گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد
سهم مغان از سفر وزیر راه به استان اردبیل چه بود

سهم مغان از سفر وزیر راه به استان اردبیل چه بود

یازار : گرمي نيوز 3

+0 به یه ن

به گزارش آران مغان، در سفر پنج شنبه وزیر راه و شهرسازی به استان اردبیل، ضمن افتتاح جاده چهاربانده مشکین شهر – اردبیل، عباس آخوندی از موافقت رئیس جمهور برای تامین مالی پروژه راه آهن اردبیل از محل صندوق توسعه ملی خبر داد و از بزرگترین پل معلق خاورمیانه در مشکین شهر دیدن کرد.

وزیر راه و شهرسازی با سفر به شهرستان مشکین شهر، محور چهاربانده مشکین شهر – اردبیل (حد فاصل مشکین شهر-قره‌قپه) به طول 15 کیلومتر را افتتاح کرد.

آخوندی در ابتدای ورود به این شهرستان از محور مشکین شهر - اهر به طول 60 کیلومتر بازدید کرد و در جریان جزئیات نحوه تعریض و چهار بانده سازی این جاده قرار گرفت.

وی همچنین پس از بازدید از جاده توریستی مشکین شهر به قینرجه (آب گرم) از پل معلق مشکین شهر به عنوان بزرگترین پل معلق خاورمیانه به طول 363 متر و گنجایش 100 تن بازدید کرد.

آخوندی پس از بازدید از این پل در جمع خبرنگاران گفت: پیش از بازدید از این پل از ادامه محور در حال ساخت مشکین شهر - اردبیل به طول 43 کیلومترکه در حال چهاربانده شدن است بازدید کردم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: با توجه به چهاربانده شدن 30 کیلومتر از این مسیر از سمت اردبیل به مشکین شهر تنها 43 کیلومتر میانی باقی می ماند که در این قطعه نیز پیمانکار مشغول فعالیت است.

وی با بیان اینکه در این سفر از محور مشکین شهر به اهر نیز بازدید کردم، ادامه داد: در حال مذاکره با پیمانکار هستیم تا این جاده نیز چهاربانده شود البته شاید مجبور باشیم در محور مشکین شهر - اهر از مشارکت سرمایه‌گذاران استفاده کنیم.

آخوندی با مهم دانستن این محور اظهار کرد: جاده مشکین شهر به قینرجه به طول 13 کیلومتر جاده ای توریستی است که تا حدودی عملیات تعریض آن انجام شده است.

ایده احداث پایانه بار کشاورزی در مشکین شهر

وی مشکین شهر را از دو جهت گردشگری و اقتصاد کشاورزی مهم دانست و افزود: این شهرستان سالانه 500 هزار تن محصول دارد که رقم بالایی است، به همین جهت ایده احداث پایانه بار کشاورزی در این منطقه را داریم که در جهت توسعه کشاورزی مؤثر خواهد بود.

وی همچنین اجرای پل معلق مشکین شهر را نتیجه همکاری دولت و بخش خصوصی معرفی کرد و افزود: دولت اراضی این پروژه را تأمین کرد و بخش خصوصی احداث آن را انجام داد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ساخت این پل هم می تواند به باقی ماندن منابع مالی در کشور و ثروت آفرینی مردم منطقه کمک کند و هم با جذب گردشگر خارجی به ورود ارز به کشور بیانجامد.

افتتاح جاده چهاربانده مشکین شهر – اردبیل

آخوندی در ادامه سفر به شهرستان مشکین شهر جاده چهاربانده این شهر به اردبیل به طول 15 کیلومتر را افتتاح کرد.

محور اردبیل به مشکین شهر به طول 90 کیلومتر دارای دو قطعه چهاربانده به طول 35 کیلومتر از اردبیل به مشکین شهر و 15 کیلومتر از مشکین شهر به اردبیل است که قطعه ای که امروز افتتاح شد با هزینه ای بالغ بر 23 میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

آخوندی در پایان افتتاح این جاده خطاب به مسئولان محلی و استانی گفت: مشکین شهر با این حجم مسافرپذیری نباید دارای چنین بافت فرسوده ای باشد؛ وی به مسئولان راه و شهرسازی استان دستور داد تا با هماهنگی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران مشاور مطالعات بهسازی بافت قدیمی این شهر را انتخاب کنند.

