گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد
بهمن 1392 | گرمی نیوز

سركوب زبان‌های بومی ایران در دوره پهلوی به تقلید از تركیه

یازار : گرمي نيوز 3

+0 به یه ن

صدری افشار در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: واقعیت این است كه آموزش زبان محلی ربطی به وحدت ملی ندارد. تنوع زبان‌ها از لحاظ گسترش فرهنگی، وحدت ملی را تقویت و فرهنگ را غنی‌تر می‌كند. در ایران بیش از 17 میلیون نفر ترك داریم و بسیاری از فرهنگ‌نامه‌نویس‌های ما ترك‌ هستند. هر زبانی كه بمیرد یك گنجینه فرهنگی را با خود نابود می‌كند و هر زبانی گنجینه فرهنگی از واژه‌ها، مثل‌ها و بسیاری مفاهیم دارد.

 


آرديني اوخو -ادامه مطلب

تدریس زبان مادری «حق» یا «توطئه»

یازار : گرمي نيوز 3

+0 به یه ن

گرمی نیوز:

روزنامه شرق نویسنده: اصغر زارع كهنمویی

اظهارات برخی اعضای فرهیخته و ارزشمند فرهنگستان زبان و ادب فارسی در نقد «حق تدریس زبان مادری» از یك سو حیرت انگیز و از سوی دیگر مایه تاسف است. این حیرت و تاسف آنگاه كه به دانش پژوهان بزرگواری چون فتح الله مجتبایی، بهاءالدین خرمشاهی و محمدعلی موحد می رسد، دوچندان می شود، چه، آنان صحابه فرهنگ اند و نه همچون دیگر مخالفان زبان مادری، سوداگر سیاست. آنان ارزش «واژه» را می شناسند و با توجه به آشنایی شان با حداقل یك زبان غیرفارسی می دانند كه هر زبانی، ارزش ذاتی خود را دارد و جهانی از فرهنگ متفاوت و تجربه زیسته «دگر» را با خود حمل می كند.
    1- «آموزش زبان مادری»، «حق» است. دیگر چه كسی می تواند این حق نخستین و پایه ای را انكار كند؟ حقی كه در بسیاری از اسناد و معاهدات حقوق بشری مانند منشور زبان مادری، اعلامیه جهانی حقوق زبانی، بندهای ۳ و ۴ ماده ۴ اعلامیه حقوق اشخاص متعلق به اقلیت های قومی، ملی، زبانی و مذهبی، ماده ۳۰ كنوانسیون حقوق كودك، ماده ۲۷ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، و اصل 15 قانون اساسی جمهوری اسلامی مورد تاكید قرار گرفته است. آیا می توان حق را تمام قد فدای مصلحت كرد؟ تنها یك قرائت دگم و مجرد از مصلحت می تواند این حق كلان را به كلی نادیده بگیرد. آیا می توان به مصلحت كشور اندیشه كرد اما حق شهروندان را نادیده انگاشت؟


آرديني اوخو -ادامه مطلب

آقای رسول حسن زاده به عنوان شهردار گرمی مغان معرفی شد

یازار : گرمي نيوز 3

+0 به یه ن

گرمی نیوز:

آقای میرجعفریان معاون عمرانی استانداری اردبیل در مراسم معارفه شهردار گرمی مغان با تاكید بر اینكه وضعیت معابر این شهر در شان شهروندان آن نیست اظهار داشت:باید توسعه فضاهای عمومی،تجاری و سبز شهری در دستور كار شهرداری گرمی قرار بگیرد.

این مسوول با اشاره به اینكه سال گذشته بیشترین كمك از معاونت عمرانی استانداری به شهرداری گرمی اعمال شده است نسبت به ادامه حمایت و تعامل با شورای اسلامی و شهرداری این شهر قول مساعد داد.
محمودعلایی فرماندار گرمی هم ضرورت وصول بدهی معوق اشخاص حقیقی و حقوقی به شهرداری گرمی را به منظور تامین درآمدهای قانونی این نهاد خاطرنشان شد. وی گفت:بهسازی معابر شهر گرمی باید در الویت كار شهرداری این شهر قرار گیرد. وی همچنین بر تعامل و همكاری دستگاه های اداری گرمی با شهرداری این شهر تاكید كرد.

احمدعطایی رئیس شورای اسلامی شهر گرمی نیز در سخنانی همت جمعی ادارات و شهروندان گرمی را در تحقق اهداف عمرانی شهرداری این شهر خواستار شد.


 


آرديني اوخو -ادامه مطلب

موسوی نماینده گرمی مغان؛ توجه به زبان مادری از مولفه های وحدت ملی است.

یازار : گرمي نيوز 3

+0 به یه ن

میر قسمت موسوی نماینده  " گـرمی  مغان "  در مجلس:

توجه به زبان مادری از مولفه های وحدت ملی است

 عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه توجه به زبان مادری از مولفه های وحدت ملی است افزود : اهمیت دادن به زبان مادری به معنای فراموش كردن زبان رسمی كشور نیست.


آرديني اوخو -ادامه مطلب

ریاست میزی

یازار : گرمي نيوز 3

+0 به یه ن

ایندیه‌تك بیله بیلوردم خانم

هرزه و هزیاندی ریاست میزی

ایندی اوتوردوم گورورم آی جانم

تخت سلیمان‌دی ریاست میزی


آرديني اوخو -ادامه مطلب

سون یازیلار

گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد

گرمي نيوز، فرق‌لي باخيش