گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد
گرمی نیوز

شهرلریمیز-كندلریمیز یاس ایچینده‌دیر؛ آزربایجانین باشی ساغ اولسون

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

آزربایجان كدرلی گونلرین یاشاماقدادیر. چوخلو عاییله‌لر یاسا باتیبلار، چوخلاری اوز یاخین تانیشلارین الدن وئریبلر، چوخلاری یارالانیبلار، چوخلاری ائوسیز-ائشیك‌سیز قالیبلار. بو یاسلی گونلرده هر كسین الیندن هر نه گلسه یاردیم ائتمك لازیمدیر. هر نه الیمیزدن گلیر یاردیم ائتمه‌لییك.
شهرلریمیز-كندلریمیز یاس ایچینده‌دیر؛ آزربایجانین باشی ساغ اولسون.



2 روز عزای عمومی در آذربایجان شرقی اعلام شد

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

91/05/22

خبرگزاری فارس: نماینده ولی فقیه و استاندار آذربایجان‌شرقی دو روز عزای عمومی در استان اعلام كردند.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، آیت‌الله محسن مجتهدشبستری نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی و احمد علیرضابیگی استاندار آذربایجان‌شرقی، با صدور پیام مشتركی، ضمن تسلیت جان باختن تعدادی از هموطنانمان در حادثه زلزله در شهرستان‌های اهر، ورزقان و هریس، فردا و پس فردا را در استان عزای عمومی اعلام كردند.

متن پیام آیت الله مجتهد شبستری و احمد علیرضابیگی به این شرح است:

انا لله و انا الیه راجعون

حادثه زلزله شهرستان‌های اهر، ورزقان و هریس و روستاهای اطراف كه موجب كشته و زخمی شدن تعداد زیادی از هموطنان عزیز و آوارگی عده دیگری شد، موجب تاثر و تاسف شدید گردید.

اینجانبان ضمن عرض تسلیت به عموم اهالی محترم استان به ویژه به خانواده‌های محترم داغ‌دیده، از خدای سبحان برای كشته‌شدگان غفران و رحمت الهی و برای مجروحان شفای عاجل مسئلت نموده و به مدت دو روز از فردا در استان آذربایجان شرقی عزای عمومی اعلام می‌كنیم.

امید است مسئولان مربوطه با جدیت تمام به وضع آوارگان رسیدگی كامل نموده و مردم عزیز نیز ارگان‌های ذیربط را در انجام خدمات‌رسانی بیشتر یاری كنند.




علی دایی برای كمك به زلزله زدگان اردبیل اردوی راه آهن را ترك كرد

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

 طبق آخرین اخبار رسیده علی دایی پس از زلزله اخیری كه در مناطق شمال غربی كشور رخ داد برای كمك به مردم زلزله زده اردبیل دست به كار شده است.
علی دایی كه علاقه ویژه ای به مردم زادگاهش دارد و در این شهر در زمینه های مختلف مدرسه سازی و ایجاد فضاهای ورزشی، مدارس فوتبال، فعالیت های خیریه ، كار كرده است و ارودی تیمش راه آهن را هم در اردبیل برپا كرده بود ، تمرینات تیمش را به دستیارانش سپرد تا به مردم زلزله زده اردبیل و دیگر شهرها و روستاهای زلزله زده استان اردبیل كمك كند.

زلزله 6.2 دهم ریشتری امروز  3 بار اردبیل را لرزاند و زلزله عصر امروز كه مركزیت آن در شهر اهر بوده است، سبب لرزش سه باره شهر اردبیل و همچنین مشگین شهر شده و موجب وحشت اهالی شده است.

در مشگین شهر متاسفانه در اماكن مسكونی و روستایی زلزله تلفاتی داشت و پس از سه زلزله اصلی، اردبیل 11 بار دیگر لرزید.

گفته می شود نان، آب آشامیدنی و چادر از مایحتاج اصلی آسیب دیدگان است.

لازم به ذكر است برای كمك به زلزله زدگان همواره ورزشكاران یكی از اركان اصلی بوده اند و مرحوم تختی در زلزله بویین زهرا در سال 41 با كمك به زلزله زدگان نام نیكی از خود باقی گذاشت.

