گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد
دى 1391 | گرمی نیوز

معرفی یك كتاب / میرسادات خان دلاوری از دیار آذربایجان به قلم سیدعلی حسن پور

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

كتاب «میرسادات خان دلاوری از دیار آذربایجان» به قلم سیدعلی حسن پور در 84 صفحه و به قیمت 5000 تومان توسط انتشارات محقق اردبیلی منتشر و در دسترس علاقمندان قرار گرفت.
این كتاب در یك مقدمه و پنج فصل به معرفی زندگی و قهرمانی های یكی از قهرمانان منطقه مغان بین جنگهای جهانی اول و دوم پرداخته است.
گرمی نیوز هم ضمن تبریك و خسته نباشید به مولف كتاب، خواندن این كتاب ارزشمند را به همه همشهریان توصیه می‌كند.


اویونلار / علی محمد خلفی زنگیر

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

دوزون ایسته‌سه‌نیز، بیر وبلاگچی اوچون هئچ نه خبرسیزلیك كیمی آغیر اولمور!!! ایكی عابیرلی خبر یوخدور یازاق یادا تحلیل ائدك. طنز ذهنیمیزده یاتیب. محفلكده كی بیلینمیر هانسی محفلده یوخایا گئدیب! اوغلان قیشدا ائله بیل دویغولارینیز بوز باغلاییب! گلین بو سویوق هاوانی اوز ایستی نفسلرینیزله ایسته‌له‌دین.....
ملانصرالدین‌ده ائله‌بیل كی یاز ایسین آلیب، خبر وئریب كی یازاجاق چوخ یاخین بیر زاماندا.
بو دورومدا تكجه میل موغان وبلاگی همیشه‌كی كیمین باهاردی و بیز ائله‌ده اونا باش چكه بیلمیریك. لاییقینجه توجه ائده بیلمه‌سك‌ده اوز صمیمی تشكورلریمیز خلفی بَی‌دن اسیرگه‌میریك....


آل قره‌قوشوم

اویونچولار ایكی بؤلومه بؤلونورلر. پوشكو اودوزان اویونچولار اللرینی دیزلرینه قویا‌راق اّییلیب بیر-ایكی آددیم آرا ایله دؤوره دایانیرلار. او بیری اویونچولار اونلارین بئل‌لرینده اوتورا‌راق پاپاغی بیر-بیرلرینه آتا‌راق دئییرلر:

“آل قره‌قوشوم دوشمه یئره قان اولار”

پاپاق یئره دوشمه‌یینجه اویون بئله داوام ائدیر. پاپاق یئره دوشن كیمی اویونچولارین یئرلری دییشیلیر. بو اویوندا اولان حركتلره گؤره اویونچولار فیزیكی باخیمدان گلیشیرلر.


آرديني اوخو -ادامه مطلب

گرمی مغان، شهری كه دوستش دارم

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

گرمی، شهری كه دوستش دارم، با تمام ویژگی‌هایش.
با مردمانی ساده و بی‌ریایش و با دزدهای بیت‌المال و سیاستمدارش.
با نمایی زیبای كوهستانی‌اش كه تماشایش نعمتی است و با خیابان‌ها و معابر تنگ و كثیف و خاكی‌اش كه حالم را به هم می‌زند.
با مسئولینی كه از جنس خودمانند و مسئولینی كه در ارائه كوچكترین خدمات به خودمان ناتوانند.
با بزرگانی كه كارهای بزرگی را انجام می‌دهند و با كوچكانی كه با هیاهو در روزهای انتخابات بزرگ می‌شوند و بعد در هیاهوی جامعه خود را گم می‌كنند.
گرمی را دوست دارم به خاطر خاكش، به خاطر عادتی كه نامش را "وطن" گذاشته‌اند و آرامشی كه در آن می‌یابم. حس امنیتی بی‌نهایت و زیبا.
و دلم می‌گیرد به موقعی كه اثری از دوستانم در آن نمی‌بینیم. چراكه آنها برای درآمد چندرغاز در شهرهای دیگر به كارگری و كار مشغولند. و شهر پر است از خاطراتی كه جای خالیشان احساس می‌شود. و شهری پرخاطره كه توان تجدید آن را ندارد بسیار دلگیر است.
من گرمی را دوست دارم، به خاطر روستاهای زیبایی كه آن دربرگرفته‌اند. جای گرفته در دره رودخانه‌ها. با درختانی اندك و جنگلهای بسیار پراكنده.
و دلم می‌گیرد وقتی كه فقر عریان را در روستاهایش می‌بینیم و از هرچه خوشی است متنفر می‌شوم.
من گرمی را دوست دارم، به خاطر تاریخ گذشته‌اش و قلعه‌ها و تپه‌های تاریخی‌اش
و متاسفم از اینكه تمام آنها در غربتی عظیم به سربر می‌برند. تپه‌های كنده‌شده، قلعه‌های رها شده و اشیای شكسته شده كه ارزشی برای جویندگان و قاچاقچیان طلا ندارد.
و متاسفم كه در شهری با این عظمت تاریخی یك موزه تاریخی كوچك نیز وجود ندارد.
من گرمی را دوست دارم، به خاطر فرهنگ غنی مردمانش. به خاطر اجرای اپرای "او اولماسین بو اولسون" در سال 1335 در مدرسه خواجه نصیرالدین. با كمترین امكانات و در حالیكه عده‌ای زیادی برای اجرای آن تلاش شبانه‌روزی می‌كردند و به خاطر شاعران عاشق‌پیشه‌اش و محفلك و دوستانی كه عاشق علم‌اند
و متاسفم كه شاعران و بزرگان باید به سرعت از شهر خارج شوند تا مورد گزند نباشند. چرا كه اینجا باید اندیشه‌هایت را بو بكشند. و دیگر اینجا كسی با با موسیقی و اپرا كاری ندارد.
من گرمی را دوست دارم، با مردمان زحمت كشی كه برای گذران زندگی دست به هر كاری می‌زنند. تا تكه نانی بر سر سفره‌هایشان بگذارند.
و متاسفم از اینكه آنها گاو را به محوطه شهر می‌آورند و سر همدیگر كلاه می‌گذارند تا بتوانند نان‌های بیشتری را سر سفره داشته باشند.
من گرمی را دوست دارم
و از وضعیت آن متاسفم.....


