گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد
آذر 1391 | گرمی نیوز

چرا سرنوشت شورای ما اینچنین شد؟

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

به خاطر پیچیدگی بعد اجتماعی-فرهنگی مساله اتفاق حاضر، بررسی و تحلیل موضوع به نگرشی عمیق نیازمند است. نگرشی عمیقی كه لازمه آن آشنایی با نظریات جامعه شناسی و همچنین روند توسعه اجتماعی-فرهنگی مردم سرزمینمان است و همچنین نحوه و سیستم حكومت كه در طول تاریخ در كشور در جریان بوده است. از این رو و به سبب عدم تسلط نویسنده به نظریات اجتماعی سعی خواهد شد تا بررسی و تحلیل براساس دانش فعلی و رعایت بی طرفی و عدم تخریب غیرواقعی افراد و رعایت اصل خلاصه و كوتاه نویسی نوشته شود.

به باور گرمی نیوز مهمترین مسائل دخیل در آبروریزی شورای اسلامی شهر گرمی مغان به صورت مداوم از ابتدای شروع به كار آن شاهد بوده ایم و در طول زمان خود را بیشتر نشان داده است ابتدائا ریشه در تاریخ دارد. می توان با سوالات به شرح زیر به موضوع وارد شد:

نحوه تصمیم گیری و عناصر تصمیم گیر شهرها و روستاهایمان قبل از تاسیس شوراهای اسلامی شهر و روستا چگونه بوده است؟
ریشه فساد در ادارات دولتی از كجا ناشی می شود؟
چرا دوره های قبلی به چنین مشكلاتی برخورد نكرده بودیم؟
و....

شهرهای و روستاهای ما همیشه با دونوع از مدیریت مواجه بوده اند. مدیریتی از بالا به پایین و یا دولتی كه به واسطه حضور نمایندگان رسمی دولت اعمال می شد و مدیریتی شورایی كه به واسطه حضور ریش سفیدان و معتمدین به منصه ظهور می رسید. تا قبل از تاسیس شوراهای اسلامی شهر و روستا، امور شهر توسط وزارت كشور مدیریت می شد. قبل از به وجود آمدن وزارت كشور و اصولا قبل از وجود نهاد شهرداری و در فرم قدیمی تر بلدیه، حاكم شهر به همراه حضور قدرتمند ریش سفیدان مسئول برقراری نظم بود. در روستاها قدرت مطلق از آن ریش سفیدان بوده است و...
شوراهای اسلامی تلاشی بود برای قانونی كردن جایگاه ریش سفیدان در نظام تصمیم گیری شهرها و روستاها. امری كه به واسطه نحوه اجرای آن با مشكلات عدیده ای مواجه شد. چراكه ریش سفیدان قدیم از بین مردم انتخاب نمی شدند بلكه آنها با توجه به لیاقتی كه در طول زمان و در اداره امور از خود نشان می دادند این مقام را كسب می كردند.
شوراهای اسلامی با این پیش زمینه تاریخی نتوانست جایگاه ریش سفیدان را پركند چراكه ذاتا دارای چنین قدرتی نبود و از طرف دیگر به علت عدم وجود پایه های دموكراسی نتوانست نقش قدرتمند خود را در مدیریت مسائل شهر نشان دهد. این مشكلات مسائلی است كه كل شوراهای كشور با آن دست به گریبانند.
همین سیستم معیوب برای تعریف جایگاه قانونی ریش سفیدان به همراه پول نفت و عدم شفافیت مسائل مالی و خلط شدن مسائل ارزشی و اقتصادی و عدم وجود نظارت كافی از سوی مردم بر كار ادارات باعث شده است تا امكان بروز فسادهای اداری گسترده در تمامی عرصه ها فراهم باشد. این امكان مناسب با پیدا شدن اشخاص علاقه مند و توانمند برای فساد به سرعت نتیجه بخش بوده و تا اعمال قانون برای توقف آن، به سرانجام می رسد و برخورد با آن نیز چندان قدرتمند نمی باشد و در عمل امكان بازگرداندن اموال و زمان از دست رفته به بیت المال و جبران خسارت وارد شده بسیار اندك است.
سوالی كه مطرح است این كه چرا در دوره های قبل عملكرد شوراهای اسلامی اینگونه نبود و علاوه بر آنكه آبروریزی خاصی صورت نگرفت خدماتی نیز به هر نحو ارائه شد.
گرمی نیوز در نوشته های بعدی خود به این مساله خواهد پرداخت.....


