گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد
چرا سرنوشت شورای ما اینچنین شد؟

چرا سرنوشت شورای ما اینچنین شد؟

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

به خاطر پیچیدگی بعد اجتماعی-فرهنگی مساله اتفاق حاضر، بررسی و تحلیل موضوع به نگرشی عمیق نیازمند است. نگرشی عمیقی كه لازمه آن آشنایی با نظریات جامعه شناسی و همچنین روند توسعه اجتماعی-فرهنگی مردم سرزمینمان است و همچنین نحوه و سیستم حكومت كه در طول تاریخ در كشور در جریان بوده است. از این رو و به سبب عدم تسلط نویسنده به نظریات اجتماعی سعی خواهد شد تا بررسی و تحلیل براساس دانش فعلی و رعایت بی طرفی و عدم تخریب غیرواقعی افراد و رعایت اصل خلاصه و كوتاه نویسی نوشته شود.

به باور گرمی نیوز مهمترین مسائل دخیل در آبروریزی شورای اسلامی شهر گرمی مغان به صورت مداوم از ابتدای شروع به كار آن شاهد بوده ایم و در طول زمان خود را بیشتر نشان داده است ابتدائا ریشه در تاریخ دارد. می توان با سوالات به شرح زیر به موضوع وارد شد:

نحوه تصمیم گیری و عناصر تصمیم گیر شهرها و روستاهایمان قبل از تاسیس شوراهای اسلامی شهر و روستا چگونه بوده است؟
ریشه فساد در ادارات دولتی از كجا ناشی می شود؟
چرا دوره های قبلی به چنین مشكلاتی برخورد نكرده بودیم؟
و....

شهرهای و روستاهای ما همیشه با دونوع از مدیریت مواجه بوده اند. مدیریتی از بالا به پایین و یا دولتی كه به واسطه حضور نمایندگان رسمی دولت اعمال می شد و مدیریتی شورایی كه به واسطه حضور ریش سفیدان و معتمدین به منصه ظهور می رسید. تا قبل از تاسیس شوراهای اسلامی شهر و روستا، امور شهر توسط وزارت كشور مدیریت می شد. قبل از به وجود آمدن وزارت كشور و اصولا قبل از وجود نهاد شهرداری و در فرم قدیمی تر بلدیه، حاكم شهر به همراه حضور قدرتمند ریش سفیدان مسئول برقراری نظم بود. در روستاها قدرت مطلق از آن ریش سفیدان بوده است و...
شوراهای اسلامی تلاشی بود برای قانونی كردن جایگاه ریش سفیدان در نظام تصمیم گیری شهرها و روستاها. امری كه به واسطه نحوه اجرای آن با مشكلات عدیده ای مواجه شد. چراكه ریش سفیدان قدیم از بین مردم انتخاب نمی شدند بلكه آنها با توجه به لیاقتی كه در طول زمان و در اداره امور از خود نشان می دادند این مقام را كسب می كردند.
شوراهای اسلامی با این پیش زمینه تاریخی نتوانست جایگاه ریش سفیدان را پركند چراكه ذاتا دارای چنین قدرتی نبود و از طرف دیگر به علت عدم وجود پایه های دموكراسی نتوانست نقش قدرتمند خود را در مدیریت مسائل شهر نشان دهد. این مشكلات مسائلی است كه كل شوراهای كشور با آن دست به گریبانند.
همین سیستم معیوب برای تعریف جایگاه قانونی ریش سفیدان به همراه پول نفت و عدم شفافیت مسائل مالی و خلط شدن مسائل ارزشی و اقتصادی و عدم وجود نظارت كافی از سوی مردم بر كار ادارات باعث شده است تا امكان بروز فسادهای اداری گسترده در تمامی عرصه ها فراهم باشد. این امكان مناسب با پیدا شدن اشخاص علاقه مند و توانمند برای فساد به سرعت نتیجه بخش بوده و تا اعمال قانون برای توقف آن، به سرانجام می رسد و برخورد با آن نیز چندان قدرتمند نمی باشد و در عمل امكان بازگرداندن اموال و زمان از دست رفته به بیت المال و جبران خسارت وارد شده بسیار اندك است.
سوالی كه مطرح است این كه چرا در دوره های قبل عملكرد شوراهای اسلامی اینگونه نبود و علاوه بر آنكه آبروریزی خاصی صورت نگرفت خدماتی نیز به هر نحو ارائه شد.
گرمی نیوز در نوشته های بعدی خود به این مساله خواهد پرداخت.....



سون یازیلار

گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد

گرمي نيوز، فرق‌لي باخيش