افتتاح مجتمع گلستان مشکین شهر

در سفر وزیر راه و شهرسازی به استان اردبیل مجتمع تجاری - مسکونی گلستان در شهرستان مشکین شهر با حضور سید محمد پژمان معاون وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد.

این مجتمع با 33 هزارو 441 متر مربع دارای 256 واحد مسکونی و 269 واحد تجاری است که با مشارکت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل و شرکت مکان شهر به عنوان سرمایه گذار بخش خصوصی ساخته شده است.

جاده فیروزآباد - خلخال امسال بهره‌برداری می‌شود

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سفر خود به اردبیل به خلخال رفت و در جلسه‌ای که در فرمانداری این شهر برگزار شد به بررسی و حل مشکلات این شهرستان پرداخت.

در این نشست وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه از شهرستان خلخال و جاده‌های منتهی به آن بازدید کرده است، گفت: با وجود تنگناهای مالی اقدامات خوبی در حوزه راهسازی در این شهرستان انجام شده است.

وی با بیان اینکه امسال جاده فیروزآباد به خلخال زیر بار می‌رود و ارتباط خلخال به سرچم برقرار می‌شود، ادامه داد: همچنین قطعه چهارم فیروز آباد به خلخال را به جای آن که از خارج شهر به صورت کمربندی احداث کنیم از داخل شهر عبور می‌دهیم که به نفع گردشگری منطقه است.

آخوندی با اشاره به همکاری وزارت راه و شهرسازی و شهرداری خلخال در زمینه آسفالت معابر مسکن مهر این شهر بر اجرای بهسازی محور اسالم به خلخال از سوی سازمان راهداری تأکید کرد.

عباس آخوندی پیش از شروع این نشست از محورهای فیروزآباد- خلخال که در 32 کیلومتر و در سه قطعه در حال اجراست، جاده خلخال - اسالم و .. بازدید کرد.

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه نشست شورای اداری شهرستان خلخال در فرمانداری این شهرستان در جمع خبرنگاران اعلام کرد: 30 کیلومتر از محور فیروزآباد به خلخال پاییز امسال به بهره برداری می رسد، همچنین بهسازی بخشی از این مسیر را از داخل شهر با همکاری شهرداری اجرا می کنیم.

آخوندی با اشاره به ساخت جاده دوبانده خلخال به اسالم که به زودی به بهره برداری می‌رسد، بیان کرد: بهسازی این مسیر نیز در حال اجراست و زیرساخت های روشنایی آن به اتمام رسیده است.

پیشرفت 70 درصدی ساخت ترمینال خارجی در فرودگاه اردبیل

وی با اشاره به بازدید خود از ترمینال در حال احداث فرودگاه اردبیل که تا پایان امسال به اتمام می رسد، گفت: ساخت این ترمینال تاکنون بیش از 70 درصد پیشرفت دارد و برای تکمیل نیاز به 10 میلیارد تومان اعتبار داشت که از محل منابع شرکت فرودگاه ها تامین کردیم؛ فرودگاه اردبیل با تکمیل این ترمینال سالانه یک میلیون مسافر بین المللی را پذیرا می شود که کمک خوبی به توسعه استان اردبیل خواهد بود.

انتقال ایستگاه راه آهن به داخل شهر اردبیل

آخوندی همچنین در خصوص راه آهن اردبیل بیان کرد: مطالعات قبلی این مسیر هم از نظر زمین شناسی و ژئوتکنیک به ویژه مشکل رانش زمین و هم از نظر تامین مالی دچار مشکل بود که پس از انجام مطالعات جدید برخی اصلاحات فنی را انجام دادیم که مهمترین آن انتقال ایستگاه از 10 کیلومتری شهر به داخل شهر اردبیل بود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایستگاه قبلی را به ایستگاه باری تبدیل کردیم، گفت: مشکل تامین مالی پروژه را نیز که نیاز به حدود 1000 میلیارد تومان منابع مالی دارد از دو طریق صندوق توسعه ملی و فاینانس چین پیگیری کردیم.