فرماندار شهرستان مغان (گرمی):سهم اشتغالزایی این شهرستان در سالجاری 3986 نفر است

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

فرماندار شهرستان مغان (گرمی) گفت:سهم اشتغالزایی این شهرستان در سالجاری 3986 نفر است و دستگاه های اداری باید برای تحقق آن تلاش نمایند. به گزارش گرمی نیوز از آینه محمودعلایی زنگیر در جلسه كارگروه اشتغال وسرمایه گذاری شهرستان مغان (گرمی) افزود:میزان تسهیلات هر متقاضی مشاغل خانگی 30 الی 50 میلیون ریال است كه بر اساس مشاغل تعریف شده از سوی ادارات ذیربط و با لحاظ احراز شرایط لازم به متقاضیان اختصاص می یابد.
وی ادامه داد:میزان اعتبارات توسعه مشاغل خانگی گرمی در سال گذشته 33 میلیارد و 600 میلیون ریال بود كه از این میزان، 1 میلیارد و 900 میلیون تومان یعنی 58 درصد بین متقاضیان توزیع شده است.
رئیس كارگروه اشتغال و سرمایه گذاری گرمی همكاری بانك های عامل این شهرستان را برای جذب كامل اعتبارات اشتغال خانگی سال گذشته قبل از اعلام اعتبارات جدید خواستار شد.


مساله انحلال شورای شهر گرمی و آبروداری فرماندار شهر

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

در حالی كه مساله شورای شهر گرمی در دوره اخیر می‌رود تا به یك آبروریزی تمام عیار تبدیل شود، خلاقیت فرماندار محترم شهر تا حدود زیادی از تبعات آن در سطح منطقه و ملی كاسته است. طبق خبر مندرج در خبرگزاری فارس جناب فرماندار در تماس با خبرنگار این خبرگزاری در اردبیل علت احتمال انحلال شورای شهر را استعفای جناب بدر عنوان كرده‌اند تا به نوعی قضایایی كه بهتر است در میان خودمان (سطح شهرستان) باقی بماند در سایر مناطق جار زده نشود و هنوز هم بتوانیم به نوعی این اوضاع وخیم را به امید شرایط بهتر آینده تحمل كنیم.
گرمی نیوز درباره این واقعه و واكاوی علل و عوامل دخیل در آن و این اكنون چه باید كرد؟ بیشتر خواهد نوشت....


عمر ضعیف‌ترین شورای اسلامی كشور پیش از مورد مقرر به سرآمد

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

بدنبال پخش خبر بازداشت موقت یكی از اعضای شورای شهر و پنج تن از كادر اداری شهرداری بخاطر مصرف مواد مخدر و بدنبال آن استعفای نیمه اجباری آن مقام از شورا، خبرهایی دیگر مبنی بر اینكه بخاطر كم بودن حد نصاب اعضای شورا ، شورای گرمی منحل می شود در محافل مطرح بود كه با شروع ایام محرم بازار این شایعات و خبرها از رونق افتاد. اما 2 روز پیش خبر بازداشت یكی دیگر از اعضای شورای شهر بخاطر رشوه گرفتن باز هم موضوع نقل محافل شد. خبر تحویل خودرو توسط آقای شاهی رییس شورا آخرین مورد از اخباری است كه امروز در شهر پیچید و شایعه انحلال شورا به یقین تبدیل شد و به این ترتیب عمر ضعیف‌ترین شورای اسلامی كشور پیش از مورد مقرر به سرآمد.


وجه تسمیه گئرمی مغان از كتاب پژوهشی در جغرافیای مغان اثر سید محمد ابراهیمی

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

امروز در حین وبگردی در وبلاگهای مرتبط با شهرستان مغان (گرمی) مطلب و یا به صورت صحیح‌تر سوالی ذهنم را به خود مشغول داشت. آن سوال راجع به وجه تسمیه شهر گرمی، به صورت صحیح املایی گئرمی، بود. نظرات وارد شده را خواندم و برخود واجب دانستم تا در اولین فرصت درباره این موضوع بنویسم. مطلب حاضر عینا از كتاب گرانقدر پژوهشی در جغرافیای مغان اثر محقق ارجمند جناب سید محمد ابراهیمی آورده شده است. امید است مورد توجه قرار گیرد.

