گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد
ارديبهشت 1393 | گرمی نیوز

كاهش سهمیه آرد شهرستان مغان از 40 هزار كیسه به كمتر از 19 هزار كیسه / مسئولان بیدار شوند

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

در حالیكه منطقه مغان از مهمترین مراكز تولید گندم به حساب می آید اما كمبود نان در نانوایی ها مردم را در مضیقه ای عجیب گرفتار كرده است. به راستی گناه این مردم چیست كه باید برای تكه نانی آن هم با پرداخت پول به زحمت بیافتند؟

آینه: تعدادی از شهروندان گرمی در گفتگو با خبرنگار ایرنا توجه جدی مسوولان را به كمبود نان در این شهرستان خواستار شدند.
به گفته اهالی صرف وقت زیاد در صف نانوایی ها،افزایش تقاضای مصرف و كمبود محسوس نان آزاد دهنده است.
گفته می شود محل طبخ نان مورد نیاز اغلب كاركنان ادارات از قبل مشخص شده و سایر مردم برای خرید نان با تنگنا مواجه هستند.
فاخری از عوامل باسابقه توزیع آرد نانوایی های گرمی علت كمبود نان در این شهرستان را كاهش قابل توجه سهمیه آرد این شهرستان دانست.
وی گفت:سهم آرد گرمی از 40 هزار كیسه در سال 90 به 18960 كیسه در سالجاری كاهش یافته است.
سیدمحمدابراهیمی پژوهشگر و مولف كتاب پژوهشی بر جغرافیای مغان نیز كمبود نان را در گرمی جدی دانست و با اشاره به نارضایتی اهالی، توجه فوری مسوولان به حل آن را ضروری شمرد.
پیشتر محمودعلایی فرماندار گرمی كمبود نان را مشكلی مقطعی دانسته و گفته بود این مشكل مختص این شهرستان نیست و در سراسر استان مشهود است.
به گفته وی با تشدید نظارت بر توزیع آرد خبازی ها زمینه فروش آزاد آرد برچیده شده و برای تعادل عرضه و تقاضای نان تلاش می شود.


معاون امور عمرانی استاندار اردبیل/ سد عمارت دو سال عقب‌ماندگی دارد

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

عاون امور عمرانی استاندار اردبیل گفت: سد عمارت با دو سال عقب‌ماندگی از زمانبندی مشخص برای اجرا و تكمیل به موقع رنج می‌برد كه باید به نحوی جبران شود.

به گزارش اداره كل روابط عمومی استانداری اردبیل، علی آذرنژاد در جریان بازدید از سد عمارت در گرمی اظهار داشت: این سد كه بزرگ ترین سد خاكی استان اردبیل است با كمبود منابع اعتباری روبه‌روست كه تلاش می‌كنیم از محل فاینانس و منابع دیگر بخشی از اعتبارات آن را تأمین كنیم.

وی تصریح كرد: تكمیل این پروژه به تأمین آب كشاورزی و شرب شمال استان اردبیل كمك می‌كند به طوری كه هموطنان ساكن در شهرهای گرمی،‌ بیله‌سوار و پارس‌آباد از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

معاون عمرانی استاندار اردبیل خاطر نشان كرد: سد عمارت با حجم 230 میلیون متر مكعبی و حجم مفید 194 میلیون متر مكعبی در حال اجراست كه البته تلاش می‌كنیم در این اعداد و ارقام بازنگری به وجود آید.

آذرنژاد با بیان این كه احداث این سد در بهترین نقطه شهرستان گرمی و در تلاقی دره‌رود اجرا می‌شود، اضافه كرد: در دو سال گذشته با كمبود اعتبار و تخصیص منابع این سد روبه‌رو بودیم به همین دلیل از برنامه زمانبندی شده دو سال عقب هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان كرد: مسئولان آب منطقه‌ای و شخص استاندار در حال پیگیری تأمین منابع این پروژه هستند تا از طریق فاینانس بخشی از این منابع تأمین و قسمتی نیز از محل جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی تأمین شود تا بتوانیم عقب‌ماندگی دو ساله این پروژه را به نحوی جبران كنیم.

آذرنژاد یادآور شد:‌ این پروژه دو منظوره برای تأمین آب شرب شهرستان‌های پارس‌آباد، گرمی، بیله‌سوار و آبیاری اراضی پایین دست این سد در حال احداث است كه امیدواریم با تكمیل آن شاهد افزایش راندمان آبیاری و ارتقا تولید محصولات كشاورزی در منطقه باشیم.

