گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد
آذر 1391 | گرمی نیوز

طولانی‌ترین شب سال و زلزله زدگان آزربایجان

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

طولانی‌ترین شب سال را در حالی جشن می‌گیریم كه عده‌ زیادی از مادران، خواهران و برادران و كودكان آزربایجان این شب را در حال مبارزه با سرمای سوزناك در چادرها سپری می‌كنند. نمی‌دانم چگونه با این احساس متناقض كنار بیایم. به خاطر جشن قدیمی كه یادگاری از آفتاب پرستان است و از ترسشان تا سحر بیدار می‌ماندند و دعا می‌كردند تا آفتاب این طولانی‌ترین شب را در هم بشكند و ادامه زندگی را نوید دهد را پاس بدارم و یا فرصتی پیدا كنم تا برای انسان‌های بی‌پناه اشك بریزم و از اینكه هیچ كمك خاصی آنطور كه لایقشان بود را انجام نداده‌ام، خود را ندامت كنم و در روزی كه می‌توانستم از شادی بنویسم به خاطر آنها از تلخی‌ها بنویسم....



یك خبر و چند سوال! / احداث مسكن مهر خودسرانه در شهرستان مغان

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

یك خبر داغ و هیجان انگیز از مدیر كل راه و شهرسازی استان اردبیل باعث شد تا گرمی نیوز غرق هیجان شود احداث مسكن مهر به صورت "خودسرانه" پدیده نو در ادبیات بخش مسكن است. با خواندن خبر اولین مساله‌ای كه در ذهن هر نفر متبادر می‌شود اینست كه مكان انتخاب شده برای مسكن مهر هر شهرستان چه پروسه‌ای را طی می كند و مجوز ساخت این مسكن‌ها چه روندی را طی می‌كنند؟
هرگونه مكان‌یابی برای احداث مساكن مهر طبق مطالعاتی است كه توسط مهندسان مشاور معمار و شهرساز صورت می‌گیرد و در مراجع قانونی استانی مورد بررسی و تصویب قرار می گیرند و بقیه كارهای اجرایی آن دارای فرایند مشخص است.
سوال اینست كه جناب مدیر كل! پروسه طی شده در احداث مساكن مهر استان به چه شكل است؟ شما آن را چگونه مدیریت می‌كنید؟ و چگونه است كه عده‌ای بتوانند با احداث یك "تعاونی" به احداث "مسكن مهر خودسرانه" اقدام نمایند؟ و شما به جای برخورد، واحدها را مورد بازدید قرار می‌دهید! تعدادی از آن را تایید می‌فرمایید!! و به مردم تحویل می‌دهید!!!! آیا ریگی در كفشتان است؟ من نمی‌دانم. در صورت امكان و در صورتی كه زمان لازم برایتان مقدور است لطفا برای تنویر افكار عمومی توضیحات لازم را ارائه فرمایید....

و اما اصل خبر:

علی حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: در یك اتفاق نادر در شهر گرمی عده‌ای با تشكیل تعاونی خودسرانه اقدام به ساخت مسكن مهر كرده بودند كه به تعداد 174 واحد فونداسیون اجرا شده را مورد بازدید قرار دادیم و قرار شد 111 واحد آن با قیمت كارشناسی خریداری و 63 واحد نیز به متقاضیان تحویل داده شود.

دبیر شورای مسكن استان اردبیل انصرافی‌های گرمی را بسیار زیاد و آورده شخصی آنها را علیرغم سرمایه‌گذاری 2 میلیارد تومانی دولت بسیار پایین اعلام كرد و گفت: ما از طریق اعتبارات دولتی این واحدها را تكمیل كرده و به فروش می‌رسانیم.




برخورد پراید با اتوبوس در منطقه گرمی / 4 كشته و مجروح

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

در پی تصادف یك دستگاه پراید با یك دستگاه اتوبوس در محور گرمی - قره آغاج 4 نفر از همشهریان عزیزمان كشته و مجروح شدند. گرمی نیوز برای كشته‌شدگان این حادثه از خداوند متعال طلب بخشش و برای بازماندگان طلب صبر دارد.

