گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد
حمایت وزیر ارشاد از تدریس زبان مادری در مدارس

حمایت وزیر ارشاد از تدریس زبان مادری در مدارس

یازار : گرمي نيوز 3

+0 به یه ن

حمایت وزیر ارشاد از تدریس زبان مادری در مدارس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نظرش را درباره آموزش زبا‌ن‌های بومی در مدرسه‌ها اعلام كرد.

علی جنتی در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این سؤال كه درباره آموزش زبان‌های بومی در مدرسه‌ها چه نظری دارد، گفت: آن‌چه قانون اساسی گفته است. ظاهرا این موضوع در اصل پانزدهم قانون اساسی درج شده است. طبیعتا ما بایستی در حدی كه قانون اساسی گفته از این كار حمایت و پشتیبانی كنیم.

به گزارش ایسنا، در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری امسال، حسن روحانی درباره لزوم اجرای چند اصل مسكوت‌مانده قانون اساسی اظهاراتی داشت. یكی از این اصول، اصل پانزدهم قانون اساسی بود. در اصل پانزدهمِ قانون اساسی به موضوع زبان پرداخته شده است:

«اصل پانزدهم

زبان و خطِ رسمی و مشترك مردم ایران فارسی است. اسناد و مكاتبات و متون رسمی و كتب درسی باید با این زبان و خط باشد ولی استفاده از زبان‌های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‌های گروهی و تدریس ادبیات آن‌ها در مدارس، در كنار زبان فارسی آزاد است.»

چندی پیش، علی یونسی، دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، از پیگیری رسیدگی به تدریس زبان اقوام سخن گفت. همچنین علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش، در نشست شورای فرهنگستان زبان و ادب فارسی كه هفتم بهمن‌ماه تشكیل شد، عنوان كرد: «مطابق اصل 15 قانون اساسی، آموزش ادبیات بومی و قومی می‌بایست صورت پذیرد و آقای رییس‌جمهوری هم در نطق‌های انتخاباتی‌شان این قول را داده‌اند. برای این منظور ما كارگروهی را تشكیل داده‌ایم تا به این بحث رسیدگی كند و در كنار آن اتاق فكری نیز فعال شده و عده‌ای به آن دعوت شده‌اند تا بر روی آن به‌صورت تلفیقی كار كنند.»



سون یازیلار

گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد

گرمي نيوز، فرق‌لي باخيش