گرمی مغان، شهری بدون چهارراه!!؟؟

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

استحاله و یا الیناسیون مفهومی است برای اشخاصی كه واقعیت خود را فراموش می‌كنند و به شكلی درمی آیند كه دیگران به آنها تلقین كرده‌اند.
روزی روزگاری مردم شهرهای دیگر برای دست انداختن اهالی گرمی مغان به آنها می‌گفتند كه شهرشان تنها شهر دنیاست كه چهارراه ندارد!! و ما نیز جوابهای لازم را برای تمسخرشان در چنته داشتیم. و شایع كرده بودند كه این در جداول مال روزنامه‌ها هم می‌آید!! و متاسفانه اكنون ما خود به مبلغان این تمسخر تاریخی تبدیل شده‌ایم.
چرا؟ من نمی‌دانم. شاید من خیلی حساس هستم اما هر چه كه هست، هر تحریفی و با هر نیتی پسندیده نیست.


و یك سوال: چند تا چهار راه در این تصویر وجود ندارد!!!؟؟؟؟



نماینده شهرستان مغان از طرح مشكلات عمرانی شهر گرمی مغان در دیدار با رئیس جمهور خبر داد

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

نماینده شهرستان مغان از طرح مشكلات عمرانی شهر گرمی مغان در دیدار با رئیس جمهور خبر داد. به گزارش گرمی نیوز از آینه، نماینده شهرستان مغان (گرمی) در مجلس شورای اسلامی از طرح مشكلات عمرانی شهر گرمی در دیدار با رئیس جمهور و درخواست 10 میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی رودخانه ها،محله كوتول،ترافیك شهری و آسفالت خیابان های این شهر خبر داد.

آرديني اوخو -ادامه مطلب

كاظم دبیر فرماندار شهرستان اردبیل شد

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن

بورا گونش دوغان ظلمت بوغان‌دیر-بورا موغان‌دیر

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی‌نیوز:

این یك تكه از شعری بسیار زیباست كه زمانی از رادیو اردبیل شنیدم. هیچ موقع شعر كامل آن را پیدا نكردم و نفهمیدم كه چه كسی آن را سروده است. در حقیقت اگر چه این شعر همیشه درخاطرم زنده مانده است اما به صورت جدی این كار را پیگیری نكردم و اطلاعاتی در مورد ابتدا و انتها شعر و شاعر و... در دست ندارم. تنها خواستم زیبایی این قطعه را با شما قسمت كنم.

بورا گونش دوغان، ظلمت بوغان‌دیر
بورا موغان‌دیر...



روح‌سوز دونیانین روحو!

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:


بیرینجی پرده:

او تك و تنها، یاردیم‌سیز و اومودسوز یاشاییر. هر شئی قارانلیق‌لیغا دوغرو گئدیر. هر یئرده ظولم وار، تاریخ بویونجا ظولم و او بو ظولم‌لر قاباغیندا هئچ بیر گوجه مالیك دئییل. اونو اونا آتاسی اویره‌تمیش‌دیر، آناسی، فامیل‌لری و یاشادیغی توپلومو....

اونون دوشونجه‌لری بونلاری قبول ائتمیردی آنجاق بو ظولم قاباغیندا دورماق اونون همیشه‌لیك آرزوسو ایدی. او بیلیردی كی بیر اینسان ظولم قاباغیندا دورمالی‌دیر. آنجاق اونون ذهنینده یارانان دوشونجه‌لر ضعیف‌لیك، عورضه‌سیزلیك و بوشلوق‌لا دولوایدی....