درباره وجه تسمیه گئرمی مغان چندین نظر وجود دارد : اول  اینكه این شهر درگذشته مسكن طایفه ای از عشایر بنام گئرمی یا گئرامی بوده است. مطلبی كه در این خصوص باید بگوییم این است كه شهرگئرمی از سده های قبل مسكن طایفه ای به نام «چم گئرمی» بوده كه دربخش شرح طوایف مغان درباره این طایفه و افراد نامی آن سخن گفتیم و احتمالا"طایفه چم گئرمی فعلی از نسل همین طایفه گئرمی یا گئرامی باشد. دوم اینكه عده ای از مورخان معتقدند كه نام گئرمی از واژة گئرامه گرفته شده و این كلمه (گئرامه) از تقسیمات جامعة قبایل ساكن در این منطقه در زمان پیش از اوستا می باشد كه از تركیب چند واحد عشیره ای كه دارای چراگاه مشترك بوده اند، تشكیل می یافته است و رئیس این واحد اجتماعی را گئرامنی می گفته اند. سوم اینكه لفظ گئرمی از الفاظ مقدس دوران اشكانیان است و عده ای معتقدند كه این نام از همان دوران به این منطقه اطلاق شده است. و نهایتاً چهارمین نظر كه به نظر نگارنده نیز صحیح و علمی می باشد اینست كه «گئرمی» از دو كلمه «گئر» و «می» تشكیل شده است. لفظ «گئر» ضمن اینكه می تواند مربوط به قوم «گرگر»ها باشد در برخی منابع به معنی خانه آمده است.(برداشت به مفهوم از صمد چایلی 1382ص213) «می» هم به نظر اكثر مورخان از جمله آقای نیایش به معنی قوانین آسمانی سومری می باشد.(نیایش؛1382ص88) پس گئرمی یعنی خانه «می» یا «خانه قوانین و دستورات آسمانی» و این نظر با نظر سوم تقریباً یكی است و از آنجا كه منطقةمغان قبل از اسلام از مكانهای مقدس زرتشتیان بوده و مغها همه ساله برای انجام مراسم دینی خاص ایامی را در این خطه می گذراندند قابل قبـولتـر می باشدكه ما در تاریخ مغان درباره این موضوع بیشتر صحبت خواهیم كرد.





دوگو اولموش بوغدالار / taymaz ocaqlu

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

جفر (جعفر) 35 ایلدن سونرا خاریجدن كندلرینه قاییتمیشدی. ایندی قوجا ده‌ده‌ و نه‌نه‌سی گیلده قوناق اولموش اوتورموشدولار. او گئده‌نده یانلیز و سوبای گئتمیشدی و ایندی بیر آرواد و ایكی اوشاق‌ایله كتده‌ایدیلر. ده‌ده و نه‌نه سی نوه لرینی چاغیریب و اوزلریندن اؤپه‌ندن سونرا اونلاری دانیشدیریردیلار. آنجاق اوشاقلار نسه بیر كلیمه‌ده آنلامیردیلار. چونكو اوشاقلار باشقا دیل اؤیره‌نیب و او دیلی باشا دوشوب دانیشیردیلار. اونا گؤره جفر ده‌ده نه‌نه‌سی دییه‌نلری اوشاقلارا چئویریب و اوشاقلارین یانیتلارینی ده‌ده نه‌نه‌سینه توركو دیلده دییردی.

جفرین ده‌ده‌سی سوروشدو: "بالا سن و آروادین كی توركسوز آنجاق ندن بونلارا اؤیره‌تمه‌دیز؟ بالا بئله ایش اولار!!؟" جفر گولوردو و ده‌ده‌سینی ساوادسیز سانیب سؤیله‌ییردی: آخی بو ایش اولماز كی!

یارین (صاباح) جفر و ده‌ده‌سی چؤله چیخیب باغلارینا ساری یوللاندیلار. جفر اوشاقلیق خاطیره‌لرینده دالدالانیردی. بیر آن گؤزو دوشدو دوگو (دویو) اكیلمیش یئرلره. تعجوبله سوروشدو:

ده‌ده ! هاواخدان دوگو اكیرسن!؟ آخی سن چوخ بوغدا اكیب بیچه‌ردین!