وی با اشاره به قرارداد ضعیف قبلی این پروژه که با شرکت اوکراینی بود، افزود: این شرکت نه خودش منابع مالی داشت و نه دولت اوکراین به آنها منابع مالی می‌داد.
آخوندی با اشاره به موافقت رئیس جمهور برای تامین مالی پروژه راه آهن اردبیل از محل صندوق توسعه ملی گفت: فعلا نمی‌توان زمان مشخصی برای این پروژه پیش از عقد قرارداد اعلام کرد.

دستور تسریع در ساخت بیمارستان شهرستان کوثر

وزیر راه و شهرسازی  از بیمارستان 32 تختخوابی بیمارستان امام خمینی(ره) شهرستان کوثر در استان اردبیل بازدید کرد.

آخوندی در این بازدید دستور لازم برای تسریع در ساخت این پروژه را صادر کرد.

این بیمارستان دارای بخش های اورژانس، رادیولوژی، آزمایشگاه، بستری اتاق عمل، زنان و زایمان و بخش‌های تاسیسات است که در حال حاضر 79 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

افتتاح ساختمان 192 واحدی پزشکان اردبیل

آخوندی در سفر به اردبیل ساختمان پزشکان این شهرستان را که در مساحتی بیش از 27 هزار متر مربع زیربنا در 9 طبقه و 192 واحد ساخته شده است افتتاح کرد.

شرکت سرمایه گذاری مسکن شمال غرب متولی ساخت این پروژه است که آن را با بیش از 67 میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار به انجام رسانده است.

وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح ساختمان پزشکان اردبیل به نقش این منطقه در هویت ملی ایران اشاره کرد و گفت: نقش اردبیل در کل آذربایجان بزرگ محوری است.

من به عنوان وزیر راه و شهرسازی تنها به موضوع مسکن یا طرح جامع شهری نمی‌اندیشم بلکه آنچه مهم است بازگرداندن نقش بازآفرینی شهری به این منطقه است تا زمینه افزایش ثروت ملی فراهم شود.

وی با اشاره به ساخت پروژه مجتمع پزشکان اردبیل که در راستای همین بازآفرینی شهری است، ادامه داد: این گونه اقدامات علاوه بر هویت بخشیدن به بافت تاریخی شهر موجب ارتقای زندگی ساکنان فعلی بافت های فرسوده و جذب گردشگر برای آن شهر می شود.

آخوندی با اشاره به لزوم افزایش کیفیت زیرساخت های مواصلاتی، شهری و سکونتی اردبیل با هدف جذب گردشگر بیشتر اظهار کرد: با وجود تنگناهای مالی همواره معتقدم که نقش اعتبارات دولتی باید مکمل اعتبارات بخش خصوصی باشد و دولت باید تنها به عنوان اهرم حرکت دادن اعتبارات بخش خصوصی به سمت پروژه ها عمل کند.

وی پروژه ساختمان پزشکان اردبیل را نمونه ای از مکمل هم بودن اعتبارات دولتی و خصوصی دانست و گفت: دولت ثروتی به نام زمین دارد که با اعتبارات شرکت سرمایه گذاری مسکن به عنوان بخش خصوصی تلفیق شده که در نهایت موجب اجرایی شدن پروژه بزرگی مانند ساختمان مجتمع پزشکان اردبیل می شود.

وزیر راه و شهرسازی به پروژه های عمرانی فرودگاه اردبیل اشاره و عنوان کرد: ترمینال بین المللی این فرودگاه با 70 درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است که امیدوارم تا پاییز امسال به اتمام برسد، این پروژه بعد از ساخت می تواند سالی یک میلیون مسافر جذب کند که برای توسعه صنعت گردشگری استان کمک بزرگی است.

نصب سیستم هوشمند فرود هواپیما در فرودگاه اردبیل

وی همچنین از نصب سیستم هوشمند فرود هواپیما در فرودگاه اردبیل و بهره برداری از آن تا یکی دو ماه آینده خبر داد و افزود: با نصب این سیستم خلبان هواپیما با دید بیشتری می تواند هواپیما را نشانده و در نتیجه مشکل لغو پروازهای این فرودگاه نیز حل می شود.

