گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد
منطقه آزاد تجاری كلید توسعه اقتصادی استان اردبیل

منطقه آزاد تجاری كلید توسعه اقتصادی استان اردبیل

یازار : گرمي نيوز 3

+0 به یه ن

اردبیل - ایرنا- تصویب مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی كه به عنوان یكی از راهكارهای توسعه نقاط محروم مطرح است، می تواند شتاب بخش گام های آرام شروع شده در استان اردبیل به سوی توسعه و پیشرفت پایدار باشد.



تفكر ایجاد منطقه آزاد در ایران به اواخر دهه 40 شمسی برمی گردد؛ در سال 1349 جزیره كیش به عنوان مركز بین المللی گردشگری- تجاری انتخاب شد و دو سال بعد سازمان عمران كیش در راستای ایجاد منطقه آزاد در این جزیره، راه اندازی شد.

اما مركز بین المللی جزیره كیش در سال 1356 به طور رسمی كار خود را آغاز كرد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، لایحه واردات كالا با استفاده از معافیت گمركی به جزیره كیش در سال 58 به تصویب شورای انقلاب رسید و در سال 1368 به دولت اجازه داده شد در سه نقطه مرزی كیش، قشم و چابهار نسبت به تاسیس منطقه آزاد تجاری اقدام كند.

سرعت بخشی به انجام امور زیربنایی، عمران و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه گذاری، تنظیم بازار كار و كالا، حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه ای، تولید و صادرات كالاهای صنعتی و تبدیلی و ارایه خدمات عمومی جزو ماموریت های مناطق آزاد می باشد كه در قانون بر آنها تاكید شده است.

همچنین محرومیت زدایی، افزایش درآمد عمومی، ایجاد اشتغال سالم و مولد و استفاده از انواع پیوندها و ارتباطات مفید با اقتصاد ملی مهم ترین نقشی است كه این مناطق برعهده دارند.

این مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در راستای اهداف قانون برنامه چهارم توسعه به عنوان راهكاری برای تعامل با اقتصاد و بازارهای هدف بین المللی تعریف و با تغییر استراتژی تجاری كشور از واردات به سوی استراتژی تشویق و توسعه صادرات، ایجاد این مناطق از اولویت خاصی برخوردار شد.

در راستای اهداف مذكور به دنبال ایجاد سه منطقه آزادی كه پیشتر ذكر شد مناطق آزاد تجاری ارس، انزلی، اروند و ماكو نیز طی سال های گذشته فعالیت خود را آغاز كردند كه البته انتقاداتی به نحوه فعالیت آنها نیز وارد است.

با توجه به اهداف ایجاد این مناطق و موقعیت جغرافیایی استان، اردبیل نیز یكی از نقاط مستعد در زمینه ایجاد مناطق آزاد تجاری، صنعتی و سیاحتی می باشد و مردم و مسوولان این استان به آن به عنوان یكی از راهكارهای توسعه منطقه چشم دوخته اند.

با توجه به نقشی كه برای منطقه آزاد تجاری در راه توسعه مناطق تعریف شده، ایجاد منطقه آزاد تجاری یكی از مهمترین مطالبات مردم از دولت تدبیر و امید شد و استاندار اردبیل به عنوان نماینده عالی دولت در این منطقه یكی از مهمترین اهداف اقتصادی خود را ایجاد مناطق آزاد تجاری عنوان كرد.

استاندار اردبیل در این زمینه گفت: یكی از ابزارهای توسعه جهشی استان، ایجاد مناطق آزاد تجاری، صنعتی و گردشگری است.

مجید خدابخش تشریح كرد: استان اردبیل با داشتن 380 كیلومتر مرز زمینی با كشور جمهوری آذربایجان، برخورداری از گمرك بین المللی بیله سوار مغان، گذرگاه مرزی اصلاندوز، قابلیت های غنی كشاورزی و گردشگری از جمله مناطق مستعد كشور برای ایجاد مناطق آزاد و تجاری به شمار می رود.

وی با بیان اینكه استان اردبیل به عنوان قطب كشاورزی كشور محسوب می شود، معتقد است این منطقه در طول تاریخ از سرمایه گذاری های كلان ملی محروم مانده و از مشكلاتی مانند توسعه یافتگی كمتر و كمبود سرمایه گذاری در بخش های كشاورزی و گردشگری رنج می برد و نیاز به توجهی ویژه دارد.