آرديني اوخو -ادامه مطلب

نماینده مردم كلیبر در مجلس شورای اسلامی خواستار شد؛ تمام دستگاه ها برای كمك به زلزله زدگان شمال غرب كشور بشتابند

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

تهران-نماینده مردم كلیبر در مجلس شورای اسلامی از تمام دستگاه ها و نهادها خواست برای كمك به زلزله زدگان شمال غرب كشور بشتابند و دولت نیز بودجه اختصاصی برای كمك به این زلزله زدگان در نظر گیرد.

1391/05/22 - 11:02

'ارسلان فتحی پور' روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به زلزله روز گذشته شهرستان های هریس، ورزقان و اهر گفت: در این زلزله به چند روستای شهرستان كلیبر آسیب جدی وارد شده و در شهرستان كلیبر نیز برخی ساختمان ها با خسارت مواجه شدند، ولی خوشبختانه تاكنون در این شهرستان تلفات جانی نداشتیم.

وی با اشاره به گفت وگوی تلفنی شب گذشته خود با معاون اول رییس جمهوری اظهار داشت: آقای رحیمی اعلام كرد كه تیم های امداد هر چه سریعتر خود را به این شهرستان ها می رسانند.

فتحی پور ادامه داد: وزیران كشور و بهداشت هم اكنون در محل حادثه حضور دارند و از نزدیك امدادرسانی به این مناطق را مدیریت می كنند.

نماینده مردم كلیبر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعداد مصدومان و تلفات این زلزله گفت: هم اكنون تعداد كشته شدگان این حادثه در شهرستان های اهر، هریس و ورزقان به 300 نفر و تعداد مصدومان به دو هزار نفر رسیده است.

بعدازظهر روز گذشته - شنبه - تا ساعت 8 امروز - یكشنبه - حوالی اهر و ورزقان آذربایجان شرقی 83 بار لرزید.

بزرگترین زمین لرزه به بزرگی 2/6 در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت 16 و 53 دقیقه و 15 ثانیه روز شنبه در موقعیت 495/38 درجه عرض جغرافیایی و 731/46 درجه طول جغرافیایی در این منطقه رخ داد.

همچنین كوچكترین زمین لرزه به بزرگی 5/2 در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت 4 و 40 دقیقه و 52 ثانیه بامداد یكشنبه در موقعیت 386/38 درجه عرض جغرافیایی و 695/46 درجه طول جغرافیایی در این منطقه بوقوع پیوست.

منبع




اعلام شماره حساب برای كمك به زلزله زدگان

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

مدیركل روابط عمومی كمیته امداد امام خمینی(ره) شماره حساب ۰۱۰۵۵۸۳۱۴۴۰۰۲ را برای كمك به زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی اعلام كرد.

عباس دارایی گفت:‌ هموطنان و خیرین می‌توانند از طریق شماره حساب ۰۱۰۵۵۸۳۱۴۴۰۰۲ بانك ملی كمك‌های خود را به زلزله زدگان آذربایجان شرقی اهدا كنند.

وی تاكید كرد: پایگاه‌های كمیته امداد در شهرستان های ورزقان، اهر و هریس آماده دریافت كمكهای مردمی هستند  و از روز گذشته پایگاه‌های این نهاد در شهرستان‌های زلزله زده دایر شده است.

مدیر روابط عمومی كمیته امداد گفت:  روز گذشته بیش از 14 دستگاه نیسان شامل مواد غذایی به شهرستان‌های اشاره شده اعزام شده است.



در پوشش لحظه به لحظه اخبار زلزله شمال غرب كشور/صداو سیما باز هم شكست خورد!

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

صدا و سیما در جریان المپیك ، با قطع برنامه های عادی خود ، برخی از مسابقات را پخش مستقیم می كرد ؛ آیا زلزله شمال غرب كشور به اندازه فلان مسابقه تكواندو یا كشتی و پینك پنگ ارزش خبری نداشت تا لحظه به لحظه از ان اطلاع رسانی كند؟

آفتاب: عصر روز گذشته خبر زلزله شدید و پرتلفات در شمال غرب كشور به سرعت برق و باد در خبرگزاری ها ، سایت های خبری و شبكه های مجازی چرخید و یك ساعتی طول نكشید كه این خبر حتی به صدر اخبار برخی شبكه های ماهواره ای تبدیل شد ، اما تا زمانی كه این خبر به حدی از اهمیت برسد كه شایسته زیر نویس های شبكه خبر و دیگر شبكه های داخلی كه از بودجه بیت المال همین مردمی كه زیر آوار مانده یا كشته شده بودند ، برسد ساعت ها زمان طی شد!

