گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد
آغاز كوچ پاییزه عشایر استان اردبیل

آغاز كوچ پاییزه عشایر استان اردبیل

یازار : گرمي نيوز 3

+0 به یه ن

مغان یكی از مناطق عشایری كشور می باشد و متاسفانه تا بحال مانند سایر زمینه ها، از قابلیت و پتانسیلهای عشایری آن بهره برداری نشده و سالهاست كه تنها اخبار كوچ عشایر را از رسانه ها می شنویم در حالیكه برگزاری انواع جشنواره ها و معرفی آداب و رسوم، مراسمات ویژه و جشنها و سرورها، اعتقادات، ادبیات شفاهی، موسیقی بومی، بازیهای محلی، شیوه معیشت، نوع مساكن، صنایع دستی و... دلیرمردان و شیرزنان عشایر می تواند سیل گردشگران را به منطقه روانه نماید و منطقه را از گرداب بیكاری و ركود برهاند اما این گوش شنوا و چشم بینا می خواهد این ....       

اردبیل - ایرنا - مدیركل امور عشایری استان اردبیل گفت: بر اساس مصوبه كمیسیون شورای عشایر استان كوچ پاییزه از امروز آغاز شده و تا 15 مهرماه ادامه خواهد داشت.



قادر هنرمند روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تمام ادارات و نهادهای ذیربط موظف به ارائه خدمات به عشایر كوچنده در طول مسیر هستند.
وی گفت: هم اكنون جمعیت عشایر استان 66 هزار و 500 نفر در قالب 12 هزار و 8 81خانوار است كه به نگهداری یك و نیم میلیون راس دام مشغول هستند.
وی اظهار كرد: عشایر استان هر سال 12 هزار تن گوشت قرمز ، 43 هزار تن شیر ، پنج هزار و 500 تن پنیر ، یك هزار و 500 تن پشم و 14 هزار متر مربع فرش گلیم و جاجیم تولید می كنند.
وی با بیان این كه برخی از عشایر عشایر استان به باغبانی و كشاورزی نیز مشغول هستند افزود: در مجموع تولیدات عشایر استان از لحاظ وزنی 159 هزار تن و از لحاظ ریالی دو هزار و 300 میلیارد ریال است.
عشایر استان اردبیل كه به ایل شاهسون معروف هستند هر سال نیمی از سال را در قشلاقات مغان و نیمی دیگر را در ارتفاعات شهرستان مشگین شهر و در دامنه های سبلان سپری می كنند.
عشایر استان از 45 طایفه مستقل تشكیل شده و هر سال در یك هزار و 527 اوبا ، 527 قشلاق ، 237 ییلاق ، هفت زیست بوم و 51 سامانه زندگی می كنند.
در مقایسه با جمعیت عشایری كشور عشایر شاهسون اردبیل 6/5 درصد از جمعیت عشایر كشور را تشكیل می دهند و در قیاس جمعیت استان اردبیل شش درصد از جمعیت استان را به خود اختصاص داده اند.



سون یازیلار

گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد

گرمي نيوز، فرق‌لي باخيش