گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد
عشایر ایل‌سون كوچ خود را از اول خرداد شروع می‌كنند

عشایر ایل‌سون كوچ خود را از اول خرداد شروع می‌كنند

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، معرفت آذری عصر امروز در نخستین جلسه شورای عشایر استان در اردبیل اظهار داشت: در این فاصله زمانی جمعیت 12 هزار خانواری عشایر استان در قالب 66 هزار نفر جمعیت كوچ بهاره خود را از قشلاقات به سمت ییلاقات انجام می‌دهند كه ضرورت دارد در این مسیر دستگاه‌های خدمات‌رسان یاریگر عشایر باشند.

وی با بیان این‌كه در تأمین آب شرب عشایر كوچ‌رو آب و فاضلاب روستایی، حمل و نقل و تأمین خودروهای مورد نیاز عشایر، اداره كل پایانه‌ها و حمل و نقل، تسطیح حریم جاده، اداره كل راه و ترابری و ارایه خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشكی موظف به ارایه خدمات است، تصریح كرد: هلال‌احمر، صندوق بیمه محصولات كشاورزی و همچنین جهاد كشاورزی در تأمین نهاده‌ها و علوفه‌ها و شركت نفت نیز در تأمین سوخت مورد نیاز باید در زمان كوچ به كمك عشایر بیایند.

آذری از آموزش و پرورش خواست با توجه به زمان كوچ به برگزاری امتحانات پایان سال تحصیلی در موعد مقرر و پیش از آغاز خردادماه اقدام كرده و به سهولت كار كوچ كمك كنند.

این مسئول در ادامه سخنان خود خاطر نشان كرد: تشكیل شورای عشایر مصوب سال 59 بود كه بعد از گذشت 32 سال از این ایام امروز شاهد برپایی نخستین جلسه شورای عشایری استان در یك آرایش و طراحی جدید هستیم به طوری كه معتقدیم این شورا می‌تواند كار سیاست‌گذاری و هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی در رسیدگی به زندگی و وضعیت كوچ و سكونت عشایر را انجام دهد.

وی در ادامه اضافه كرد: در زیر مجموعه این شورا دو كمیسیون سیاسی، اجتماعی با مسئولیت معاونت سیاسی استانداری و كمسیون اقتصادی و عمرانی با مسئولیت جهاد كشاورزی شكل می‌گیرد كه انتظار می‌رود به سرعت این كمیسیون‌ها هویت خود را باز یافته و شكل عملیاتی به خود بگیرند.

‌مدیر امور عشایری استان اردبیل در ادامه سخنان خود اعضای كمیسیون سیاسی، اجتماعی را فرماندهان نظامی، انتظامی، امنیتی، بسیج و هلال‌احمر توصیف كرد و ادامه داد: در كمیسیون اقتصادی و عمرانی دستگاه‌های خدمات‌رسان حوزه عمران مشاركت دارند.

آذری با بیان این‌كه عشایر استان در هفت زیست بوم سكونت دارند، بیان كرد: عشایر استان پنج درصد جمعیت استان اردبیل و كمتر از 5.6 درصد جمعیت عشایری كشور را شامل می‌شود كه با داشتن 1.5 میلیون واحد دامی و 591 هكتار اراضی مستعد در جبهه رونق و توسعه اقتصادی استان نقش اساسی دارند.

وی عمده تولیدات عشایر استان را شیر، پنیر، پشم، ماهی و عمل‌آوری 11 هزار هكتار باغات و اراضی زراعی توصیف كرد و گفت: عشایر استان در مجموع 159 هزار تن محصولات دامی، زراعی و باغی دارند و 12 هزار و 600 متر مربع نیز صنایع دستی تولید می‌كنند كه ارزش آنها بیش از 242 میلیارد تومان است.

در ادامه این جلسه تعدادی از اعضای شورای عشایر استان به شرایط مساعد آب و هوایی و رشد گیاهان در منطقه قشلاقات اشاره كرد و افزود: پیشنهاد می‌شود تا قبل از 20 خرداد كوچ عشایر انجام نشود چرا كه ییلاقات در حال حاضر با پوششی از برف و آب و هوای سرد رو‌به‌رو است و امكان عمل‌آوری علوفه‌های دام نیز وجود ندارد به همین خاطر بهتر است كوچ عشایر از 20 خردادماه به بعد انجام شود.

انتهای پیام/‌ش10/پ3003


http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910211001624





سون یازیلار

گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد

گرمي نيوز، فرق‌لي باخيش