گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد
واگذاری زمین به تله كابین اندبیل خلخال

واگذاری زمین به تله كابین اندبیل خلخال

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:
گزارش "مهر" تائید شد/ واگذاری زمین به تله كابین اندبیل خلخال
اردبیل - خبرگزاری مهر: گزارش "مهر" در خصوص بلاتكلیفی و عدم اجرای طرح گردشگری تله كابین اندبیل خلخال پس از 14 سال، امروز محور بحث و گفتگوی كارگروه تخصصی میراث فرهنگی استان قرار گرفت و ضمن تائید، مسئولان استان از واگذاری زمین به این پروژه در آینده ای نزدیك خبر دادند.

به گزارش خبرنگار مهر، در این گزارش كه در روزهای پایانی سال گذشته منتشر شد، ضمن بیان مشكلات این طرح، تاكید شده بود كه با وجود گذشت 14 سال از تصویب و اجرای تله كابین منطقه گردشگری "اندبیل" خلخال هنوز این پروژه در ابتدای ترین مرحله قرار دارد و كسی در این زمینه پاسخگو نیست.

پس از انتشار این گزارش، به فاصله چند هفته خبری مبنی بر آغاز عملیات اجرایی و نصب تله كابین اندبیل در سایتها و نشریات محلی اردبیل منتشر شد كه این خبر نیز در گزارش دیگری با محوریت این پروژه و در گفتگوی مهر با فرماندار شهرستان خلخال تكذیب و پشت پرده عدم اجرای این طرح بازگو شد.

ذبیح الله عبداللهی فرماندار خلخال در این گفتگو برای اولین بار از عدم واگذاری زمین به سرمایه گذار طرح طی این سالها خبر داد و با انتقاد از عدم توجه برخی مسئولان به سرمایه گذاری در بخش گردشگری شهرستان خلخال عنوان كرد كه اداره منابع طبیعی و جهاد كشاورزی با وجود توجیه فنی و اقتصادی برای ضرورت ایجاد تله كابین در این منطقه، هنوز راضی برای واگذاری زمین به این كار نشده اند.

وی با بیان اینكه منابع طبیعی تنها به واگذاری زمین به صورت اجاره ای موافقت می كند، افزوده بود طبق قانون دو نوع واگذاری زمین از طرف سازمان جنگلها، مراتع و آبخیز داری وجود دارد كه واگذاری زمین تحت این شرایط مورد پذیرش سرمایه گذاران نیست و فرمانداری خلخال سعی دارد زمین به صورت واگذاری كامل در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد.

فرماندار خلخال با بیان اینكه تله ‌كابین خلخال باید هر چه زودتر در زمان مناسب نصب و راه‌اندازی شود، یادآور شده بود در سال 76 با صرف اعتباری بالغ بر هفت میلیارد ریال تجهیزاتی برای این تله كابین خریداری شده كه  با گذشت 14 سال از دور خارج شده اند و نیاز به سرمایه گذاری برای خریداری تجهیزات جدید است.

سرمایه گذار زمینی برای نصب تله كابین ندارد

وی با غیر قابل جبران دانستن هزینه فرصت از دست رفته در حوزه گردشگری خلخال، اصرار داشت این طرح كه رشد و اشتغالزایی و افزایش درآمد را برای منطقه به ارمغان می آورد باید هر چه زودتر با همكاری همه دست اندركاران آغاز و به پایان برسد.

بر این اساس، دو گزارش خبرگزاری مهر در جلسه روز دوشنبه كارگروه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان محور بحث قرار گرفت و مدیركل میراث فرهنگی استان اردبیل با تائید اینكه سرمایه گذار تله كابین اندبیل خلخال تاكنون زمینی درافت نكرده، با اشاره به انتقادات "مهر" گفت: به همین دلیل و پس از گذشت این مدت هیچ كاری در این مورد انجام نشده است.