گروه استان ها - برخورد پراید با اتوبوس در محور "قره آغاج" شهرستان "گرمی" به "پارس آباد" در استان اردبیل، 4 كشته و مجروح بر جای گذاشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس ، ساعت 17 عصر روز گذشته یك دستگاه خودروی پراید كه در محور" قره آغاج" شهرستان "گرمی "به سمت "پارس آباد" در حال حركت بود با یك دستگاه اتوبوس بشدت برخورد كرد.

در این حادثه، دو نفر از سرنشینان پراید در دم كشته و دو نفر دیگر مجروح و با كمك نیروهای انتظامی و اورژانس به بیمارستانی در شهرستان "پارس آباد" انتقال یافتند.

یكی از كارشناسان پلیس راه فرماندهی انتظامی استان اردبیل علت این حادثه را انحراف به چپ خودروی پراید اعلام كردو گفت: بارش برف و لغزنده بودن سطح جاده بسیاری از محورهای مواصلاتی استان نیازمند هوشیاری در رانندگی داشته و توصیه میشود: تا مساعد بودن شرایط جوی شهروندان حتی الامكان در مسافرتها از خودروهای عمومی استفاده كنند.

 منبع: پایگاه اطلاع رسانی پلیس




پس لرزه‌های اسكان دزدان حرفه‌ای در شهر گرمی مغان / سارق حرفه‌ای دستگیر شد!

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

در خبری با عنوان سارق حرفه ای در گرمی مغان دستگیر شد در وبلاگ آینه، فرمانده انتظامی شهرستان مغان (گرمی) از دستگیری یك سارق حرفه ای در این شهرستان خبر داده است.
در همین مطلبی شخصی به نام "رضا" نظری گذاشته است با این مضمون:
"امید واریم كه برادران نیروی انتظامی ماشین های دزدیده شده در هفته های گذشته را پیدا كنند تا هم صاحبان ماشین به حقشان برسند و همچنین كسانی مثل ما كه پاركینگ نداریم و در خیابان پارك می كنیم خیالمان راحت باشد"
روز شنبه 18 شهریور ماه 1391 بود كه گرمی نیوز در مطلبی با عنوان شهر گرمی تبعیدگاه دزدان حرفه‌ای / مسئولین به فكر امنیت مردم باشند از تبعید 21 نفر دزد حرفه‌ای به شهر گرمی مغان خبر داد و از مسئولین شهر و شهرستان خواست تا به سرعت به این عمل واكنش نشان داده و شهر را از وجود این افراد خالی كنند.
دزدان حرفه‌ای هنوز به حیات خود ادامه می‌دهند و كار به جایی رسیده است  كه كسی را جرات پارك ماشین شخصی در خیابان نیست بدون اینكه ترس از دزدیده شدن ماشین تمام وجود صاحب آنرا به تسخیر درنیاورد. و این برای شهروندان شهری به مانند  گرمی كه به زندگی با آرامش عادت كرده‌اند سم مهلك و كشنده‌ایست.


سگ و گرگ / آدسیز

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:


سگ: من یك شیر هستم و سلطان و مالك تمام سرزمینهایی كه ادعا دارم. من سلطان همه جا هستم.

گرگ: اولا تو سگی بیش نیستی. از قلاده‌ای دور گردنت هست چه برداشتی داری؟ اویی كه تو را پرورش داده است و چنین افكار سخیفی در ذهنت جاداده است به دنبال چه بوده است؟

در ثانی كوهستان جایگاه گرگ است. كوهستان یك سلطان بیشتر ندارد و آن گرگ است. هیچ شیری را به كوهستان‌های بلند راهی نیست. چرا كه در كوهستان یك شیر را توان راه رفتن، دویدن و شكار نیست. و گرگ سلطان سرزمین‌های ناهموار است. سلطان سختی‌ها و آزادگی‌ها.......

و تو به واسطه حیله‌های روباه پیر بود كه قدرت گرفتی و اكنون وقت آنست دمت را روی كولت گذاشته و به حیاط همان روباه پیر بازگردی. كوهستان مقدس را به وجود نامقدس تو نیازی نیست.....




شورای شهر گرمی مغان و داستانی كه ادامه دارد...

