گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد
نگاهی به وضعیت سیاسی گرمی مغان بعد از انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی

نگاهی به وضعیت سیاسی گرمی مغان بعد از انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن

گرمی نیوز:


آنگونه كه در برخی از شهرستانهای كوچك كشور باب شده ، بدنبال هر انتخابات مجلس و موفقیت نماینده یا نمایندگانی ، تغیر و تحولات در پستهای اداری شهرستان شروع می شود اما این تغییرات در برخی شهرستانها كارشناسانه و در برخی طایفه ای و باندی و گروهی است . منظور از تغییرات كارشناسانه اینست كه افرادی كه از نظر مدیریت ، مردمداری و ... خوب عمل نكرده و منتسب به نماینده قبلی هم هستند باید تغییر یابند و این تغییر هم برای نماینده و هم برای مردم و نهایتا هم برای شهر و شهرستان مفید می باشد و چنین اقدامی پسندیده و قابل قبول است ولی تغییرات باندی و گروهی و طایفه ای كه بیشتر در شهرستان ما هم رواج یافته و می رود كه به قانون غیرقانونی در داخل شهرستان مبدل شود مذموم است. هیچ عقل سلیمی نمی تواند قبول كند كه فردی كه از نظر مدیریت و مردمداری و ابتكار و خلاقیت در عمل و... در حد قابل قبول و خوب و حتی عالی است ولی در انتخابات یا كنار كشیده و بصورت علنی از كسی طرفداری نكرده و یا در جبهه مخالف نماینده پیروز بوده ، باید تغییر یابد و بجایش فردی بیاید كه در جریان تبلیغات برای نماینده پیروز، فعالیت چشمگیر داشته است و این در واقع سهم خواهی از انتخابات است و نتیجه آن شهر و شهرستانی است بنام گرمی مغان كه در آن با چنین وضعیت دردآوری در حال زندگی كه نه بلكه جنگ با زندگی هستیم.
بعد از این مقدمه كوتاه می خواهیم خوانندگان وبلاگ را در جریان آخرین وضعیت تغییر و تحولات سیاسی گرمی مغان قرار دهیم البته با ذكر این نكته كه هنوز برای تحلیل بیشتر موضوع خیلی زود است.
اولین رئیس اداره ای كه قرعه تغییر بنام ایشان افتاد كسی نبود جزعلی دولتخواه رئیس اداره تعاون و از خاندان دولتخواه های معروف كه زمانی نه چندان دور بصورت خانوادگی مزه ریاست ادارات مختلف را در گرمی مغان به نوبت چشیدند و شاید چنین فرصتی تا ابد، دیگر بدستشان نیافتد. بدنبال ادغام وزارتخانه تعاون و به تبع آن اداره تعاون، دولتخواه در حین ایام تبلیغات انتخاباتی میز ریاست را از دست داد و در حالی كه ماموریتش هم تمام شده بود و باید به اداره آموزش وپرورش برمی گشت اما به امید پیروزی حاج ولی و در آروزی پستی دیگر هنوز بصورت قطعی به آموزش و پرورش برنگشته بود تا اینكه نتیجه انتخابات 12 اسفند 1390 سبب شد كه ایشان دیگر عطای ریاست را به لقایش بخشیده و آرام و بدور از هیاهوی رسانه ای راهی آموزش و پرورش شود.
دومین تغییر خداحافظی قادر دهقان از پست معاونت فرمانداری بود. دهقان كه روزی مانند دهها معلم زحمتكش ابتدایی دیگر، در روستاهای اطراف شهر مشغول تدریس بود، در انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری به تنهایی و با یاری چند نفر از فامیل های خود در ستاد انتخاباتی سوت و كور دكتر احمدی نژاد در گرمی فعالیت نمود و بدنبال پیروزی دكتر در انتخابات و علارغم نداشتن ذره ای سابقه و سواد سیاسی و مدیریتی ، روی موج سیاسی شهرستان سوار و ابتدا به سمت بخشدار بخش مركزی و سپس با حمایت طیف انصار احمدی به سمت معاونت فرمانداری رسید. دهقان خوش شانس در انتخابات اخیر شاید بصورت شانسی و شاید هم با تحلیل درست وضعیت و جایگاه گروه حاكم یعنی طیف اسماعیلی از این گروه بریده و به حمایت از موسوی پرداخت اما خوشحالی پیروزی موسوی برای دهقان تنها تا روزهای آخر اردیبهشت ماه دوام داشت و در حالیكه پای نماینده مورد حمایتش به مجلس نرسیده بود با عنوان اتمام مدت ماموریت از كار بركنار و راهی آموزش و پرورش شد و اینك در انتظار آمدن موجی دیگر نشسته تا بلكه از این رهگذر پستی دیگر دست و پا كند ...