آخوندی با تأکید بر پیگیری تنظیم زمان پروازهای اردبیل آن را مرتبط با کمبود ناوگان هوایی ذکر و اظهار کرد: در نتیجه سفر اخیری که به فرانسه داشتم امیدوارم خبرهای خوبی در خصوص نوسازی ناوگان هوایی داشته باشیم.

عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به ساخت آزادراه اردبیل- تبریز افزود: از نیر تا تبریز بازدید کرده‌ام این پروژه تا نیر به خوبی پیشرفته است و در آینده محور اردبیل - تبریز با دو باند رفت و دو باند برگشت به بهره برداری می رسد.

وی با اشاره به بررسی محور اردبیل - پارس آباد از سوی وزارت راه و شهرسازی برای توسعه این محور ادامه داد: پایانه مرزی بیله سوار به عنوان یکی از مهمترین مراکز درآمدزایی استان سال گذشته با 11 میلیارد تومان اعتبار افتتاح شد.

آخوندی پروژه راه آهن اردبیل را به عنوان یکی از خواسته های مهم مردم استان یادآور شد و گفت: تا زمانی که کار کارشناسی دقیق در این زمینه انجام نشود نمی توان کاری کرد، اقدام عجولانه مانند همان کار سال 84 می شود که قرار بود ظرف دو سال سوت قطار در این شهر به صدا درآید ولی الان 10 سال است که این صدا شنیده نشده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این ایستگاه خارج شهر را به ایستگاه باری تبدیل کرده و ایستگاه مسافری را در داخل شهر طراحی کرده ایم گفت: کل مسیر را از نظر ژئوتکنیکی بررسی مجدد کرده ایم که مشکلات آن مرتفع شده است، همچنین روش تأمین مالی پروژه نیز بررسی شده و من در جلسه هیات وزیران به رئیس جمهور پیشنهاد استفاده از صندوق توسعه ملی به میزان 300 میلیون دلار را مطرح کردم که پس از موافقت رئیس جمهور در حال انجام اقدامات بانکی آن هستیم.

آخوندی با برآورد اعتبار فعلی پروژه راه آهن اردبیل به مبلغ 900 میلیارد تومان، افزود: همزمان با این روش مالی پروژه، درحال مذاکره با یک شرکت چینی هستیم تا از طریق فاینانس بتوانیم پروژه راه آهن اردبیل را به پیش ببریم، این دو روش به طور موازی پیگیری می شود و هرکدام زودتر به نتیجه برسد این روش عملیاتی خواهد شد.

اتمام 90 درصدی ساخت واحدهای مسکن مهر اردبیل

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کمک 12 میلیارد تومانی وزارت راه و شهرسازی برای نصب ILS در فرودگاه اردبیل به اتمام 90 درصدی ساخت واحدهای مسکن مهر این استان اشاره و بیان کرد: امیدوارم ساخت مابقی واحدها نیز تا پایان امسال تمام شود.

آخوندی به ساخت 50 هزار واحد مسکن مهر و سکونت 200 هزار نفر در واحدهای مسکن مهر شهر اردبیل اشاره کرد و گفت: در گذشته برای تأسیسات زیربنایی این پروژه ها پیش بینی لازم نشده بود. همچنین وزارت راه و شهرسازی از محل اعتبارات سازمان ملی زمین و مسکن به ساخت تأسیسات روبنایی این پروژه ها به مبلغ دو میلیارد تومان کمک کرد و برای حل مشکل تأسیسات زیربنایی و فاضلاب این پروژه ها این وزارت می تواند یک سوم هزینه آن را تقبل کند.

وی اظهار کرد: استان اردبیل یکی از استان‌های پیش‌رو در تکمیل واحدهای مسکن مهر است به طوری که 90 درصد عملیات اجرایی این پروژه به انجام رسیده است.

مشکلات مسکن مهر یکی پس از دیگری گره‌گشایی می‌شود.

وی با بیان اینکه مابقی این واحدها نیز با تامین نقدینگی و حل برخی از مشکلات زیرساختی قرار است در استان اردبیل تا پایان امسال تکمیل شده و تحویل متقاضیان شود، گفت: در بحث مسکن مهر به دلیل جانمایی‌های غلط و حرکت احساسی در گذشته ما با مشکلات و گرفتاری‌های لاینحلی روبه‌رو بودیم که در سطح کشور سعی شد این مشکلات یکی پس از دیگری گره‌گشایی شود.