او بیلیردی كی بو ظولم‌لره قارشی هئچ بیر گوجو یوخدور. ناخارتا چالیشسادا نهایتده اوغورسوزلوق‌لا اوزبه‌اوز اولاجاق و هر شئیی اوتوزاجاق، چونكو ظولمون گوجو سونسوزدور و اینسان‌لار بیربیرلرین و اوبیری‌لرین ظولم اونونده تك قویورلار....

ایكینجی پرده:

او تك باشینا بو ظولم‌لر اونونده دورماق ایسته‌میر. او بیلیر كی الیندن هئچ ایش گلمیر. باشلاییر یالوارماغا. آنجاق آتا-آناسی و توپلوم اونا اویرتمیشدیلر كی ظالیم قاباغیندا یالوارماق اولماز! او ظولم قاباغیندا دورماغا گوجو یوخدور و عینی حالدا ظولم صاحیبینه یالوارا بیلمیر....

او یالوارماغا و بو حدده ضعیف‌لیگینی بیرینه دانیشماق ایسته‌ییر و بو ظولم‌لر اونونده اوزوندن داها گوجلوسون آختاریر. او نهایت آختاردیغین تاپیر. بو دونیادا اولمایان بیر وارلیق....



آرديني اوخو -ادامه مطلب

انتصاب استاد ارجمند را تبریك.... / این مسئولان بی‌عرضه شهر و شهرستان!!

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

روزگار عجیبی‌است نازنین! ما نیز انتصاب شایسته جناب استاد را تبریك می‌گوییم! و می‌گوییم كه امان از دست این مسئولان بی‌عرضه شهر و شهرستان!!
به این می‌گویند طنز. طنز واقعی؛ در حالیكه لبخندی برلبانت نقش می‌بندد از صمیم قلب غصه‌دار نیز هستی. آری "اساتید ارجمند و فرهیخته" كه بر میزهای رنگی شهر و شهرستان تكیه زده‌اید ما به شما تبریك می‌گوییم و ای "مسئولان بی‌عرضه" شهر و شهرستان ما از شما گلایه‌های فراوان داریم و از بی‌عرضه‌گی‌های آشكارتان متنفریم.
ای اساتید گرانقدر! و ای مسئولان بی‌عرضه!! كاش ما می‌توانستیم شما را به بلندای ستاره‌ها بالا ببریم و بر اعماق دره‌ها بكوبیم. ولی حیف كه نمی‌توانیم!!!


شهرده نه خبر ؟؟؟ / گرمی سسی

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:


گرمی سسی:  سوژه اصلی این هفته دوستان و رفیقان شیش بنده هستند. رفقای بدبخت و بیكار (و از همه مهمتر بی عرضه) بنده كه با شنیدن خبر به پایان رسیدن دنیا سر از پا نمی شناختند.این فلك زده ها كه خیال می كردند دنیا حتمی حتمی به پایان می رسد و این ها هم از این وضیعت، بالاخره خلاصی می یابند روز ها را شمردند تا .....قیامت نشد كه هیچ، دیشب هم احمدی نژاد آمد تو تلویزیون ، از خوب بودن اوضاع مملكت گفت،گفت تا نمك درست و حسابی رو زخم این عزیزان ریخته باشد..... و متاسفانه این دوستان هم همگی" آغزی اوسته اوزانیبلار....

خبر بعدی اینكه آذر ماه تمام شد. بله دوستان آذر ماه همان ماهی كه رئیس جمهور قول داده بود تا اخر این ماه خانه های زلزله زده ها آماده می شود.....خودشان برای بازدید تشریف می آورند.....همان ماهی كه نرخ تولید كشور به منفی 9 دهم رسید.همان ماهی كه با اتمامش هفت، هشت ماهی شد كه هیچ مسئولی از بیكاری حرف نزنند.....درست در همین ماه هم آقای ژوزه از تیم پیروزی، برای 7 میلیارد طلبش به فیفا شكایت كرده..و امیدوارم همگی در جریان هستید كه این 7 میلیارد باید از پول بیت المال كه پول بنده و شما ها هست باید تامین شود.....و تیراختور باخت.....

خبر بعدی " منیم كلیسا یا داش آتماغیمین خبریدی" بعضی از همشهریان گرامی به خاطر مخالفت ما با مقبره میر عزیز و درج مطلبی با این عنوان در وبلاگ لطف كرده و فحاشی نموده بودند...و صد البته بنده هم بدون اینكه قیافه روشنفكری به خودم بگیرم ،  به همه ی این ......فلان، فلان شده ها می گویم كه خودتان هستید و بس..." هله اوولیدی ، هاراسین گؤروب سوز....ا

خبر آخر اینكه خبر برای گفتن زیاد است. و بنده صرفآ به خاطر ترس از گفتن آنها معذورم.




سون یازیلار

گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد

گرمي نيوز، فرق‌لي باخيش