گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد
اسفند 1392 | گرمی نیوز

اظهار تأسف استاندار اردبیل از پخش اخبار از صدا و سیمای مركز اردبیل به زبان فارسی

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:
استاندار اردبیل جناب دكتر خدابخش در حركتی شایسته و قابل تقدیر پخش اخبار از صدا و سیمای مركز اردبیل به زبان فارسی را نكوهش كرد و خواستار پخش اخبار مركز استان به زبان سلیس تركی شد. امید است با همت استاندار و مسئولین صدا و سیمای اردبیل شاهد تغییرات جدی در كیفیت برنامه های تركی این شبكه باشیم. به امید آن روز.


خبرگزاری فارس: ... وی با اظهار تأسف از پخش اخبار از صدا و سیمای مركز اردبیل به زبان فارسی به جای زبان آذری بیان كرد: دست‌اندركاران بخش خبر رادیو و تلویزیون باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی كنند تا اخبار با زبان تركی به شكل واقعی انتقال یابد تا همه اهالی بتوانند از آن استفاده كنند.

خدابخش یادآور شد: در انتقال مفاهیم و بیان مطالب به زبان تركی گاه تنها به صفت موصوفی دقت می‌كنیم در حالی كه در این انتقال باید كلیه مفاهیم با كلمات آذری ادا شود و تنها به جابه‌جایی صفت‌ها و فعل‌ها توجهی نداشته باشیم....


آرديني اوخو -ادامه مطلب

مدیركل مدیریت بحران استان: گرمی مغان دارای بیشترین میزان گسل های با خطر بالا است

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

مدیركل مدیریت بحران استان اردبیل گفت : 56 فقره گسل با توان لرزه خیزی بالا در نقاط گوناگون این استان شناسایی شده است. به گزارش گرمی نیوز از اداره كل روابط عمومی استانداری اردبیل ؛ علی اسلامی گفت: بیش ترین تعداد این گسل ها در مناطق خلخال و گرمی مغان قرار دارند و سه گسل در منطقه اردبیل نیز توان ایجاد زمین لرزه بیش از هفت ریشتر را دارند.

وی اظهار كرد : علاوه بر اینها چهار گسل بزرگ شامل گسل بزقوش - مغان ؛ گسل اردبیل شمال شرق و شمال غرب ؛ گسل ماسوله در جنوب شرق استان اردبیل و گسل رودبار – آستارا كه امتداد آن از شهرستان نمین گذر می كند استان اردبیل را در محاصره خود قرار داده اند.


آرديني اوخو -ادامه مطلب

دوم اسفند (21فوریه) روز جهانی زبان مادری

یازار : گرمي نيوز 3

+0 به یه ن

دیل وارلیق، هویتدی، بونو دویمالییق بیز           ناموسدو بلی, ناموسا جان وئر‌ملییــــق بیــــــز

رنگین دئیشیب دیل ساتانین ارزشـی اولماز 
       بنزر كسیلن بیر خولا دای كؤك سالا بیلمـــــــز

هر كیمسه دیلین آتسا دینینده آتاجاقدیـــــــــر        
 ناموسسوز اولوب خوار اولاجاقدیر,باتاجاقدیـر

دیل ناموسوم، ائل غیرتیم، اؤلكم شرفیمدیـــر
        هـر تك تكینه وئرمگه جانیـــــم هدفیم دیـــــــــر
........................................
عقیل آذردخت  (.........................................


به دنبال استقلال پاكستان و جدائی آن از هندوستان درسال 1949 منطقه «بنگال» پاكستان شرقی نامیده شد و دولت جدید التاسیس پاكستان در آنجا تدریس زبان اردو را اجباری و از تدریس زبان بنگالی جلوگیری كرد بدین جهت دانشجویان دانشگاه « داكا » روز 21 فوریه سال 1952 در اعتراض به ممنوع شدن زبان بنگالی و تدریس اجباری زبان اردو اعتصاب و تظاهرات كردند كه در جریان آن سه نفر دانشجو به ضرب گلوله پلیس پاكستان كشته شدند از آن تاریخ بنگلادشی ها هر سال این روز را به عنوان روز زبان مادری گرامی داشته و برای رسمی شدن زبان بنگالی مبارزه می كردند تا اینكه بنگلادش در سال 1971 مستقل و از پاكستان جداشد و دولت بنگلادش به عضویت سازمان ملل متحد در آمد. نماینده بنگلادش در یونسكو برای جهانی كردن روز زبان مادری تلاش بی وقفه ای را شروع كرد و بالاخره در اجلاس عمومی یونسكو در سال 1999 به پبشنهاد دولت بنگلادش روز 21 فوریه به عنوان روز جهانی زبان مادری پذیرفته شد و مصوبه شماره 37 مجمع عمومی یونسكو به دولت های عضو توصیه كرد كه برای چند زبانه و چندفرهنگی بودن جوامع اقدامات لازم را انجام بدهند.



میزبانی شایسته از میهمانان نوروزی خواهیم داشت

یازار : گرمي نيوز 3

+0 به یه ن

مدیر آموزش و پرورش شهرستان گرمی از آمادگی این اداره برای اسكان مسافران نوروزی خبر داد. به گزارش آزادلو بخشعلی كامرانی در جلسه ستاد اسكان فرهنگیان گفت : با برنامه ریزی های صورت گرفته میزبانی شایسته ای از میهمانان فرهنگی و سایر خواهیم داشت.


آرديني اوخو -ادامه مطلب

بخش خصوصی در منطقه گردشگری گیلارلوی گرمی مغان هتل احداث می كند

یازار : گرمي نيوز 3

+0 به یه ن

گرمی مغان، اردبیل - ایرنا - فرماندار گرمی مغان از اعلام آمادگی بخش خصوصی برای احداث هتل و مجتمع خدماتی ، رفاهی در منطقه گردشگری گیلارلوی این شهرستان خبر داد.


آرديني اوخو -ادامه مطلب

سون یازیلار

گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد

گرمي نيوز، فرق‌لي باخيش