گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد
درختان دیرزیست روستای قوزلو نیاز شدید به حفاظت دارند +تصویر

درختان دیرزیست روستای قوزلو نیاز شدید به حفاظت دارند +تصویر

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن

«قوزلو دارای چندین درخت كهنسال و دیرزیست گردو، مخصوصا در اطراف چشمه شوربولاغ Şor Bulağ  می­باشد. بنا بر اعتقاد برخی از اهالی، عمر یكی از درختان گردو معرف به فندق به چندین نسل می‌رسد به طوریكه پدر بزرگان آن را در همان اندازه به یاد داشته‌اند. عمر این درخت گردو را می‌توان بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ سال تخمین زد. به علت قطر زیاد درخت و همچنین پوسیدگی قسمتی از تنه آن سوراخی غار مانند در داخل آن ایجاد شده‌است كه محلی برای قائم شدن و بازی كردن كودكان كنجكاو و بازیگوش روستا است. این درختان كهنسال با قطر و ارتفاع زیاد از فاصله‌های دور قابل مشاهده‌است. زیبایی‌های این درختان به عنوان یكی از جاذبه‌های گردشگری روستای قوزلو می‌باشند.»

در اسفند ماه سال 1392 در ویكی پدیا با خواندن این مطالب تصمیم گرفتم حتما این درختان را ببینم كه این توفیق در عید نوروز نصیبم شد و در این ایام در روستایی كه میر سادات خان ها و میر عالیشان بگ ها و حاجی آخوندها را در دامن خود پرورش داده و امروزه هم بزرگان سیاسی و مذهبی و محققان و پژوهشگران نامی از آن برخاسته اند حضور یافتم.

دیدن جاذبه های این روستا ذهن انسان را با دو موضوع درگیر می كند یكی ؛ پتانسیل قوی گردشگری كه می تواند برای منطقه مفید باشد. دیگری؛ بی خیالی و سهل انكاری مسئولین شهرستان كه نه تنها به فكر كشف و شناسایی چنین جاذبه هایی نبوده اند بلكه از رفتارشان معلوم است كه حالا حالاها در این فكر هم نیستند به هر حال ما تصویری از این درختان می آوریم، باشد كه بخود آییم و اینها را قدر نهیم و ثبت ملی كنیم و محاظت نماییم كه فردا افسوس خوردن و ناله كردن سودی ندارد.







سون یازیلار

گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد

گرمي نيوز، فرق‌لي باخيش