گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد
دکتر بهشتی: با همت نمایندگان استان منطقه آزادی تجاری-صنعتی مغان ایجاد شود

دکتر بهشتی: با همت نمایندگان استان منطقه آزادی تجاری-صنعتی مغان ایجاد شود

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن

گرمی نیوز:

سایت مغان نیوز در مصاحبه ای با دکتر بهشتی، معاون سابق برنامه ریزی استانداری اردبیل، نظر ایشان را در مورد الحاق و یا ایجاد منطقه مستقل آزاد تجاری-صنعتی مغان جویا شده اند. با توجه به آشفتگی نوشتاری مصاحبه و عدم دقت در تدوین گزارش، گرمی مغان با انجام تغییرات جزئی سعی در بازنوشت مصاحبه بدون دخالت در محتوای آن کرد. مضمون مصاحبه نشان از نگرش عمیق علمی دکتر بهشتی و احاطه ایشان نسبت به مسائل در هر حال انجام است. توصیه گرمی نیوز به نماینده محترم شهرستان گرمی مغان و سایر نمایندگان استان اینست که اختلافات قومی – قبیله ای و دشمنی های تاریخ مصرف گذشته با مناطق را به کناری نهاده و با تکیه بر واقعیت های موجود به توسعه استان همت گمارند. به امید آن روز.

دکتر بهشتی: در اول نظراتم اعلام کنم که الحاق خیلی سریع تر و بهتر بود تا ایجاد منطقه آزاد مستقل؛ الحاق هم می توانست بعدها به منطقه آزاد مستقل و خاص استان اردبیل تبدیل شود. بحث الحاق فقط در خود هیات دولت تصویب می شد و خود آقای دکتر روحانی قول تصویب آن را در هیات دولت داده بودند و به نوعی تمام شده بود ولی ایجاد منطقه آزاد مستقل بایستی به تصویب مجلس هم برسد که احتمال رای آوری به خاطر جو غالب حاکم بر مجلس بسیار ناچیز می باشد.

ایشان مرزی بودن، داشتن گمرک، وجود بعضی زیر ساختها ازجمله فرودگاه و داشتن تعامل مفید وسازنده با کشورهای دیگر و سایر زیر ساختهای لازم را شرایط ایجاد منطقه آزاد صنعتی و تجاری دانست و تاکید کرد: نظر کارشناسی بنده این است که سه شهرستان مغان بعنوان منطقه آزاد صنعتی -تجاری و با نام مغان ایجاد گردد که با قول دکتر روحانی منطبق است. در صورت ایجاد منطقه آزاد صنعتی -تجاری در شمال استان کل مردم استان از جمله مناطق مرکزی و جنوبی استان نیز از منافع آن بهره مند خواهند شد در نتیجه با ایجاد منطقه آزاد در شمال استان که دارای استعدادهای بی نظیر از نظر زمینه های سرمایه گذاری در آب وخاک و صنعت و تجارت می باشند کل استان اردبیل را می تواند توسعه دهد و به همین دلیل است همه نمایندگان استان فقط یک دل و یک صدا در ایجاد منطقه آزاد مغان همت به خرج دهند تا دولت لایحه آن را با قید یک فوریت به مجلس تقدیم کند و تلاش نمایندگان چنان باید باشد که فوریت آن در مجلس تصویب شود و صحن علنی مجلس حداکثر در تیر ماه 1394 ان را با رای حداقل 146 رای نمایندگان تصویب کنند در این صورت هست که منطقه آزاد مستقل در استان اردبیل میتواند تصویب شود و در غیر این صورت باید موضوع الحاق را دنبال کرد .

دکتر بهشتی با اشاره به مزایای ایجاد منطقه آزاد صنعتی -تجاری در مغان، این منطقه را از شمول بسیاری از مقررات داخل سرزمین از جمله پرداخت مالیات برای 20سال ،عدم اخذ ویزا برای خارجیها و بسیاری از مقررات داخل کشور مستثنا دانست. در نتیجه این مزایا فعالین اقتصادی داخلی و سرمایه گذاران خارجی می توانند در محدوده منطقه ازاد فعالیت تجاری انجام دهند و مواد اولیه را بدن عوارض وارد و محصولات خود را به راحتی صادر کنند .از دیگر مزایای این امر می توان به بین المللی شدن فرودگاه پارس آباداشاره کرد که با سرمایه گذاری اندک این کارانجام پذیر است. منطقه مغان 12ماه کاری دارد وشرایط ان طوری است که امکان لغو پرواز در آن نیست و این از مزیتهاییست که بسیاری از نقاط دیگر ایران آن را ندارد علاوه برآن در مغان دو کشت و صنعت بزرگ وجود دارد که می توان در داخل انها یک دانشگاه بین الملی کشاورزی دایر کرد. همچنین منطقه این استعداد را دارد که با اتصال به شبکه راه آهن سراسری از طریق خط راه آهن میانه-اردبیل-مغان محصولات متنوع مغان را به سایر نقاط کشور ارسال کرد. در صورت اتصال این مسیر به ایمیشلی جمهوری اذربایجان (فاصله حدود 3 کیلومتر) استان اردبیل میتواند با اسیای میانه و اروپا ارتباط اقتصادی برگزار کند.

منبع:

http://www.moghannews.com/eghtesadi/402-beheshtimogh.html





سون یازیلار

گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد

گرمي نيوز، فرق‌لي باخيش