 معاون استاندار اردبیل ادامه داد: با بهره‌برداری از این سد رونق اقتصادی منطقه با افزایش تولید محصولات متنوع تحقق پیدا می‌كند و ما یك حركت تحولی را در این حوزه شاهد و ناظر هستیم تا شهرستان گرمی و مناطق همجوار از برخی مشكلات و نارسایی‌ها خلاصی پیدا كنند.

http://ostan-ar.ir/index.aspx?siteid=1&pageid=139&newsview=11303




... حاجی، ولی دوست داریم!!! / باشماق آتان

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

ما هی خودمان را جدی می گیریم و مطالب جدی می نویسیم اما می بینیم نمی شه. هی می خواهیم عادی باشیم و عادی بنویسیم اما مگه می زارن. هی می گن كجاست این باشماق آتان شریف كه با انداختن لنگه كفشی ما را فیض یاب كند!! این شما و این هم جناب باشماق آتان قهرمان.

زنده باد! زنده باد! باشماق آتان زنده باد!
من باشماق آتان هستم. یادتان كه می آید، خیلی قدیم ها خدمتتان ارادتی داشتم، آن موقع كه همكار من جناب قندان آتان در شورا بودند. بگذریم... از آن موقع افتادم شهر به شهر به دنبال سرمایه گذار برای تعمیر چرخ های فرغونم. كمی بودجه بود برداشتیم رفتیم با چند اوستاكار در ضمینه موی سر و واكس زن و بقیه خرج ناهار و شام و میوه كردیم اما هیچ كدام چاره كار ما نكردند و ما به دور  از شما عزیزان روزهای سختی را سپری كردیم. تا اینكه دیروز به طور اتفاقی چرخ های فرغون من توسط یك حاجی و با كمك نیروی های نیرو گرفته از وزارتخانه دوران قاجار تعویض شد و بنده خدمتان رسیدم كه بگویم حاجی این چه وضع چرخ درست كردنه آخه؟ زدی فرمان هم خراب كردی! با وجود خرابكاری حاجی به او گفتیم كه تو گند زدی حاجی، ولی دوست داریم!


ثبت دو مدرسه از استان در فهرست مدارس ماندگار كشور / جای خالی مدرسه خواجه نصیرالدین طوسی

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

ملتی كه تاریخ، فرهنگ و زبان خویش را  فراموش كند محكوم به نابودی است. این سخن را بارها و بارها خوانده و شنیده ایم و متاسفانه با آن زندگی می كنیم. مگر نابودی چگونه است؟ فقر و بدبختی مهاجرت و كارگری در شهرهای مختلف كشور و... نشانه بدبختی نیست؟ ما به تاریخ و فرهنگ و هویتمان بی اعتناییم و روز به روز به سمت تاریكی قدم برمی داریم.
مدرسه خواجه نصیرالدین طوسی شهر گرمی، احداثی سال 1299، كه یكی از قدیمی ترین مدارس مدرن منطقه است به واسطه عدم درك درست مسئولین از فرهنگ و هویت با خاك یكسان شد و به جای آن یك ساختمان چند طبقه ساخته شد. چه چیزی به دست آوردیم و چه چیزی از دست دادیم؟ اینها مسائلی است كه آیندگان بهتر از ما درك خواهند كرد.

ایرنا:

مدارس شاهد(صفوی) اردبیل و امام خمینی (ره) بیله سوار ماندگار شدند

اردبیل - ایرنا- معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اردبیل از ثبت دبیرستان شاهد (صفوی ) در اردبیل و مدرسه ابتدایی امام خمینی (ره) بیله سوار در فهرست مدارس ماندگار كشور خبر داد.

  طوس احمدی حصار روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: این مدارس قدمتی بالای 50 سال دارند و با توجه به ارزش فرهنگی و تاریخی در این فهرست ثبت شده اند.

او، ادامه داد : 11 مدرسه از استان اردبیل برای ثبت در فهرست مدارس ماندگار معرفی شده بود كه بر اساس تحقیقات و كارشناسی های انجام گرفته این دو مدرسه به دلیل عدم تغییر كاربری آموزشی در این فهرست ثبت شد.

احمدی حصار گفت: در كل كشور 21 مدرسه در فهرست مدارس ماندگار ثبت شده است كه دو مدرسه از این تعداد به استان اردبیل اختصاص یافته است.

وی ثبت این مدارس به عنوان مدارس ماندگار را امتیازی برای استان دانست و افزود: برای مدارس ماندگار اعتبارات ویژه ای برای مرمت و ابقا اختصاص می یابد.


استاندار: به زودی سرمایه گذاری 2 هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی در استان آغاز می شود

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

استاندار اردبیل از سرمایه گذاری 2 هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی برای توسعه استان خبرداده است. سهم شهرستان مغان از این میزان چند درصد خواهد بود؟

استاندار اردبیل گفت : عملیات اجرایی سرمایه گذاری 2 هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی تا دو ماه آینده در اقصی نقاط استان آغاز می شود. به گزارش اداره كل روابط عمومی استانداری اردبیل ، مجید خدابخش كه دقایقی پیش در جلسه معارفه فرماندار جدید شهرستان پارس آباد سخن می گفت با اشاره به رای زنی ها و بسترسازی های انجام یافته برای این امر افزود : امیدواریم با تحقق این مهم ، گامی بلند در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر كمك به اشتغال زایی و رونق تولید داخلی برداشته شود.