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

این بحث باید بارها و بارها بازنویسی شود تا عمق واقعه به تصویر كشیده شود. گرمی نیوز علیرغم میل باطنی برای تحلیل عمیق‌تر و واقعی‌تر موضوع هنوز قلمش آنطور كه باید نمی‌چرخد. متن زیر اگرچه كلیشه‌ای به نظر می‌رسد ولی نگاهی است كه انسان‌های عادی و شهروندان شهر به مساله دارند....

در درس 6 ص 40 از كتاب اجتماعی سال سوم راهنمایی كه فعالیت خارج از كلاس می باشد چنین آمده است:
با استفاده از منابع (قانون اساسی، روزنامه، دعوت از اعضای شورا، بازدید و گفت و گو با اعضای شورا و...) درباره موارد زیر اطلاعاتی به دست آورید؛
الف) علت تشكیل شوراهای شهر و روستا چیست؟
ب)مهمترین برنامه های در دست بررسی شورای منطقه محل سكونت شما چیست؟
پ) این برنامه ها چه نیازهایی از مردم منطقه را تامین می كنند؟
ت) ما دانش آموزان چگونه می توانیم با این شورا همكاری كنیم؟
جواب یكی از دانش آموزان مدارس گرمی مغان به این سوالات كه دبیر مربوطه در یك مجلسی نقل می كرد شنیدنی است.
جواب الف - هدف از تشكیل شوراهای شهر و روستا رسیدگی بهتر به مشكلات مردم و حل مسایل و مشكلات عمومی و اجتماعی مردم می باشد.
جواب ب- شورای شهر ما منحل شده و هیچ برنامه ای نداریم . برنامه قبلی آنها نابودی شهر بود كه خرابی آسفالت خیابانها و وضعیت نامناسب پارك ها و اماكن عمومی نشانه بارز آن است.
جواب پ) هیچ نیازی برطرف نشده است كه وضعیت مردم بدتر هم شده است.
جواب ت) شورایی در كار نیست كه همكاری كنیم خدا آبرویشان را ببرد كه آبروی شهر و مردم گرمی را بردند.



شانزدهمین جشنواره تئاتر منطقه ای مغان اسفند ماه امسال برگزار می شود

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

گئرمی سسی:

مدیر كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل از برگزاری شانزدهمین جشنواره تئاتر منطقه ای مغان، اسفندماه سال جاری در یكی از شهرستان های مغان خبر داد.

منصور شرفی امروز (پنجشنبه) در مصاحبه با خبرنگار ایرنا، با بیان اینكه امسال میزبانی این جشنواره را "گرمی" و یا "بیله سوار" عهده دار خواهد بود، گفت: در جلسه ای كه به همین منظور امروز در اردبیل برگزار خواهد شد، شهرستان میزبان برگزاری این رویداد مهم هنری و فرهنگی مشخص خواهد شد.

وی، پارس آباد مغان را بنیان گذار این جشنواره مهم اعلام كرد و افزود: دبیرخانه مركزی این جشنواره در این شهرستان مستقر است.

به گزارش ایرنا، نخستین جشنواره تئاتر منطقه ای مغان در سال 1373 در شهرستان مرزی پارس آباد برپا شده است.

وی، پارس آباد مغان را بنیان گذار این جشنواره مهم اعلام كرد و افزود: دبیرخانه مركزی این جشنواره در این شهرستان مستقر است.

وی، با اشاره به نقش چنین جشنواره ها و برنامه هایی در اعتلای فرهنگ و هنر و شكوفایی استعدادهای هنری منطقه ی مغان، خواستار مشاركت و حضور فعال هنرمندان و علاقه مندان به هنر به ویژه هنر تئاتر در شانزدهمین جشنواره تئاتر منطقه ای مغان(گرمی- پارس آباد و بیله سوار) و برگزاری پرشور این جشنواره معتبر شد.

به گزارش ایرنا، نخستین جشنواره تئاتر منطقه ای مغان در سال 1373 در شهرستان مرزی پارس آباد برپا شده است.

پارس آباد مغان در منتهی الیه شمال استان اردبیل و كناره های رودخانه ی پرآب و مرزی ارس قرار دارد.