ده‌ده‌سی یانیتلادی: هه بالا ائله منده تعجوبده‌یم! آخی من بو یئره بوغدا سپمیشدیم آنجاق بیلمیرم نئجه اولدو كی دوگو گؤیه‌ردی!؟

جفرین تعجوبو لاپ آرتدی: ده‌ده نه دییرسن بو ایش اولاسی دگیل!؟؟ آخی نجور اولار بوغدا اكیب دوگو بیچه‌سن!؟

ده‌ده‌سی یانیتلادی: " ائله بیل اكدیییمیز یئری دگیشمیشیك اونا گؤره بئله اولوبدور." موهندیس‌لر بئله دیدیلر!

جفر لاپ سارسیدی: ده‌ده آخی بو سؤز نه‌دی!؟ هانس موهندیس بونو دییبدیر!؟ واللاه بو ایش اولماز. ائله او موهندیس‌ده یالاندان موهندیس‌دیر. سن نییه عاغلینی وئریبسن اونا. بو ایش اولاماز!

ده‌ده‌ بیر آز گولومسه‌یه‌رك دئدی: بالام جان! بس نئجه اولوب سنین توپراغین دگیشیب‌دیر آدین سانین دگیشیبدیر.  بالالارین دا دیلی خویو دگیشیبدیر. آنجاق تعجوب ائتمیرسن ایندی منیم دوگو اولموش بوغداما ایراد توتورسان!؟

قایناق


شایعه در شهر / فوری

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

طبق شایعات منتشر شده در رسانه‌های مجازی دو تن از مسئولان طراز اول شهر گرمی مغان دستگیر شده‌اند. سایت آزادلو علت دستگیری این دو نفر را "زیاده روی در  كارهای خود" عنوان كرده است. همچنین آذرمغان "به جرمهای مختلف (مواد مخدر و رشوه)" این دو نفر اشاره كرده است. گرمی نیوز در تلاش است تا به محض روشن شدن جوانب مختلف مساله، وظیفه اطلاع رسانی را انجام دهد. منتظر اخبار تكمیلی باشید....


زمان ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر اعلام شد

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

مهر: مدیر كل دفتر انتخابات وزارت كشور انتخابات، با بیان اینكه هنوز ستاد انتخابات برای انتخابات سال آینده تشكیل نشده است، گفت: زمان ثبت نام كاندیداهای ریاست جمهوری اردیبهشت و شورای شهر فروردین ماه است.

حسنعلی نوری در گفتگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه زمانبندی انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر چه زمانی اعلام می شود؟ اظهارداشت: هنوز ستاد انتخابات تشكیل نشده است و هر زمانی كه ستاد تشكیل شد تقویم نهائی انتخابات به اطلاع مردم خواهد رسید.


آرديني اوخو -ادامه مطلب

تصاویری نادر از كربلای معلی یك قرن پیش

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:



دیدن تصاویر بیشتر:
گرمی سسی
تبیان


آئین شبیه خوانی واقعه عاشورا در گرمی برگزار شد

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

آینه: به مناسبت روز عاشورای حسینی آئین های شبیه خوانی در مناطق مختلف گرمی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا هنرمندان سنتی و متعهد گرمی كه در اجرای هنر شبیه خوانی، سابقه طولانی دارند با به نمایش گذاشتن صحنه هایی از روز عاشورا،باد تشنگان كربلا و امام حسین ع را زنده كردند.
عباس عزیزی شبیه خوان نقش حضرت عباس ع كه از سالهای دور این نقش را در آئین شبیه خوانی محله سرچشمه گرمی اجرا می كند در رابطه با این هنر آئینی گفت:شبیه خوانان از چند روز مانده به عاشورا تمرینات خود را آغاز می كنند و نقش های مهم به افراد باسابقه و مجرب واگذار می شود.
وی افزود:مردان و زنان بسیاری برای تماشای شبیه خوانی در اطراف میدان جمع می شوند و عاشقان امام حسین ع در روز عاشورا بیش از پیش به دستگیری نیازمندان و فقرا می شتابند.
وی ادامه داد:هنر شبیه خوانی در گرمی از قدمت بالایی برخوردار است و شبیه خوانان نقش های اصلی روز عاشورا،از صدای رسا و بلندی برخوردار بوده و به لحاظ سابقه اجرا،اغلب دیالوگ های خود را حفظ هستند. 
بازیگر نقش اباالفضل ع گفت:در برخی از آئین های شبیه خوانی گرمی از اسب و شتر به عنوان مركب شبیه خوانان استفاده می شود.



سون یازیلار

گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد

گرمي نيوز، فرق‌لي باخيش