گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد
مرحوم حاج میرمنصور منصوری / سید محمد ابراهیمی

مرحوم حاج میرمنصور منصوری / سید محمد ابراهیمی

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

همانطور كه قبلا نوشته شده بود، گرمی نیوز براساس نوشته‌های ارسالی از طرف پژوهشگر نام‌آشنای منطقه جناب سید محمد ابراهیمی به معرفی مشاهیر منطقه خواهد پرداخت. با توجه به حجم نوشته ارسالی ایشان و با هماهنگی انجام شده گرمی نیوز در هر پست به معرفی یك شخصیت موثر در توسعه شهرستان و به صورت ویژه در توسعه آموزش و پرورش منطقه خواهد پرداخت. گرمی نیوز مجددا از تمامی اهل قلم منطقه برای همكاری دعوت به عمل می‌آورد و نوشته‌های علمی دوستان را با كمال افتخار منتشر می‌كند.

برگرفته شده از:
تاریخچه آموزش و پرورش منطقه مغــــان

مجری : سید محمد ابراهیمی
اداره آموزش و پرورش مغان
سال اجرا : 1384
ــ(فصل دوم: پیشگامان وبانیان آموزش وپرورش مغان)ــ ص17

1- شرح زندگی پیشگامان تحول در آموزش و پرورش منطقه مغان
دربررسی تاریخچه آموزش و پرورش منطقه مغان به افراد آگاه و روشنفكری برمی خوریم كه در تاسیس مدرسه و رشد و گسترش این مراكز نقش مهمی داشته اند. هرچند بخاطر گستردگی موضوع و بخاطر در دسترس نبودن منابع، اسناد ومدارك ذكر نام همه این پیشگامان تحول در آموزش و پرورش منطقه ممكن نیست اما برای آشنایی به شـــــرح مختصــــر آنهایی كه تاكنــــون توانسته ایم اطلاعاتی از آنها بدست آوریم می پردازیم:
ـ مرحوم حاج میرمنصور منصوری : مرحوم حاج میرمنصور منصوری در روستای آلاقاپوی جمهوری آذربایجان فعلی در آنسوی مرز چشم به جهان گشوده و پس از كسب علم و دانش در محضر اساتید متعدد و ملبس شدن به لباس شریف روحانیت سرانجام بخاطر آزار و اذیت حكومت كمونیستی شوروی در اواخر دهه 1280به اینسوی مرزمهاجرت و در منطقه مغان (روستای زینگیر) ساكن می شود. ایشان به خاطر علاقه ای كه به علم ودانش داشته در گسترش مدارس ملی (مكتب خانه های مدرن آنروزی ) موثر بوده و مردم را به این كار تشویق وترغیب می كرده است. به همت ایشان قبل از تاسیس مدرسه دولتی در شهر گئرمی مغان مدرسه ملی گئرمی در كنار مسجد قالاباشی كه آن زمان بنام « بوزمسجد» معروف بوده دایرشده است. براساس اسناد موجود ایشان در تاسیس اولین مدرسه دولتی مغان (مدرسه خواجه نصیرگئرمی) هم درسال1299هجری شمسی نقش ارزنده ای داشته اند.

ادامه دارد....





سون یازیلار

گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد

گرمي نيوز، فرق‌لي باخيش