سومین قربانی شرایط سیاسی حاكم بعد از انتخابات گرمی مغان بخشدار بخش مركزی و مسئول قبلی اداره بهزیستی و مدیر اسبق دبیرستان غیرانتفاعی باقرالعلوم، عبدالله ابراهیم زاده بود. ایشان هم با عنوان پایان وقت ماموریت خود مجبور به بازگشت به اداره آموزش و پرورش شد. البته بقول «یاشیل مغان» آنچه در محافل گرمی مطرح است نماینده فعلی در هیچ یك از این عزل ها كه تا اوایل خرداد اتفاق افتاد نقشی نداشته است.
معارفه محمد رضا شفقت به عنوان رئیس اداره گاز ، مالك بدر به عنوان رئیس كمیته امداد شهرستان ، جاهدزاده به عنوان ریئس كمیته امداد شاخه اونگوت ، سید نورالدین شارعی به عنوان مدیر جهاد كشاورزی و خیاوی به عنوان سرپرست اداره تامین اجتماعی از جمله تغییرات خرداد ماه شهرستان می باشد.
در بین این تغییرات تنها موردی كه در افكار عمومی با دید مثبت به آن نگریسته می شود انتخاب آقای شارعی می باشد كه ظاهرا با هماهنگی آقای علایی كارشناس كشاورزی شاغل در وزارت جهاد كشاورزی انجام گرفته است.
مهمترین موضوع سیاسی روزهای اخیر گرمی، برگزاری منظم جلسات خانگی شبانه اعضای فعال ستاد موسوی جهت انتخاب قطعی روسای ادارات است. این جلسات كه اولین مورد رسمی آن با موضوع خاص چگونگی انتخاب روسا و با حضور شخص آقای موسوی در 19 فروردین در منزل میراسد كریمی برگزار شد بصورت مداوم ادامه دارد و آخرین مورد آن هم كه چند روز پیش اتفاق افتاد با بحث و تبادل نظر در خصوص انتخاب بخشعلی كامرانی به سمت فرمانداری، مالك گنجی به سمت بخشدار موران، حسنعلی معرفت به سمت بخشدار اونگوت، قادر دهقان به سمت رئیس آموزش و پرورش و... به پایان رسید.
اما جدا از این نشستها ، تلاش خود حاج آقا برای انتخاب و معرفی افراد برای برخی از پستها قابل تامل است از جمله این تلاشها پیگیری انتخاب آقای علایی زنگیر، كارشناس كشاورزی و شاغل در وزارت جهاد كشاورزی برای پست فرمانداری می باشد. سوالی كه در تحلیل این وضعیت به ذهن می رسد اینست كه آیا نشست افراد شاخص ستاد در گرمی همسو با نظر آقای موسوی است؟ اگر هست چرا اینجا كامرانی برای فرمانداری مطرح می شود اما در تهران علایی؟ و اگر نیست این نشتها با چه هدفی و چرا برگزار می شود؟ به این سوالات فقط گذشت زمان پاسخ خواهد داد و ...
دیگر موضوع مهم روزهای اخیر شهر از یك طرف، ماجرای اختلافات ایجاد شده بین افراد طایفه مددلو (حامیان سنتی موسوی)، از جمله زینگیرلولر و اوجاق آلازارلولار در خصوص سهم خواهی از پستهای اداری و از طرف دیگر، اتفاق نظر ایجاد شده بین مددلولر جهت كاستن از اعمال نفوذ شخص بخشعلی كامرانی در تغییر و تحولات است. كامرانی كه با پیروزی موسوی در انتخابات دوره ششم مجلس به پست معاونت مالی اداره آموزش و پرورش رسید در انتخابات بعدی هم با تلاشهای شبانه روزی و حمایتهای مادی و معنوی از موسوی توانست خود را در ستاد موسوی به خوبی جا بیاندازد و از مهره های اصلی ستاد محسوب شود. حتی عده ای از تحلیل گران انتخابات گرمی، شگردهای تبلیغاتی خاص ستاد آقای موسوی علیه نامزدهای دیگر در ایام تبلیغات، از جمله حمایت از میرزاده در انتخابات هدر دادن رای و كمك به موفقیت اسماعیلی است و یا ایجاد شایعات آپدیت شده، به روز و مردم پسند چون داشتن رابطه پنهانی آقای ماشاالله كریمی از حامیان میرحمایت میرزاده با ولی اسماعیلی، كه از طرف حامیان موسوی و جهت تخریب میرزاده به شدت شایعه شده بود و یا پخش شبنامه ها و ... را مرهون تفكرات چند نفر در ستاد موسوی می دانند كه یكی از آنها بخشعلی كامرانی است. كامرانی بعد از موفقیت آقای موسوی در رای گیری اخیر، بشدت فعال شده است. به هر حال این جریانات و اختلافات ایجاد شده بین مددلوها و جو ایجاد شده علیه كامرانی حاكی از آنست كه بستر سیاسی گرمی آبستن اتفاقات غیرقابل پیش بینی است و هنوز هنوزها باید منتظر سیر زمان نشست.