واقعیت این است كه نگارنده هر چه با خود می اندیشد رفتارها و سلوك صداو سیما در این فقره را درك نمی كند و متوجه نمی شود چرا وقتی حادثه ای در ابعاد زلزله شدید در آذربایجان شرقی و استان های همجوار به وقوع می پیوندد كه صدها كشته و هزاران زخمی دارد ، به قول معروف \" كك صداو سیما هم نمی گزد؟ \"

آرديني اوخو -ادامه مطلب

آرقو دیلی / علی محمد خلفی زنگبر

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

آرقو، بللی بیر قسمین، گئنل‌لیكله ده بللی بیر ایش(شغل)‌دن اولان كیشی‌لرین اؤز آرا‌لاریندا یارادیب دانیشدیق‌لاری، بو سبب‌له اورتاق دیلی دانیشان باشقا اینسان‌لارین آنلایابیلمه‌دیگی اؤزل دیله آرقو (آلمانجا: Argot ، gaunesprache ؛ فرانسیزجا: argot ؛ اینگیلیسجه: slang) آدی وئریلیر.

قورولوش باخیمین‌دان ایچین‌دن چیخدیغی اورتاق دیل‌دن فرق‌لی اولمایان آرقو دا، هر دیل كیمی، آردیجیل اولا‌راق دییشیر، گلیشیر. كیمی كلمه‌‌لری اؤلور، اجتماعی گلیشمه‌لره گؤره یئنی كلمه‌‌لر قازانیر.



آرديني اوخو -ادامه مطلب

بیر گون بیر تورك واریدی . . . / دین خادیمی

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

وبلاگ "دین خادیمی" كه توسط "عبدلصمد ملكی" اداره می‌شود، از معدود وبلاگ‌هایی هست كه دو بال هویتمان را بدون فدا كردن یكی دربرابر دیگری عرضه می‌كند. تورك بودن و مسلمان بودن، دو بال اصلی هویت ملت ماست. وبلاگ دین خادمی با نگارش قدرتمند توركی در زمینه دین قلمفرسایی می‌كند. چرا كه ایشان با سطح سواد كارشناسی ارشد در حوزه علمیه قم تحصیل می‌كنند. این وبلاگ نشان می‌دهد كه می‌توان دین‌دار بود و هویت خود را حفظ كرد. آری واقعا بین این دو هیچ تناقضی نیست چرا كه در طول تاریخ تورك‌ها "شمشیر اسلام" لقب گرفته‌اند. مهمترین دلیل روی كار آمدن رضاخان به جای حكومت تورك قاجار نیز ترسی بود كه مسیحیان اروپایی از اتحاد شمشیرهای اسلام داشتند. آنها با شعله ور كردن شوونیزم فارس قلب دنیای اسلام را هدف گرفتند و حكومتی ضد تورك و ضد عرب را برعلیه اسلام پرورش دادند. و ما هنوز هم در حال جنگ با علف‌های هرزی هستیم كه انگلیسی‌ها برایمان كاشته‌اند.....


بیر زامان بیر تورك واریدی كی فارسی دانیشاندا چوخ لهجه‌سی اولاردی. یعنی لهجه‌سی چوخ غلیظ‌ ایدی. بیله‌سیندن سوروشدولار كی آغا سن‌كی بو قدر فارسی كیتاب اوخویوب یازیرسان و بو قدر فارسی دانیشیرسان, نیه فارسینی عمللی باشلی دانیشمیرسان؟ !!

تورك همان غلیظ لهجه‌سی‌ایله جاواب وئریر: سیزین نظریزه من كی بو قدر فارسی كیتاب اوخوموشام, یازمیشام و بو قدر سیزه دانیشمیشام, فارسینی لهجه‌سیز دانیشا بیلمه‌رم؟!!!!

دئدیلر بس نیه فارسینی دوز دانیشمیرسان؟؟!!

تورك همان غلیظ لهجه‌ایله قاییدیب دئدی كی من باشاریرام فارسینی لهجه‌سیز دانیشام آما اورگیم ایستیر منیم سسیمی ائشیدنلر بیلسینلر كی من توركم !!

