گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد
دفاع از صحبت كردن به گیلكی در جلسات رسمی شورای رشت

دفاع از صحبت كردن به گیلكی در جلسات رسمی شورای رشت

یازار : گرمي نيوز 3

+0 به یه ن
رییس شورای اسلامی شهرستان رشت گفت: اداره جلسات این شورا با گویش گیلكی مغایرقانون نیست.

ˈاسماعیل حاجی پورˈ روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در اولین جلسه این شورا كه پنجشنبه هفته گذشته تشكیل شد، تصمیم گرفته شد كه از این پس جلسات داخلی این شورا با گویش گیلكی اداره شود و افراد با این گویش مطالب خود را بیان كنند.

وی تصریح كرد: از آنجائیكه گویش گیلكی زبان محاوره ای مردم گیلان محسوب می شود، این تصمیم توسط اعضای نهادی كه با آرای مردم انتخاب شده اند؛ به منظور زنده نگهداشتن گویش گیلكی گرفته شده است.

حاجی پور اظهار داشت: در جلسات عادی این شورا كه میهمان رسمی در آن حضور ندارند، به منظور حفظ و پاسداشت گویش گیلكی كه در حال فراموشی است، از این گویش استفاده خواهد شد.

رییس شورای اسلامی شهرستان رشت ادامه داد: تمامی مكاتبات اداری اعم از داخلی و در ارتباط با سایر ادارات در این شورا به زبان رسمی كشور یعنی فارسی صورت می گیرد.

گویش گیلكی شاخه ای از زبان پهلوی است كه در حال حاضر مردم گیلان، بخش هایی از مازندران و زنجان به این گویش تكلم می كنند كه تعدادشان حدود سه میلیون و 300 هزار نفر است.

شورای اسلامی شهرستان رشت با 14 عضو شوراهای اسلامی شهرها و بخش های شهرستان رشت ، خمام ، لشت نشاء، خشكبیجار، سنگر و كوچصفهان تشكیل شده است.

پیش از این با تصویب اعضای شورای شهرستان رشت ، زبان گیلكی برای اولین بار به عنوان زبان رسمی جلسات این شورا تعیین شد. 
 
تعیین زبان گیلكی به عنوان زبان رسمی اداره جلسات شورای اسلامی شهرستان رشت در اولین جلسه این شورا برگزار شد، با پیشنهاد رییس و تصویب اعضا به تصویب رسید.
 
 رییس شورای شهرستان رشت در این جلسه گفته بود: زبان گیلكی از جمله زبان های بومی ملت ایران است كه در تهدید قرار گرفته و اعضای این شورای برای حفظ اصالت زبان درحال فراموشی گیلكی و زنده نگهداشتن آن از این پس جلسات خود را با این زبان اداره می كند.
 
ˈاسماعیل حاجی پورˈ افزود: به دلیل اینكه همه اعضای شورای شهرستان رشت گیلك زبان هستند و از سویی نیز بین نسل های جدید زبان گیلكی درحال فراموشی است؛ از این پس به این زبان جلسات خود را اداره خواهیم كرد.
 
وی تصریح كرد: حفظ زبان گیلكی كه حاوی رسوم ، آداب مردم گیل و دیلم و بار فرهنگی بالا و غنی است نیاز به حمایت بیشتر دارد تا گرد فراموشی از آن زدوده شود.  



سون یازیلار

گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد

گرمي نيوز، فرق‌لي باخيش