در این میان نباید از فعالیت گروه شاهی برای سهم خواهی غافل بود. آقای یاسر شاهی كه در زمان تبلیغات بعد از چند جلسه بحت و گفتگو، نهایتا در كنار موسوی قرار گرفت و از ایشان حمایت كرد اینك چند نفر از افراد منتسب به خود را برای گرفتن پست فرمانداری از موسوی بسیج نموده و این گروه امروزه بشدت فعال است. شخص دوم گروه شاهی یعنی ناصر خان، كه نامزد ریاست آموزش و پرورش یا شاید یكی از دانشگاههاست با تبلیغات در فضای مجازی و حضور به موقع در هر مناسبتی در كوچه ها و خیابانها، بدنبال بازگرداندن آبروی از دست رفته خود در شورا اسلامی شهر است شورایی كه مایه ننگ تاریخ گرمی بوده و خواهد بود، شورایی كه با كارهای نسنجیده و رابطه آنچنانی با برخی پیمانكاران و ... سبب ویرانی شهر گردیده است.
اما آنچه سیاسیون شهر در خصوص آقای ناصر نصیری پیش بینی می كردند تا بحال بطور كامل محقق شده است. اغلب سیاسیون و اهالی شهر و حتی جوانان كم تجربه در موضوع انتخابات، حمایت نصیری از موسوی را به منزله پایان عمر سیاسی نصیری و حذف ایشان از صحنه سیاسی گرمی می دانستند، حمایتی كه با هیچ عقل و منطقی سازگار نبود اما نصیری خیلی كودكانه و تنها به بهانه حذف اسماعیلی از صحنه (اسماعیلی یی كه خود به خود در حال حذف شدن بود و این را همه، از كوچك و بزرگ به راحتی می توانستند پیش بینی كنند و نتیجه انتخابات هم آنرا ثابت كرد و هیچ حرف و حدیثی باقی نگذاشت) اقدام به این كار كرد و تا بحال نه از خود ایشان و نه از گروه منتسب به او خبری در عالم سیاسی گرمی مغان نبوده و نیست البته شاید ایشان بدنبال پستهایی در سطح استان باشند كه این امر بخاطر حمایت صریح ایشان از آقای سیدكاظم موسوی در برابر آقای افضلی فر پیروز و ... بعید بنظر می رسد.
هم اینك تنها گروه فعال عرصه سیاسی، گروه طایفه مددلو است و این گروه با برنامه ریزی می تواند فرصتی طلایی برای خود ایجاد كند البته به شرطی كه از اختلافات كوچك ایجاد شده كوه نسازند و درصدد رفع آن برآیند. گروهی كه از افراد شاخص آن امروزه، علایی نامزد پست فرمانداری، محمود فلاح دبیر ریاضی و از اساتید بزرگ قرآن نامزد پست ریاست آموزش و پرورش، عسگر توكلی دبیر حسابداری كه از نظر ارتباطات اجتماعی زیاد تعریفی ندارد نامزد پست معاونت مالی دانشگاه آزاد، مرتضی عزیزی نامزد اداره ورزش و جوانان، مختار توكلی، اسلام اسدی و... در محافل زیاد نام برده می شود .
غیر از این گروهها افراد زیادی هم هستند كه طی چند ماه گذشته برای برخی پستها مطرح شده اند افرادی چون احمد بخشی برای ریاست یكی از دانشگاهها، میرجلال پناهی برای نهضت سوادآموزی و یا یكی از معاونتهای اداره آموزش و پرورش، افرادی از خاندان رحیمی اینی چون صمد و محمدباقر برای صنایع دستی و كار و امور اجتماعی و...
پایان سخن اینكه این روزها بازار تغییرو تحولات در سطح مدیران شهرستان بشدت داغ است و باید منتظر بود كه آیا این مدیریت جدید توفیقی خواهد داشت و موجب رونق گرفتن توسعه شهرستان خواهد شد و این تغییرات دردی از دردهای شهر طلسم شده ما را حل خواهد كرد یا خیر. آنچه ما فكر می كنیم اینست كه گرمی در سالهای اخیر از سوء مدیریت رنج برده و می برد و اگر مارك بی انصافی نخوریم، آنطور كه دیده می شود احتمالا" همچنان ادامه خواهد یافت . امیدواریم با حمایت از مدیران بابرنامه و لایق و شایسته و كاردان و پر انرزی، این شهرستان را به شهرستان دیگر از باب توسعه و آبادانی برسانیم. شهرستانی كه در خور شان مردم فهیم، ساده و صمیمی آن باشد.




سون یازیلار

گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد

گرمي نيوز، فرق‌لي باخيش