گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد
گذر به اقتصاد تجربه در شهرستان مغان با خشیل و کته سنتی

گذر به اقتصاد تجربه در شهرستان مغان با خشیل و کته سنتی

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن

گرمی نیوز:

به نظر می رسد فرماندار شهرستان مغان تصمیمی جدی برای توسعه بخش گردشگری شهرستان را دارد. در این راه لازم است تا همگان بر حسب وظیفه و تعهد به توسعه شهرستان، به ارائه نقطه نظرات و پیشنهادات خود اقدام نمایند. شاید که از دل این پیشنهادات مواردی به درد مدیریت شهرستان بخورد. امید است که اینچنین باشد.

اقتصاد شهرستان مغان به بخش کشاورزی عموما دیم و بدون صنایع مبدل وابسته است. بخش خدمات و صنایع کارگاهی بزرگ هنوز (قبل از افتتاح کارخانه شیرآلات قهرمان) ضعیف و شکننده است. در واقع می توان گفت اقتصاد شهرستان هنوز در مرحله سنتی است. اگر بخواهیم به صورت پله به پله راه ترقی را طی کنیم در مرحله بعد صنعتی شدن و بعد از صنعتی شدن وارد شدن در فروش خدمات و در مرحله نهایی به اقتصاد تجربه خواهیم رسید.

به نظر می رسد برای توسعه شهرستان به ناچار ملغمه ای از ایجاد کارخانجات بزرگ، گسترش خدمات و به صورت همزمان تکیه بر اقتصاد تجربه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

در هرصورت با توجه به وضعیت اقتصادی کشور چاره ای جز تن دادن همزمان به این روشها نیست. مسلما انجام همزمان این موارد، با توجه به بازخوردهای متفاوت هر یک، نیازمند مدیریتی بسیار قدرتمند است.

 در قرن حاضر روز به روز بر اهمیت اقتصاد گردشگری افزوده می شود. قبل از هرچیز و به صورت یک اصل هرگونه توسعه قدرتمند صنعت گردشگری مستلزم تامین زیرساختهای امن دسترسی به منطقه از قبیل بزرگراهها، راه آهن و فرودگاه هست. بدیهی است که دسترسی به موارد دوم و سوم بسیار سخت و نیازمند همت در سطح مجمع نمایندگان استان است و تنها توسعه و امن کردن جاده مغان – اردبیل را می توان در داخل استان نیز پیگیری کرد. همین امر نیز مستلزم تلاش مشترک نمایندگان مغان برای توسعه بزرگراهی به بیله سوار مغان به عنوان دروازه صادراتی کشور به سمت کشورهای آذربایجان، گرجستان و روسیه است، بزرگراهی که الزاما از شهرستان مغان عبور خواهد کرد. در زمینه راه آهن نیز همین سناریو باید حاکم باشد.

در مرحله بعد باید به احداث سایر خدمات گردشگری همچون هتل، متل، سوئیت، مهمانپذیر و... پرداخته شود. همچنین لازم است به صورت قدرتمند توانهای گردشگری منطقه اعم از طبیعی – تاریخی – فرهنگی و یا انسانساخت تبلیغ شود. نقشه گردشگری شهرستان تهیه و از طریق فضای مجاری ونرم افزارهای قابل نصب بر روی موبایل و کامپیوتر توزیع شود.

حال با و یا بدون موارد بالا میهمان در شهرستان ما حضور یافته است. چگونه باید رفتار کرد تا شاهد حضور مجدد این فرد باشیم؟ چه خدمات دیگری باید ارائه داد تا این فرد در بین فامیل و دوستان شهرستان ما را به عنوان یک مکان هدف گردشگری متفاوت برای بازدید توصیه کند؟

در کنار تمامی موارد بالا، خلق تجربه متفاوت در فرد اصل مهم و تاثیرگذاری خواهد بود. اگر به تبریز رفته باشید حتما در کنار تماشای آثار تاریخی و پارکهای مهم، مراکز مدرن خرید لذت متفاوتی به شما داده است. درکنار این امر حضور در یک رستوران و سفارش کوفته تبریزی می تواند تجربه دلچسبی را برای شما به ارمغان آورد. همچنین بعد از حضور در اصفهان، نوش جان کردن یک بریونی می تواند خاطره انگیز باشد. ما برای میهمانانمان چه تجربه متفاوتی را می توانیم عرضه بکنیم؟

تصور بکنید یک میهمان غرق در زندگی شهری پا به شهرستان مغان گذاشته است. او قبلا در مکانهای با امکانات متفاوت حضور داشته است. حالا او به دنبال چه چیزی می گردد؟ پاسخ روشن است: تجربه ای متفاوت. حال میخواهیم یک تصویر متفاوت را شرح دهیم: یک تنور محلی که نان محلی را عرضه می کند. به همراه لبنیات درجه یک مغان. نان تنوری با سبزی و پنیر محلی. آش دوغ و خشیل و کته سنتی. شرکت در یک جشنواره بازی های محلی که وی نیز می تواند به صورت آماتور در بازی شرکت کند و...

اینها اموری است که به آن اقتصاد تجربه می گویند. شخص احساس متفاوتی را از یک مکان دریافت می کند. احساسی که همیشه با او خواهد بود. این احساس می تواند بسیار دل انگیز و یا کسل کننده باشد. این ما هستیم که با مدیریتمان مشخص خواهیم کرد که قصد داریم چه تاثیری را بر روی میهمانانمان داشته باشیم....




سون یازیلار

گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد

گرمي نيوز، فرق‌لي باخيش