گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد
پروفسور دوكتور جواد هیات ابدیته قووشدو

پروفسور دوكتور جواد هیات ابدیته قووشدو

یازار : گرمي نيوز 3

+0 به یه ن

هر كیمسه كی ائل دردینی چكدی قالان اولدو

كؤنلونده ائلیـــــن سونسوزادك یئر سالان اولدو
علمین هونــــرین هیئتی وار اولدوغــو گونــــدن

اؤز كیملییمیــــــز وارلیغیمیـــز وار اولان اولــدو

                                                                                              اسماعیل جمیلی

 

 پروفسور دكتر جواد هیئت فرزند علی هیئت، مجتهد و رئیس سابق دیوان كشور است. در سال ۱۳۰۴ در تبریز به دنیا آمد. ایشان را استاد تیغ و قلم می‌دانند. این جراح نامدار كه تحصیلات پزشكی خود را در استانبول و پاریس به پایان رسانده، در مدت قریب به ۶۰ سالی كه در امر جراحی قلب بصورت عملی و نظری فعال بوده‌اند، تبدیل به نماد یك پزشك حاذق، پیشرو و فداكار گردیده‌اند. پروفسور دكتر جواد هیئت در كنار جراحی عمومی، جراحی قلب را آغاز كرد و در سال ۱۳۴۱شمسی برای اولین بار در ایران موفق به انجام جراحی قلب باز شد.

 وی در سال ۱۳۴۷اولین عمل پیوند كلیه را در تهران و اولین پیوند قلب سگ‌ها را در ایران با موفقیت انجام داد. او ابتدا روی سگ‌ها كه تا آن زمان در ایران بی‌سابقه بود ماشین قلب و ریه مصنوعی را به كار گرفت و بعد از عمل جراحی روی ۲۵ سگ در بیمارستان شهربانی این ماشین را در جراحی قلب انسان با موفقیت به كار برد.

پروفسور دكتر جواد هیئت كه در میان پزشكان به “پدر قلب ایران” معروف است، از سال ۱۳۴۲به نمایندگی ایران در انجمن بین‌المللی جراحی و از سال ۱۳۶۲به عضویت آكادمی جراحی پاریس انتخاب شد. تاكنون دهها مقاله و سخنرانی از او در كنگره‌های بین‌المللی جراحی به زبان‌های تركی آذربایجانی، تركی استانبولی، فرانسوی و انگلیسی در مجلات معتبر پزشكی جهان چاپ شده‌است.

پروفسور دكتر جواد هیئت از معدود افرادی در جهان هستند كه علاوه بر جراحی در سه زمینه دیگر نیز از معروفیتی جهانی برخوردارند. ایشان یكی از مشهورترین توركولوژیستها و مورخین جهان ترك نیز محسوب می‌شوند. بگونه‌ای كه در راستای تكریم مقام علمی وی در زمینه تلاشهای وی در رشته‌های زبان و ادبیات تركی و نیز تاریخ جهان ترك، مراسم متعددی در شهرهای باكو، استانبول، آنكارا، تهران، نخجوان، تبریز… برگزار شده و در كنگره بین‌المللی زبان تركی در آنكارا از كتاب “سیری در تاریخ زبان و لهجه‌های تركی” به عنوان جلد دوم دیوان الغات الترك و از شخص ایشان به عنوان كاشغری ثانی نام برده شد.

پروفسور دكتر جواد هیئت به رغم مشغله‌های بسیار سنگین كاری و علمی خود، در سال ۱۳۵۸به دنبال سقوط رژیم پهلوی در ایران و مشاهده فضای تنفس برای انتشار نشریات غیر فارسی، همراه با جمعی از همفكران خود اقدام به انتشار نشریه دو زبانه وارلیق نمود. نشریه وارلیق فصلنامه ادبی، هنری، فرهنگی و تاریخی به دو زبان تركی و فارسی است.

این نشریه در ۱۵اردیبهشت سال ۱۳۵۸شمسی نخستین شماره خود را منتشر كرده و طی ۳۵سال گذشته به صورت منظم چاپ شده‌است. صاحب امتیاز و مدیر مسئول این نشریه، پروفسور دكتر جواد هیئت است كه این نشریه را در طول تاریخ انتشارش با همكاری جمعی از اساتید و پژوهشگران آذربایجانی در هیات تحریریه‌اش از جمله مرحوم دكتر حمید نطقی، مرحوم استاد تیمور پیر هاشمی، مرحوم استاد دكتر محمدعلی فرزانه، حسن مجیدزاده ساوالان، كریم مشروطه چی سؤنمز، مرحوم منظوری خامنه، مرحوم دكتر صمد سرداری‌نیا، مرحوم پروفسور غلامحسین بیگدلی، مرحوم علی كمالی، دكتر محمدرضا هیئت، مهندس علیرضا صرافی و مهندس ابراهیم رفرف منتشر كرده است.

تمركز اصلی این فصلنامه بر زبان‌ و لهجه‌های تركی‌ است. به این ترتیب وارلیق علاوه بر تركی آذربایجانی، تركی خراسانی، تركی قشقایی، تركی تركمنی، تركی خلجی، تركی سونقوری… را پوشش می‌دهد. این مجله، علاوه بر حوزه‌های تحقیقاتی در مورد ترك‌شناسی با تمركز بر ادبیات تركی چاپ و منتشر می‌شود.

از تالیفات مشهور پروفسور دكتر جواد هیئت كه در مراسم گرامیداشت وی از ایشان با القابی چون “دده قورقود زمان” و همچنین “پدر معنوی آذربایجانیهای جهان”، “پدر معنوی تركهای ایران و آذربایجان” یاد می‌شود، می‌توان كتب زیر را بر شمرد:

-سیری در تاریخ زبان و لهجه‌های تركی، چاپهای تهران، آنكارا، باكو
-
نگاهی به تاریخ ادبیات آذربایجان، دو جلد، چاپهای تهران و باكو (به زبانهای فارسی، تركی)
-
مقایسه‌اللغتین، چاپهای تهران، باكو، آنكارا، كایسری (به زبانهای فارسی و تركی)
-
ادبیات شفاهی مردم آذربایجان، چاپهای تهران، باكو (به زبان تركی با خط عربی و سیریلیك(
-
نگاهی به تاریخ و فرهنگ تركان، چاپهای تهران، آنكارا، باكو (به زبان تركی(
-
ادبیات‌شناسی، چاپ تهران و باكو (به زبان تركی با خط عربی و سیریلیك(
-
یئنی دیلچیلیك (ویژه نامه وارلیق – بهار ۱۳۹۳با همكاری نشر بوتا(
-
تاریخ فلسفه غرب، چاپ باكو (به زبان تركی(
-
ترومبوز و قلبیت و درمان آن،
-
جراحی عمومی،
-
درسهای جراحی

 




سون یازیلار

گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد

گرمي نيوز، فرق‌لي باخيش