گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد
تحلیل وبلاگ آذرمغان از مخالفت‌های فرمانداری با استفاده كشاورزی از آب سد دریاچه گیلارلو

تحلیل وبلاگ آذرمغان از مخالفت‌های فرمانداری با استفاده كشاورزی از آب سد دریاچه گیلارلو

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

وبلاگ آذرمغان از معتبرترین وبلاگ‌های فعال درباره شهرستان و شهر گرمی مغان است. در این پست تحلیلی از این وبلاگ در باره مخالفت‌های فرمانداری با استفاده كشاورزی از آب سد دریاچه گیلارلو كه از قرار طرح ملی نیز می‌باشد آورده می‌شود. با آرزوی موفقیت روزافزون برای مدیریت وبلاگ آذرمغان تحلیل مربوطه بازنشر می‌شود:

كشاورزی یكی از تكیه گاههای دولت برای اداره كشور می باشد و از محصولات كشاورزی بعنوان بعنوان فراورده های غیر نفتی یاد می كنند . در دنیا كشورهای هستند كه با اتكا به محصولات كشاورزی هزینه های جاری خود را تأمین می نمایند . از این روز در كشور ما نیز با توجه به اهمیت این محصولات دولتها سعی كرده اند توجه ویژه ای بكنند هر چند فراز و نشیب های در این خصوص وجود دارد .

اطلاع یافتیم یكی از بزرگترین پروژه های كشاورزی كه می تواند در توسعه منطقه و اشتغالزایی افراد كه دغدغه دولت نیز هست نقش بسزایی داشته باشد بنابه دلایل نامعلوم راكد مانده است . این در حالی است این طرح در آستانه عملیاتی شدن و اجرا متوقف شده است . بدین جهت سراغ مجریان این طرح ملی رفتیم . اصغر آصفی مدیر عامل شركت تعاونی مزرعه مجید شهرستان گرمی- كه قبلا به نام شركت تعاونی روستایی قاطریوران بود-  بعنوان مجری این طرح چگونگی شكل گیری این شركت تعاونی و اهداف آن را اینگونه تشریح نمود :

« با توجه به از رده خارج شدن آب سد گیلارلو از نظر مصارف خانگی و بلااستفاده ماندن آن ، عده از كشاورزان ( بیش از 137 خانوار ) آن منطقه جهت استفاده بهینه از آب آن سد طرح تحت فشار بارانی ثقلی پایاب سد را در سفر اول دكتر احمدی نزاد رئیس جمهوری اسلامی ایران درخواست نمودند و این طرح با درخواست اولیه 210 هكتاری از مدیرت جهاد كشاورزی انجام شد . پس از بررسی طرح درخواستی توسط كارشناسان جهاد كشاورزی 200 هكتار دیگر نیز از سوی آنها به طرح قبلی افزوده شد و عنوان طرح ملی لقب گرفت و حدود 2 میلیون متر مكعب آب از آن سد به امر اختصاص یافت . برای اجرائی شدن این طرح كارگروه ویژه ی كشاورزی در استانداری اردبیل تشكیل گردید و بررسی این طرح ملی توسط مشاورین و كارشناسان جهادكشاورزی استان و با هزینه بیش از یك میلیارد ریال از نظر خاكشناسی و توپوگرافی بمدت 2 سال انجام گرفت . با دستور استاندار محترم و عنایت فرماندار وقت گرمی حاج كاظم دبیر و مدیریت وقت جهاد كشاورزی حاج فیروزمند  تمام لوازم اجرائی این طرح با هزینه بیش از 40 میلیارد ریال خریداری و اكنون در حیاط جهاد كشاورزی شهرستان گرمی دپو شده است . اكنون كه همه چیز برای نهایی كردن پروژه آماده است علیرغم مراجعات و مكاتبات مكرر فرماندار گرمی بنابه دلایل نامعلوم مخالفت می نماید . البته وی در هر مراجعه قول تشكیل كارگروه ویژه این طرح را می دهد اما تاكنون هیچ كاری نكرده اند . این در حالی است مقام معظم رهبری امسال را سال تولید ملی و حمایت از كار و سرمایه ملی نامگذاری كرده و دكتر احمدی نژاد برای توسعه كشاورزی تأكید فراوان دارد . دلایل فرماندار گرمی برای عدم اجرای این طرح برای ما روشن نیست !! هر چند خواستار و پیگیر این دلایل هستیم اما به جایی نرسیده ایم »

- اینكه نماینده عالی دولت در شهرستان ( فرماندار ) به چه دلایلی از اجرایی شدن طرح ملی كه مورد حمایت دولت دكتر احمدی نژاد هم هست ممانعت بعمل می آورد قابل تأمل و سوال برانگیز و كمی شك برانگیز است . طرحی كه قرار است بیش از 137 خانواده از آن بهره مند شوند و مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی ایجاد می كند .

- پرسش دیگر این است اگر این طرح مقرون به صرفه نبود – كه طبق نظر كارشناسان قابل اجراست – چرا بیش از یك میلیارد ریال از بیت المال برای مشاوره و تحقیق این پروژه صرف شده است ؟

- طرحی كه اجرایی آن بدون بهره گیری از انرژی دیگر و بدون پمپاژ انجام خواهد شد چرا اجرا نگردد ؟

- چرا باید لوله های این طرح در حیاط جهاد كشاورزی گرمی زیر نور آفتاب قرار گیرد و از بین برود ؟

امید است مسئولان استان و كشور برای حل این معضل بزرگ گام مطلوبی را بردارند . چند تصویر :

عكس لوله ها ، مشخصات طرح ، مجوز طرح ، دستور استاندار ، تصویر درخواست از فرماندار


http://azarmughan.blogfa.com/post-1449.aspx


خبر مرتبط:

اظهار نظر یكی از اهالی روستای گیلارلو درباره استفاده از آب سد برای مصارف كشاورزی





سون یازیلار

گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد

گرمي نيوز، فرق‌لي باخيش