرمایه گذاری مشابه دیگر را جذب کند. این امر نیازمند چانه زنی مقامات مسئول است. الان وقت چانه های قدرتمند برای زنده نگه داشتن حق حیات اقتصادی منطقه است.

5-     اگر چه به موضوع اصلی بی ربط است ولی فعالیت برخی وبلاگهای منطقه در راستای تشویق مسئولین به تعویض فرماندار محترم با گزینه ای دیگر، به نظر می رسد در این مقطع حساس تنها بازی سیاسی و تداوم باندبازی ها خواهد بود. اینکه ما از فرماندار – خارج از اینکه جزو کدامیک از دسته های سیاسی است – چه می خواهیم تا او بتواند با انجام آنها به پیشرفت منطقه کمک کند مهمتر از اینست که چه کسی فرماندار باشد. بهتر است از خودمان سوال بپرسیم که از مسئولان چه خواسته ایم؟ چه معیارهایی مد نظر بوده است که برآورد نشده است؟ وبلاگ یا سایت ما درمشخص کردن این معیارها و ارزش ها چه کاری انجام داده است؟ کدام یک از توانمندیهای منطقه را برجسته کرده ایم؟ افکار عمومی را برای حل کدامین مشکل بسیج کرده ایم؟ و به کدامیک از سایر وظایف یک رسانه "تحلیلی"! عمل کرده ایم؟ از خود صادقانه سوال بپرسیم و صادقانه جواب بدهیم.




سون یازیلار

گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد

گرمي نيوز، فرق‌لي باخيش