بهروز ندایی با بیان اینكه سرمایه گذار تله كابین اندبیل نزدیك هفت سال است كه كاری در این باره انجام نداده، افزود: سرمایه گذار بعد از سال 82 پرو‍‍ژه را تعطیل كرده، اما تلاش می شود كه مشكلات این پروژه بزودی رفع شود.

وی تله كابین اندبیل را یك طرح اقتصادی برشمرد و با اشاره به مشكلات پیش روی این پروژه اضافه كرد: تله كابیل اندبیل حوزه اقتصادی است بنابراین تلاش می شود طی یك هفته آینده جلسه ای با حضور مسئولان مربوطه تشكیل و مشكل واگذاری زمین به  این پروژه حل شود.

برخی از مدیران كم كاری می كنند

استاندار اردبیل نیز در این جلسه در واكنش به اظهارات مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: گزارش خبرگزاری مهر در مورد تله كابین اندبیل را شخصا خوانده ام و هم گزارش این خبرگزاری و هم سخنان ندایی در این مورد درست و صحیح است.

سید حسین صابری با اشاره به اینكه بحثهایی در مورد احداث تله كابین در اندبیل خلخال وجود داشته، تصریح كرد: عملیات اجرایی تله كابین اندبیل تاكنون باید شروع می شد، اما بنابه دلایلی این كار شروع نشده و در حقیقت تله كابین اندبیل كار نشده است.

وی با انتقاد از عدم همكاری برخی از مسئولان و مدیران در این خصوص اضافه كرد: برخی از مدیران در اجرای پروژه تله كابین اندبیل همكاری نمی كنند كه نباید چنین شود و با همكاری مدیران مشكل این پروژه حل شود.

صابری خواستار تشكیل گروهی برای رفع مشكل تحویل زمین برای احداث تله كابین اندبیل شد و متذكر شد: این گروه متشكل از مدیران جهاد كشاورزی، دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل، میراث فرهنگی و فرماندار خلخال تشكیل و هر چه سریعتر مشكل واگذاری زمین به تله كابین اندبیل را رفع كند.

خلخال به منطقه گردشگری دائمی تبدیل شود/انتظارات 15 ساله شد

به گزارش مهر، تفرجگاه اندبیل خلخال معروف به گردشگاه "میرعادل" در هفت كیلومتری شهر خلخال واقع شده و با برخورداری از جنگلهای انبوه و چشمه های طبیعی یكی از مناطق دیدنی این شهرستان محسوب می شود كه به اعتقاد كارشناسان گردشگری و شهروندان این شهرستان تجهیز این منطقه به تله كابین و تل اسكی، خلخال را از منطقه گردشگری فصلی به منطقه گردشگری دائمی تبدیل می كند.

كارشناسان گردشگری استان بر این باورند این منطقه كه هم اكنون شاهد حضور گردشگران فصلی است با نصب تله كابین و تله اسكی و سایر امكانات ورزشی و تفریحی می تواند نقش موثری در توسعه این شهرستان داشته باشد.

اما عدم توجه و سرمایه گذاری مطلوب از سوی مسئولان برای توسعه این منطقه گردشگری و تبدیل آن به محلی مناسب برای جذب توریسم و افزایش درآمد و اشتغالزایی، تحقق آن را رویایی برای مردم منطقه تبدیل كرده است.

پیش از این استاندار اردبیل نیز از بهره برداری این پروژه تا پایان سال 90 خبر داده بود، اما با وجود گذشت این مدت عملیات این پروژه حتی آغاز نشد تا انتظارات مردم برای دیدن افتتاح این پروژه 15 ساله شود.

تجهیزات این تله كابین در سال 76 با صرف اعتباری بالغ بر هفت میلیارد ریال توسط شهرداری خلخال خریداری و از این تاریخ تاكنون بلااستفاده به حال خود رها شده و به گفته فرماندار خلخال تجهیزات این تله كابین هم اكنون فرسوده شده و راه اندازی مجدد آن مستلزم خرید دوباره تجهیزات است.

http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1589817



سون یازیلار

گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد

گرمي نيوز، فرق‌لي باخيش