 



بعد از ثبت هنر "آشیق‌"لار، اینبار ثبت "تار" آزربایجانی به عنوان میراث معنوی بشر در یونسكو

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

بعد از ثبت هنر "آشیق"لار به عنوان جزئی غنی از میراث‌های غیرمادی بشری در یونسكو به نام ملت آزربایجان، اینبار "تار" به عنوان میراث غیرمادی بشر به نام ملت آزربایجان به ثبت رسید.
در پی این حوادث بوی سوزش از كسانی بلند شده است كه خود را مالك تمام فرهنگ بشریت می‌دانند ولی در عمل آنچه در وجودشان یافت نمی‌شود فرهنگ و هنر است. كسانی كه ادعا می‌كنند "آشیق" های آزربایجانی را مالكند و در عمل "ساز" این آشیق‌ها را به آتش می‌كشند و كسانی كه ادعای مالكیت بر "تار" آزربایجانی را دارند و در عمل آنچه كه به گوششان دلخراش است نگاه نژادپرستانه‌ایست كه بر این صدای دلنشین دارند. صدایی كه جزوی از میراث بشری است....
و در نهایت: ایت هورَر كاروان كئچر


اختلاف در اخراج كارمندان متخلف شهرداری / خبر فوری

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

طبق اطلاعات به دست آمده، به علت وابسته‌بودن كارمندان متخلف شهرداری به منابع قدرت شهرستان، رایزنی برای حفظ آنها در حال انجام است. مقاومت‌هایی در برابر این بی‌قانونی‌ها از طرف شهردار در جریان است و امكان دارد به بهانه‌های مختلف ایشان مورد هجوم اینترنتی و غیراینترنتی قرار بگیرند.
گرمی نیوز به موقع كانال‌های قدرتی را كه سعی در حفظ خلافكاران در سركار دارند را به صورت روشن و آشكار بیان خواهد كرد و به عنوان یك "رسانه" به محض آشكارتر شدن وقایع، اطلاعات لازم را در اختیار افكار عمومی قرار خواهد داد.


شرح زندگی و فعالیت معلمان سرشناس و فعال در منطقه مغان؛ عباسعلی همتی و خانم اكرم رجاپور / سید محمد ابراهیمی

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

با این پست معرفی مشاهیر مرتبط با آموزش و پرورش شهرستان مغان به قلم پژوهشگر ارجمند جناب سید محمد ابراهیمی به اتمام می‌رسد. امیدوارم در هماهنگی با ایشان بتوانم كل مطلب را به صورت یكجا در فرمت pdf در اختیار خوانندگان گرمی نیوز قرار دهم.

عبا سعلــــــــی همتی : مرحوم عباسعلی همتی فرزند شربتعلی متولد دوم مرداد1303در سال1328 با حقوق ماهی400 ریال به استخدام اداره فرهنگ درمی آید و در دبستان دولتی خیام قالابرزند مشغول به خدمت می شود. پس از دریافت مدرك ششم بصورت متفرقه از مدرسه گئرمی مغان از مهرماه سال1331 با پست آموزگاری در مدرسه عباسی اونگوت مشغول انجام وظیفه می شود. مرحوم همتی در سال1351(مهرماه) به دبستان خواجه نصیر منتقل و چند سال معاونت و مدریت این مدرسه را برعهده می گیرد واز تیرماه1354به اداره منتقل شده و متصدی كارگزینی اداره می شود. ایشان سرانجام بعد ازعمری فعالیت در زمینه تعلیم وتربیت در سال 1362بازنشسته شده و در سال 1383چشم از جهان می بندد و در شهرگئرمی مغان به خاك سپرده می شود.
خانم اكــــــرم رجاپـــور : خانم اكرم رجاپور كه اصلا آستارایی می باشد اولین معلم خانم مشغول به تدریس در منطقه بوده كه به سال1338مدرسه دخترانه مسعود سعد را در شهر گئــرمی مغان افتتاح و مدیریت آن را برعهده گیرد. ایشان بعد ازچند سال تلاش دراین شهر
ازمهرماه سال1341 به بیله سوار منتقل و در مدرسه دخترانه نسرین آن شهر مشغول بكارمی شود. نادره ضربی، اشرف پیرایه گر، لطیفه دوانگر، شهناز پناهی، پروین بهرامی و... از دیگر معلمان خانم این شهر در سالهای اولیه تاسیس مدرسه دخترانه بوده اند.





سون یازیلار

گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد

گرمي نيوز، فرق‌لي باخيش