آرديني اوخو -ادامه مطلب

سه سد اولویت دار استان اردبیل به نتیجه می رسد

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

معاون امور عمرانی استاندار اردبیل گفت: امسال سه سد نیمه تمام و اولویت دار این استان به نتیجه می رسد.

به گزارش اداره كل روابط عمومی استانداری اردبیل ، علی آذرنژاد روز یكشنبه در بازدید از سد احمد بیگلوی مشگین شهر افزود: عملیات اجرایی سد گیوی و ادامه عملیات عمرانی سدهای احمد بیگلوی مشگین شهر و بفراجرد خلخال به عنوان سه پروژه اصلی استان در حوزه آبرسانی مورد توجه قرار دارد.

وی گفت: سد گیوی دارای 86 درصد پیشرفت فیزیكی بوده و سدهای بفراجرد و احمد بیگلو نیز هر دو از پیشرفت فیزیكی 46 درصدی برخوردار هستند.

معاون امور عمرانی استانداری اردبیل افزود: در سال جاری با هدف تسریع در اجرای پروژه های عمرانی اولویت تخصیص اعتبار با خود دستگاه های اجرایی در بخش های مختلف خواهد بود.

ابراهیم امامی سرپرست فرمانداری مشگین شهر نیز در این بازدید گفت: تاكنون برای احداث سد احمد بیگلو 115میلیارد ریال هزینه شده است.

وی افزود: با تكمیل این سازه بیش از سه هزار و 500 هكتار از اراضی دیم منطقه كه دارای خاك زراعی درجه یك هستند زیر كشت آبی خواهد رفت.

http://ostan-ar.ir/index.aspx?siteid=1&pageid=139&newsview=11103


معلم نیكوكار گرمی انجمن حمایت از دانش آموزان بی بضاعت تاسیس می كند

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

به گزارش گرمی نیوز از آینه معلم نیكوكار اهل شهرستان مغان (گرمی) كه هزینه عمل جراحی صورت دانش آموزش را پرداخت كرده بود انجمن حمایت از دانش آموزان بی بضاعت تاسیس می كند.
موسی فردی در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت:درپی تماس های تلفنی افراد خیر از نقاط مختلف كشور با وی مبنی بر اعلام آمادگی حمایت از دانش آموزان نیازمند، قصد دارد این انجمن را تاسیس كند.
وی با اشاره به جای خالی یك نهاد مردمی حمایت كننده از دانش آموزان بی بضاعت، اظهار امیدواری كرد با تاسیس نخستین انجمن خیریه حمایت از دانش آموزان در كشور، مشاركت افراد خیر در این راستا برانگیخته شود.
وی گفت:انجمن حمایت از دانش آموزان بی بضاعت فعالیت خود را در گستره استان اردبیل آغاز كرده و به تدریج با افزایش اعضا، مناطق دیگر را نیز پوشش خواهد داد.
این معلم فداكار،  فرهنگیان،نیكوكاران و افراد خیر را به مشاركت در تاسیس انجمن مورد نظرش فرا خواند.
فردی افزود:قصد دارد بعد از تاسیس و فعالیت انجمن حمایت از دانش آموزان بی بضاعت، به عنوان یكی از اعضای آن در راستای دستگیری از دانش آموزان نیازمند جامعه فعالیت كند.
این معلم خیر اظهار داشت:استقبال و محبت مردم نوعدوست، مرا بر آن داشته تا با تمام توان در جهت  تامین مقدمات و تاسیس انجمن خیریه خود اقدام كنم.


http://www.telewebion.com/fa/episode/info/1149143/1393

http://azeri.sahartv.ir/video/h%C9%99yat-aynasi05052014-4371




نقدی بر یك نوشته / نماینده مجلس راننده اتوبوس نیست!!

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

نوشته ای تحت عنوان "حواس راننده را پرت نكنیم" در چند وبلاگ و سایت منتشر شده است كه به چند علت لازم است مورد نقادی قرار گیرد. مهمترین این عوامل این است كه این نوشته ریشه در طرز تفكر سنتی ماها دارد و متاسفانه بسیاری از افراد با همین نوع استدلالها تفكر می كنند، صحبت می كنند، تصمیم می گیرند و دیگران را به تصمیم گیری ترغیب می كنند.