بو تورك بؤیوك اوستاد و موعاصیر فیلسوف رحمتلیك علامه محمد تقی جعفری ایدی .

http://din-xadimi.blogfa.com/post/257




استیضاح شهردار و بازی خوب و بد اعضای شورای شهر / كور كورا دئییر جیرت بریكی گوزویه

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

به جرات می‌توان گفت كه شورای شهر فعلی، ضعیف‌ترین شورا از زمان تشكیل آن در شهر گرمی مغان است. وقایعی كه بر شورای حاضر گذشته است خود می‌تواند موضوعی كتابی مستقل باشد و گرمی نیوز به موقع دراین باره خواهد نوشت. اما موضوع حاضر به مساله استیضاح شهردار و بازی خوب و بد بین اعضای شورای شهر می‌پردازد.

همگان از تخلف‌های گوناگون مالی در مناقصات انجام شده حرف‌هایی را شنیده‌اند و مساله آنقدر حاد است كه امام جمعه شهر نیز در خطبه‌های نماز به این مساله اشاره داشته‌اند. از قرار معلوم تنها برخی از نیروهای باوجدان شهرداری هستند كه در مقابل این بازی‌ها مقاومت می‌كنند.

در این میان معلوم است كه همه اعضای شورای شهر از رئیس تا بقیه در این حوادث نقش انكارناپذیر داشته و دارند. چگونه می‌شود كه در تخلفات انجام شده رییس شورا نقش كمتری از بقیه داشته باشد؟ برای رییس محترم شورای شهر دو حالت متصور است:
1- یا ایشان به علت بی‌تدبیری و عدم تسلط بر كارشان از وقایع شورای شهر بی‌خبرند
2- و یا اینكه در این قضایا همدستند
و سایر مسایلی كه هنوز قصد بررسی آنها را نداریم.

تنها نكته‌ای كه این نوشته درصدد بیان آن است اینكه بازی خوب و بد بین اعضای شورای موضوع خنده محافل است. چراكه تخریبات انجام شده در بین اعضای شورای برای خودشیرینی و پایین آوردن بقیه یادآور مثل معروفی است كه می‌گوید:

دیگ به دیگ می‌گه روت سیاه

و بیز توركجه‌میزده دئییریك:

كور كورا دئییر جیرت بریكی گوزویه


شرح زندگی و فعالیت معلمان سرشناس و فعال در منطقه مغان؛ سید علی كلكی / سید محمد ابراهیمی

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

در ادامه معرفی مشاهیر شهرستان مغان (گرمی)، این بار به معرفی "سید علی كلكی" به قلم "سید محمد ابراهیمی" پرداخته شده است. در هفته‌های آتی به معرفی معلمانی چون "حاج محمد حسین نعمتی"،  "میرعابدین شارعی"، "فرامرز ندائی"، "عباسعلی همتی" و خانم "اكرم رجاپور" پرداخته خواهد شد. برای آشنایی بیشتر با مشاهیر شهرستان با گرمی نیوزباشید!

شرح زندگی و فعالیت معلمان سرشناس و فعال در منطقه مغان
: درمبحث پیشگامان و بانیان مدارس اولیه منطقه شرح مختصری از افراد سرشناس و پیشگام در تحول آموزش و پرورش منطقه را آوردیم. بسیاری ازاین افراد از جمله معلمان فعال و سرشناس مدارس غیردولتی (ملی) منطقه بوده اند كه بخاطر ذكر نامشان در آن مبحث از تكرار نام آنها خودداری می نماییم و دراین مبحث به شرح معلمان سرشناس مدارس دولتی منطقه می پردازیم.
سید علی كلكی : آقای سید علی كلكی اولین معلم مدرسه دولتی شهر گئرمی مغان بوده كه افراد باسواد زیادی را در طول حدود پانزده سال معلمی خود در این شهر به منطقه تقدیم كرده است. ایشان از حدود سال 1300هجری شمسی تا سال 1316 در تنها مدرسه دولتی منطقه كه بعدها نامهای شاهپور و خواجه نصیر بخود گرفت مشغول فعالیت بوده است. مرحوم كلكی كه اصلا اهل تبـــــریز بوده بعد ازسال 1316 مدتی مسئولیت اداره معارف شهرستان مشكین شهر، چند سالی بخشدارگئرمی مغان و چندین مسئولیت مهم دیگر را در قسمت شرقی آذربایجان برعهده گرفته و بعدها به شهر خود مهاجرت و تا آخر عمر در آنجا ماندگارشده است. بخاطرنبود پرونده كارگزینی، اطلاعات بیش ازاین ازایشان دردست نداریم.



سون یازیلار

گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد

گرمي نيوز، فرق‌لي باخيش