خدابخش ایجاد نخستین منطقه آزاد گردشگری كشور در شهر سیاحتی سرعین، ایجاد مناطق آزاد تجاری و صنعتی در منطقه مغان در شمال استان و پیوستن آن به منطقه ویژه نمین و در نهایت سرعین را به عنوان راهكاری برای توسعه پایدار منطقه عنوان كرد.

به گزارش ایرنا، معاون برنامه ریزی استانداری اردبیل نیز پیشتر از پیشنهاد ایجاد منطقه آزاد تجاری، صنعتی سبلان در این استان خبر داده بود.

محمدباقر بهشتی بیان كرد: نتایج مكاتبات اداری و ملاقات های حضوری استاندار اردبیل با اكبر تركان، مشاور رییس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی كشور بیانگر نظر مساعد مسوولان كشوری درزمینه ایجاد منطقه آزاد تجاری- صنعتی سبلان در این منطقه است.

وی با اشاره به نقش مناطق آزاد تجاری در توسعه، عمران و آبادانی ابراز امیدواری كرد با محقق شدن این مهم، تمام شهرستان های استان به ویژه مناطق مرزی از ثمرات آن بهره مند شوند.

طرح ایجاد منطقه ویژه گردشگری در شهرستان سرعین كه برای نخستین بار در كشور از سوی مسوولان و نمایندگان استان اردبیل مطرح شده، می تواند ظرفیت های استثنایی بخش سیاحتی استان را شكوفا كرده و نه تنها موقعیتی منطقه ای بلكه بین المللی به آن ببخشد.

منطقه مغان استان اردبیل نیز كه در همسایگی منطقه آزاد تجاری ارس واقع شده، با پوشش آن می تواند از تشریفات و مراحل طولانی مدت ایجاد منطقه آزاد كاسته و زمینه شكوفایی منطقه ای شمال غرب كشور را فراهم آورد.

از جمله راهكارهایی كه برای استفاده از ظرفیت های اقتصادی منطقه مغان استان اردبیل مطرح می باشد، زیر پوشش بردن آن از سوی منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس در استان آذربایجان شرقی است.

به نظر می رسد كه زمینه های لازم و مورد نیاز در شهرستان های مرزی بیله سوار، پارس آباد و گرمی مغان به واسطه داشتن مرزهای طولانی با جمهوری آذربایجان جهت تبدیل به منطقه آزاد تجاری، صنعتی بیشتر مهیا می باشد.

از همین رو طرح ایجاد منطقه آزاد تجاری در این منطقه شاه بیت سفر ریاست جمهوری به همراه دو معاون و شش وزیر به استان اردبیل بود.

دكتر حسن روحانی طی سفر به اردبیل در جلسه شورای اداری استان از اكبر تركان دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی كشور خواست تا مقدمات الحاق مناطق مرزی استان اردبیل به منطقه آزاد - تجاری ارس را فراهم كرده و در اولین جلسه دولت ارایه كند.

رییس دفتر رییس جمهوری نیز در همین زمینه بر استفاده استان اردبیل از موقعیت مرزی بودن تاكید كرد.

محمد نهاوندیان گفت: پس از دیدار دكتر روحانی و الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان در حاشیه اجلاس داووس و به دنبال آن سفرهایی كه مسوولان دو كشور انجام دادند، نشان می دهد روابط ایران و آذربایجان از نظر سیاسی قابل مقایسه با یك سال پیش نیست.

وی اضافه كرد: فضای متفاوتی در مناسبات دو كشور ایجاد شده و جمهوری آذربایجان نیز مایل است تا ما این رابطه را ترجمه اقتصادی كنیم و اردبیل باید از این فرصت استفاده كند.

نهاوندیان همچنین بر تبدیل موقعیت مرزی این استان به یك واقعیت اقتصادی تاكید كرد و از تصمیمات دولت در این زمینه در آینده نزدیك خبر داد.

با توجه به اینكه مردم اردبیل در استقبال از رییس جمهوری خواستار صدور مجوز منطقه آزاد اردبیل شدند، این موضع گیری ها نشان می دهد كه دولت تدبیر و امید در اهدای منطقه آزاد مصمم است.

با عقب ماندگی و محرومیتی كه اردبیل در مقایسه با سایر استان ها از آن رنج می برد، اهدای منطقه آزاد به مردم این خطه می تواند بخشی از این كم برخورداری را جبران كند و اثرهای مفید این مصوبه در پیشرفت اقتصادی منطقه و به خصوص مناطق مرزی در آینده نزدیك در زندگی مردم رنج دیده و زحمتكش منطقه ملموس شود.

محمد ملاحمزه زاد



سون یازیلار

گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد

گرمي نيوز، فرق‌لي باخيش