مهمترین ایراد این نوشته فرض بسیار ناقص آن است. تشبیه بسیار ساده بین جامعه و اتوبوس تنها در این مورد صادق است كه در هردوی آنها موجودی به نام انسان وجود دارد. در بقیه موارد این تشبیه بسیار نارسا می باشد. به عنوان مثال اتوبوس گرمی - تهران در مسیر مشخص حركت می كند، ابتدا و انتهای مسیر، طول زمان مسافرت، سرعت، سبقت مجاز و غیر مجاز، گردنه ها و... مشخص است اما در جامعه به همین راحتی نیست. سند اتوبوس به نام یك شخص مشخص است و او می تواند این دارایی را بلااستفاده بگذارد، معامله كند و.... مشتری می تواند انتخاب كند كه با یك اتوبوس دیگر، با ماشین شخصی، با ماشین های خطی، هواپیما، قطار و... مسافرت كند. اما نماینده مجلس راننده اتوبوس نیست!!
چرا یك نماینده مجلس راننده اتوبوس نیست؟ به خاطر اینكه جامعه اتوبوس نیست! اگر شهرستان مغان یك راننده به نام نماینده دارد پس فرماندار و بخشدار و رئیس اداره كارمندان و رسانه ها و... چه كاره اند؟ یك نماینده تنها یك قطعه از یك پازل پیچیده ای است كه نامش را جامعه گذاشته اند.
حال اگر فرض را براین بگیریم كه جامعه اتوبوس و نماینده مجلس راننده آن است باز هم نمی توانیم استدلال كنیم كه نباید حواس نماینده را پرت كرد. به چند دلیل. نماینده در ابتدای امر و قبل از انتخاب شدن هدف خود را اعلام كرده است، مردم به هدف او و راههایی كه برای رسیدن به این هدف اعلام كرده است اعتماد كرده به او رای داده اند و اكنون رانندگی می كند تا به مقصد برسد. اگر از جاده اهداف تعریف شده منحرف شده و در به سمت پرتگاه برود چه؟ اگر پشت فرمان خوابش برده باشد چه؟ آیا كاهش جمعیت هزاران نفری جمعیت شهرستان علامت به خواب رفتن جامعه نیست؟
رقابت انتخاباتی در ایران در یكی دو سال منتهی به رای گیری شروع می شود، درحالیكه نباید اینچنین باشد. باید بدون وقفه از روز اول اینچنین باشد. نه از طرف طرفداران و هوچی گران و دلالان. از طرف احزاب به مانند سایر كشورهایی كه دموكراسی را تجربه می كنند. اعمال حزب پیروز یك طرف و نقد بی رحمانه و تیز از عملكرد حزب مقابل طرف دیگر و مردم قاضی این اتفاقات.
در شهرستان مغان آنچیزیكه كمبود است وقت رانندگی برای راننده نیست، چرا كه نماینده لاجرم چهار سال بر صندلی مجلس تكیه دارد و در صورت داشتن تعهد و رفتار حرفه ای تا آخرین لحظه فارغ از حرف دیگران به برنامه های اعلام شده خود عمل خواهد كرد و جامعه درباره عملكرد او قضاوت خواهند كرد.
مشكل ما داشتن یك گروه نخبه و روشنفكر اجتماعی است. كسانی كه به لحاظ شغل و اقتصاد وابسته به هیچ گروه و دسته ای نباشند و بتوانند با وجود فكر آزاد و منتقد خود از تیررس باندهای قدرت به دور باشند. گروهی كه منافع جمع را برمنافع باندها ترجیح دهد و در مواقع لزوم با نقد تند یا با تشویق دلگرم كننده نگذارد كه كسانی كه احساس می كنند راننده هستند به خواب بروند و مردم را با خود به عمق دره هدایت كنند.


تصویری از گرمی مغان در آینه / برای گرمی شهر گرامیان چه باید كرد؟

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:
آینه به مانند آینه ای شكسته از غبار هایی نوشته است كه بر صورت شهرمان نشسته است. گرچه این نوشته ادبی تنها از تلخی ها می گوید اما بسیار مختصر و مفید و كامل نوشته شده است. گرمی نیوز خواندن این نوشته كوتاه را به خوانندگان خود توصیه می كند...

آرديني اوخو -ادامه مطلب

هفته معلم بر پرچمداران تعلیم و تربیت و معلمان عزیز مباركباد

یازار : گرمي نيوز 3

+0 به یه ن
گرمی نیوز وظیفه خود می داند كه هفته بزرگداشت مقام معلم را به پرچمداران تعلیم و تربیت و معلمان عزیز و زحمتكش تبریك عرض نموده و از خداوند متعال برای این عزیزان توفیق آرزو نماید.

آرديني اوخو -ادامه مطلب

سون یازیلار

گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد

گرمي نيوز، فرق‌لي باخيش