گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد
زمان افتتاح راه آهن اردبیل – میانه دو ساله شد/شاید وقتی دیگر...!

زمان افتتاح راه آهن اردبیل – میانه دو ساله شد/شاید وقتی دیگر...!

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:
افتتاح راه‌آهن اردبیل - میانه و اردبیل - پارساباد حتی اگر از نزدیكی شهر گرمی مغان نیز نگذرد در توسعه استان و شهرستان مغان (گرمی) نقشی مهم و اساسی خواهد داشت، چراكه بدون وجود زیرساخت‌ها توسعه عملا امكان‌ناپذیر است. چانه‌زنی مدیران و مسئولان شهرستان برای نزدیكی هر چه بیشتر ایستگاه احتمالی راه‌آهن به شهر می‌تواند بر كیفیت این توسعه تاثیرگذار باشد. در هر صورت این طرح تا زمانی كه وزیر محترم بر سركار است باید اتمام یابد و گرنه بعد از عوض شدن دولت و وزیر تخصیص اعتبارات حالت مبهمی خواهد داشت و می‌تواند تا یك دهه دیگر افتتاح این طرح را به تاخیر بیاندازد.

اردبیل – خبرگزاری مهر: در حالی كه علی نیكزاد وزیر راه و شهرسازی یك ماه پیش در بازدید از طرحهای عمرانی استان اردبیل زمان افتتاح پروژه راه آهن اردبیل – میانه را یك ساله اعلام كرده بود، وی در بازدید اخیر از این طرح ملی قول تكمیل و افتتاح این پروژه را برای دو سال دیگر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، بدین ترتیب طرح ملی راه آهن اردبیل – میانه به پارس آباد در شمال این استان كه 15 سال پیش آغاز شده و هم اكنون در خصوص میزان پیشرفت آن تناقض گویی می شود، پس از دو سال افتتاح خواهد شد، كه طی یك ماه با قول وزیر راه یك سال تفاوت دارد.

پروژه راه آهن میانه – اردبیل از سال 76 تاكنون یعنی طی 15 سال گذشته تنها 26 درصد پیشرفت فیزیكی داشته، وزیر راه و شهرسازی در اظهارات قبلی خود معتقد است 74 درصد باقیمانده از این پروژه در یك سال آینده به اتمام می رسد.


البته احمد صادقی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیركل زیر ساختهای زیربنایی كشور طی اظهارات دیروز خود پیشرفت این پروژه را 46 درصد عنوان كرد و گفت: برای اجرای راه آهن اردبیل- میانه تا كنون 200 میلیارد تومان هزینه شده و برای تكمیل آن 500 میلیارد تومان دیگر مورد نیاز است.


در اواسط سال گذشته یكی از نمایندگان اردبیل در مجلس هشتم پیشرفت فیزیكی راه آهن اردبیل را 85 درصد اعلام كرد كه توسط دو نماینده دیگر اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس این آمار ناشیانه به شدت انكار شد.

یكی از نمایندگان اردبیل در واكنش به خبر همكار خود پیشرفت 85 درصدی را دروغ محض دانست و پیشرفت واقعی این پروژه را 47 درصد اعلام كرد اما سومین نماینده اردبیل از پیشرفت 48 درصدی راه آهن خبر داد تا مردم برای شنیدن آمار دقیق و پیشرفت فیزیكی بزرگترین طرح ارتباطی استان حسرت به دل بمانند.

استاندار پیشین اردبیل نیز این آمارها را اشتباه دانست و پیشرفت راه آهن اردبیل را 39 درصد اعلام كرد، اما وزیر راه و شهرسازی در بازدید از این طرح پیشرفت فیزیكی این پروژه 180 كیلومتری را 26 درصد اعلام كرد تا مردم استان شاهد 26 درصدی پیشرفت فیزیكی راه آهن بعد از 15 سال از آغاز طرح باشند.

تناقض در تخصیص اعتبارات/سرچم چهاربانده می شود

این تناقض گویی ها در خصوص تخصیص اعتبار این طرح نیز مشهود است، چنانچه به گفته علی نیكزاد تاكنون 100 میلیارد ریال به این طرح اختصاص یافته و دولت می خواهد با اختصاص پنج هزار میلیارد ریال دیگر به این پروژه تا پایان دولت دهم راه آهن اردبیل را تكمیل و به مردم استان تقدیم كند.

اما دیروز معاون وزیر راه و شهرسازی اعتبار اختصاص یافته را 200 میلیارد تومان عنوان كرد و بی شك احتمال اختصاص 100 میلیارد ریال اعتبار طی یك ماه برای این پروژه دور از ذهن است.

راه آهن میانه - اردبیل به عنوان مهمترین طرح استانی و از خواسته ها و اولویتهای شهروندان این استان در راستای توسعه راه های ارتباطی بویژه راه ریلی و خروج از بن بست از آغاز تاكنون با بی مهریهای مختلفی مواجه بوده و از پیشرفت بسیار ناچیزی برخوردار است.

مصوبه های دولتی و حتی سفرهای مكرر برای تسریع در روند اجرای این طرح كمكی نكرده بلكه اظهارات غیر كارشناسی و ارائه آمارهای ضد و نقیص برخی مسئولان و نمایندگان مجلس از این پروژه به گره های آن افزوده است.


معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در این دیدار از آغاز عملیات اجرایی چهار بانده كردن راه اردبیل- سرچم در آینده ای نزدیك خبر داد و تاكید كرد مطالعات طرح چهار بانده كردن راه اردبیل- سرچم تمام شده و عملیات اجرایی آن بزودی آغاز خواهد شد.

راه اردبیل- سرچم به طول 170 كیلومتر شش ماه پیش با حضور رئیس جمهور افتتاح و به بهره برداری رسید اما به دلیل شیب تند جاده، كوهستانی و برف گیر بودن، ریزش كوه، اشكالات فنی، عدم وجود ایستگاه پلیس و دستگاه های امداد و نجات و خدمات رسان و... ایمنی این مسیر با تردید مواجه بوده و از زمان افتتاح آن تاكنون شش كشته و بیش از 30 مجروح رخ داده است.

به نظر می رسد با چهار بانده شدن این محور اصلی و افزایش ایمنی آن بخش عمده ای از مشكلات آن برطرف شود.


http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1600443




سون یازیلار

گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد

گرمي نيوز، فرق‌لي باخيش