گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد
قیمت"كاه" بالاتر از گندم!!

قیمت"كاه" بالاتر از گندم!!

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن

با وجود این‌كه صنعت دامپروری و دامداری یكی از مزیت‌های بخش كشاورزی كشور است، در این روزها وضعیت خوبی را نمی‌گذراند و به اصطلاح بیمار است و این بیماری هم بلای جان مردم با افزایش قیمت گوشت قرمز شده است. بیماری كه با یك نسخه ساده قابل درمان است اما گویا این نسخه توسط متخصصان به درستی پیچیده نشده است.

به اعتقاد برخی كارشناسان صنعت دامداری و دامپروری، تنها راه حل درمان این صنعت در شرایط كنونی، تامین نهاده‌های دامی برای تولید كنندگان و نه واردات گوشت قرمز است، چرا كه كارشناسان این صنعت معتقدند برای ارزان شدن گوشت قرمز باید قیمت نهاده‌های دامی كاهش یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه خراسان - این روزها قیمت گوشت قرمز در كشور سیر صعودی به خود گرفته، به گونه‎ای كه خرید این محصول را برای مردم مشكل كرده است. در بازار "استقلال" مشهد، قیمت یك كیلو گوشت گوساله بین 18 تا 22 هزار تومان متغیر است و گوشت‌های وارداتی موسوم به گوشت برزیلی كه بعضا از كیفیت پایینی هم برخوردار هستند بین 8 تا 10 هزار تومان به فروش می‌رسد.

از سویی دیگر به ‌دست‌های پینه‌بسته‌ دامداران نگاه می‌كنید كه یك سال زحمت كشیدن برای به‌ ثمر رساندن محصول را در ذهن مرور می‌كند، گویا همین دیروز بود كه برای گذران زندگی‌اش مجبور شده بود بخشی از دام‌های خود را پیش‌فروش كند به این امید كه بتواند در مواقع لزوم، زندگی را تأمین كند اما امروز با به ‌ثمر نشستن محصولش، وارداتی را در بازار می‌بیند كه جایی برای محصول داخلی نگذاشته و چاره‌ای ندارد جز این‌كه دسترنج یكساله‌اش را به بهایی اندك به دلالان به فروش برساند كه حتی كفاف هزینه تولیدش را هم نمی‌دهد. این قصه تكراری، زخم‌دل دامداران ایرانی است كه همه ساله تكرار می‌شود.

اگر تا همین سال‌های گذشته از نظر بیشتر عموم و دامداران، "كاه" بی ارزش بود اما این روزها قیمت یك كیلو "كاه" هم در بازار بالاتر از قیمت اعلام شده خرید تضمینی "گندم" از سوی دولت شده است. قیمت یك كیلو "كاه" در بازار در حال حاضر بین 600 تا 800 تومان متغیر است.

"حسین سلیمی"، رییس اتحادیه دامداران خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای خراسان، تنها راهكار ارزان شدن گوشت قرمز در بازار را واردات نهاده‌های دامی به كشور می‌داند.

وی از آمادگی اتحادیه دامداران استان برای خرید نهاده‌های دامی وارداتی به صورت مستقیم خبر داد و یادآور شد: در صورتی كه با خرید نهاده‌های وارداتی توسط اتحادیه دامداران خراسان رضوی موافقت شود، دست دلالان در زمینه تامین نهاده‌های دامی هم كوتاه خواهد شد.

رییس اتحادیه دامداران خراسان رضوی با تاكید بر این‌كه كمبود گوشت قرمز در داخل وجود ندارد، عنوان كرد: 90 درصد قیمت گوشت در بازار به نحوه تامین شدن نهاده‌های دامی و نحوه كار دلالان ارتباط دارد.

سلیمی، افزایش هزینه تمام شده تولید یك كیلو گوشت قرمز در دامداری‌ها را یك فاجعه دانست و اضافه كرد: به دلیل افزایش قیمت تمام شده یك كیلو گوشت قرمز، دامداران مجبور به حذف دام‌های خود با ارسال دام به كشتارگاه شده‌اند.

وی در خصوص واردات گوشت قرمز به كشور، خاطرنشان كرد: به طور قطع و یقین، واردات گوشت قرمز به كشور به صنعت دامداری خسارت‌های جبران ناپذیری وارد خواهد كرد.

به گزارش ایسنا، دامداران هرگز بنا بر گران‌فروشی ندارند، چرا كه می‌دانند اگر تولیداتشان را گران به مردم به فروش برسانند، قدرت خرید مردم كاهش می‌یابد و اولین ضربه ناشی از گران شدن تولیداتشان را، خود می‌خورند.

برخی دامدران معتقدند كه تنها راه حل كاهش قیمت گوشت قرمز در بازار، واردات نهاده‌های دامی است. در غیر این صورت مجبورند به دلیل واردات گوشت قرمز و افزایش هزینه‌های تولیدشان، دام‌های خود را با بهایی اندك به دلالان و كشتارگاه‌ها بفروشند.

انتهای پیام


http://isna.ir/fa/news/91022012091/%D9%82%D9%8A%D9%85%D8%AA-%D9%83%D8%A7%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%DA%AF%D9%86%D8%AF%D9%85




سون یازیلار

گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد

گرمي نيوز، فرق‌لي باخيش