وزیر راه و شهرسازی از آمادگی وزارت راه و شهرسازی در تامین اعتبار برای تکمیل برخی از تاسیسات زیربنایی و روبنایی خبر داد و افزود: بنده نامه‌ای را به استاندار اردبیل نوشته‌ام و در آن قول دادم از طریق منابع داخلی وزارت راه و شهرسازی برای ساخت برخی تاسیسات روبنایی نظیر مدرسه،‌ درمانگاه، کلانتری و ... که جزو وظایف و اختیارات ما نیست تلاش جدی و حقیقی انجام شود.

آخوندی تصریح کرد: انتظار داریم همه دستگاه‌های خدمات‌رسان به تعهدات خود در تکمیل مسکن مهر عمل کنند تا ما بتوانیم در سطح کشور نیز تا پایان سال آینده همه واحدهای مسکونی مهر را تحویل دهیم.

وی ادامه داد: حتی در برخی از این مجتمع‌ها به دلیل جانمایی نامناسب امکان احداث برخی تاسیسات روبنایی وجود ندارد ولی سعی کردیم با تامین یک سوم هزینه‌ها از طریق منابع وزارت راه و شهرسازی بتوانیم در تکمیل این تاسیسات کمک کنیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: انتظار داریم با همراهی خود مردم به تدریج مشکلاتی که در حوزه‌های مختلف اعم از راه و مسکن با آن روبه‌رو هستیم آنها را یکی پس از دیگری برطرف کنیم.

افتتاح چندین پروژه با سرمایه‌گذاری 313 میلیارد تومان

آخوندی در حاشیه افتتاح ساختمان پزشکان اردبیل در جمع خبرنگاران درباره سفر خود به این استان با اشاره به افتتاح ساختمان پزشکان اردبیل به نمونه بهسازی بافت فرسوده شهری برای ارتقای خدمات پزشکی گفت: در این سفر شاهد افتتاح چندین پروژه با سرمایه‌گذاری 313 میلیارد تومان هستیم که با مشارکت دولت و بخش خصوصی این پروژه‌ها ساخته شده اند.

آخوندی درباره سرمایه گذاری در فرودگاه اردبیل اظهار کرد: این فرودگاه از نظر جانمایی و قرار گیری در مکان از ابتدا مشکل داشت چراکه منطقه ای بادگیر است.

وزیر راه و شهرسازی در بدو ورود به اردبیل از پروژه‌های نصب دستگاه ILS ، ترمینال پروازهای خارجی و پل هوایی اتصال ترمینال به داخل هواپیما بازدید کرد.

وی همچنین از مراحل پیشرفت ساخت ترمینال بین المللی فرودگاه اردبیل بازدید کرد.

این ترمینال با 85 درصد پیشرفت فیزیکی ویژه پروازهای بین المللی فرودگاه اردبیل بوده که به گفته مسئولان تا پایان تابستان امسال به بهره برداری می رسد.

آخوندی در جریان این بازدید خواستار لحاظ شدن معماری بومی اردبیل در ساخت معماری داخلی ترمینال پروازهای خارجی فرودگاه اردبیل نیز شد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین پل هوایی اتصال ترمینال مسافری اصلی فرودگاه اردبیل به داخل هواپیما را افتتاح کرد که با توجه به سردسیر بودن این منطقه این پل می تواند رفاه بیشتری برای مسافران ایجاد کند.

شکی نیست که سفر وزیر راه و شهرسازی به استان اردبیل منشاء تحولات اساسی در بخش عمرانی، راهداری و صنعت هوایی استان را به دنبال خواهد داشت، اما در این میان یک سئوال از مسئولان مطرح است که علی رغم عدم سفر وزیر راه و شهرسازی به شهرستانهای پارس آباد، بیله سوار و گرمی، سهم مغان در این سفر در قیاس با پروژه های مشکین شهر و خلخال چه بود؟




سون یازیلار

گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد

گرمي نيوز، فرق‌لي باخيش