گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد
نگاهی به كتاب كلاسر در گذر زمان (جلد اول) اثر محمد اصغری كلاسر

نگاهی به كتاب كلاسر در گذر زمان (جلد اول) اثر محمد اصغری كلاسر

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن

گرمی نیوز:

امروز كتاب كلاسر در گذر زمان توسط یكی از دوستان به دستم رسید. لازم بود تا مطالبی درباره كتاب ذكر شود.

طرح روی جلد كتاب به زیبایی كار شده است و خواننده تشویق می شود كه كتاب را تورق كند. قسمت های ابتدایی كتاب از روی كتابهای دیگر و بیشتر از روی كتاب "پژوهشی در جغرافیای مغان" اثر "سیدمحمد ابراهیمی" برداشته شده است اما نه در داخل كتاب و نه در انتهای كتاب به این منبع اشاره شده است. این اولین نقطه ضعف كتاب است.

كتاب براساس مصاحبه ها و زحمتهای فراوان تدوین شده است. تصاویر به كار رفته در كتاب بسیار ارزشمند و قابل استفاده هستند و این موارد از دیگر نقاط قوت كتاب است. در  متن كتاب از نام "گرمی مغان" و "مغان" به وفور استفاده شده است كه نشان از علاقه مندی محقق به اسامی تاریخی منطقه است.

نكته دیگر و قبل از همه موارد علاقه قابل تحسین برای معرفی طایفه و مكانی است كه به آن متعلق است و قسمتی از هویت خود را وابسته به آن می داند. و نقطه ضعف اصلی كتاب نیز از همین علاقه و افراط در این امر ناشی می شود. نویسنده از حالت بیطرفی خارج می شود و سعی می كند تا اعمال طایفه خود را چه خوب و چه بد خوب جلوه دهد و مخالفان را بدون در نظر گرفتن واقعیت ها منفی نشان دهد. امری كه به ارزش كتاب لطمات جبران ناپذیری وارد كرده است.

در قسمتی از كتاب شاهد آن هستیم كه از دلاوری ها و قهرمانی های طایفه در برابر فداییان و دموكراتهای آذربایجان سخن به  میان می آید. كشته شدگان طایفه با نام "شهید" مورد خطاب قرار می گیرند و گرفتن مدال و نشان از محمد رضا شاه پهلوی یك افتخار بزرگ قلمداد می شود و تلاش برای از بین بردن حكومت ملی آذربایجان وطن پرستی قلمداد می شود و كمك به اشغال آذربایجان به عنوان نجات آن یاد می شود.

طبق نوشته های داگلاس، قاضی آمریكایی، كه كمكهای كشورش به همراه انگلستان باعث اشغال آذربایجان توسط ارتش منحوس پهلوی شد، خدماتی كه حكومت ملی در عرض یكسال انجام داد از خدمات 24 ساله حكومت پهلوی بیشتر بود. در این حكومت برای اولین بار در ایران زنان حق رای پیدا كردند، اصلاحات ارضی انجام شد و سایر كارهایی كه از حوصله این نوشته خارج است.

نویسنده كتاب بنا بر اصل حمایت از طایفه خود چشم خود را به روی حقایق بسته است و خادمان ملت و وطن را دشمن فرض كرده است. در حالیكه راه درست این بود كه این وقایع را بدون داوری نقل می كردند و اگر می توانستند از اشتباهات فاحش پدرانمان عذرخواهی می كردند. این نه نشانه خودفروشی كه نشانه ای از پختگی یك فرهنگ است كه بتواند اشتباهات خود را درك كند و سعی كند كه زین پس آنرا تكرار نكند.....




سون یازیلار

گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد

گرمي نيوز، فرق‌لي باخيش