گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد
خرداد 1391 | گرمی نیوز

سعدی و حافظ همجنس گرا بودند / شاهد بازی در ادبیات فارسی، دكتر سیروس شمیسا

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

مشخصات كتاب: شاهد بازی در ادبیات فارسی، دكتر سیروس شمیسا، انتشارات فردوس، 1381


دكتر سیروس شمیسا در این كتاب سعی‌ دارد تا از جریان های تاریخی- اجتماعی ایران را كه در ادبیات ایران از تاثیر گذاری فوق العاده ای برخوردار بوده  به تصویر بكشد.

به هر حال شمیسا بر مبنای متون نظم و نثر و تاریخی گذشته ادعا می كند كه (شاهد بازی) یا عشق مرد به مرد كه در طول تاریخ با اسم ها و اصطلاحات مختلفی مطرح شده است: نظر بازی، جمال پرستی، بچه بازی. به شخص مفعول امرد، بی ریش، نو خط، مخنث، ساده رخ و ... به شخص فاعل جمال پرست، صورت پرست، بچه باز و ... در نزد قدما قبحی كه امروز دارد را نداشته است و شاید هم اصلا  قبحی نداشته است و ایرج میرزا را شاهد مثال می آورد كه تا یك قرن پیش كسی مثل او كه از افراد متشخص جامعه بوده  در بیان شاهد بازی های خود ظاهرا از هیچ احساس شرمندگی برخوردار نبوده است.
در ادامه شمیسا اذعان می كند كه ادبیات غنایی فارسی به یك اعتبار ادبیات همجنس گرایی است. او می گوید كه در این كه معشوق شعر سبك خراسانی و مكتب وقوع در دوره تیموری، مرد است شكی نیست. اما ممكن است كه خواننده غیر حرفه ای در مورد ادبیات سبك عراقی مثلا غزلیات امثال سعدی و حافظ دچار شك و تردید شود. اما حدود نصف اشعار این بزرگان هم صراحت دارد كه در باب معشوق مذكر است. زیرا آشكارا از واژه های پسر و امرد و خط عذار و سبزه ریش و این گونه مسائل سخن رفته است. باید دانست كه مسائلی چون رقص و زلف و خال و خطّ و قد و دامن و تیر نگاه و ساقی گری و امثال این ها كه امروزه به نظر می رسد در مورد زنان است در قدیم مربوط به مردان می شده است. ادبیات سبك هندی هم اساسا ابیات عاشقانه نیست و عمدتا جنبه ادب تعلیمی دارد، اما بر طبق سنّت در آن هم معشوق مذكر است. در دروه بازگشت یعنی ادبیات دوره قاجار به تبع ادبیات دوره های سلجوقی و غزنوی و نیز واقعیت های موجود جامعه معشوق مرد بوده است. لذا می توان گفت كه فقط در ابیات دوران معاصر است كه در آن به طور گسترده یی با معشوق مونّث مواجه ایم.
شاهد بازی در متون تاریخی هم انعكاس وسیعی داشته است مثل عشق سلطان محمود به ایاز یا عشق امیر یوسف برادر سلطان محمود به غلام تركش طغرل كافر نعمت كه در تاریخ بیهقی منعكس شده است. در دوران قاجار هم عشق ناصر الدین شاه به غلامعلی خان معروف به ملیجك . در دوره صفویه در برخی از شهرهای امرد خانه هایی دایر بوده است كه به صورت رسمی با مجوز كار می كرد ه اند و حكومت از آنان مالیات اخذ می كرده است.


شعری مرتبط از حافظ:

شب است و شاهد و شمع و شراب و شیرینی// خجسته است چنین شب كه دوستان بینی


 سعدی:

نام سعدی همه جا رفت به شاهدبازی‏ //وین نه عیب است كه در ملت ما تحسین است



آرديني اوخو -ادامه مطلب

دو خبر از شهر گرمی مغان

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

دو خبر از شهر گرمی مغان

  • تشدید ساماندهی موتورسیكلت سواران شهر گرمی مغان

  • فاز اول چهار راه شهر گرمی مغان از مسیر محله جوادیه آماده آسفالت است

ادامه مطلب را بخوانید....

آرديني اوخو -ادامه مطلب

مهمترین اقلام صادراتی شهرستان مغان (گرمی) 2 / استاد باشماق آتان

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن

گرمی نیوز:

 

قسمت دوم: لطفا بنویسید...

 

دانشجو: استاد سوال امتحانی‌مان نیز همین است.

 

باشماق‌آتان: بنویسید نگران امتحان نباشید. شما از استادتان حمایت بكنید، استاد از همه شما حمایت می‌كند!

 

بعله می‌گفتیم كه مهمترین استعداد شهرستان مغان (گرمی) در صادرات دو قلم كالای اساسی است: 1- قهرمان  2- استاد!!


آرديني اوخو -ادامه مطلب

چند خبر از شهرستان مغان (گرمی)

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

اختصاصی گرمی نیوز: به گزارش گرمی نیوز از شهر گرمی مغان یادواره شهدای فرهنگی شهرستان مغان (گرمی) باحضور اهالی و مسئولان در مسجد جامع شهر امروز راس ساعت 5/10 صبح برگزار شد. بعد از تلاوت آیاتی از كلام الله مجید توسط آقای عبازاده، مدیر آموزش و پرورش مغان آقای رستمی و امام جمعه شهرستان آقای صفری در خصوص ارزش و جایگاه شهید و شهادت سخنرانی نمودند و مراسم با مداحی آقای پاكمنش از مداحان خوش صوت شهر به پایان رسید. حضور چشمگیر فرهنگیان ، پخش كلیپ و اهداء لوح یادبود به خانواده های شهداء فرهنگی از قسمتهای برجسته و مهم مراسم بود .


چند خبر از ایرنا:
  • هدیه مقام معظم رهبری به دانش‌آموزان یك روستای محروم در شهرستان مغان (گرمی)
  • اجرای 35 پروژه با ارزش بالای یك میلیارد ریال اعتبار در شهرستان مغان (گرمی)
  • آبرسانی به روستاهای مغوان، مجیدلو و رحیم‌لوی شهرستان مغان (گرمی)
  • دستگیری سارق حرفه‌ای خودرو در شهر گرمی مغان
لینك خبرهای ایرنا را در ادامه مطلب ببینید..

آرديني اوخو -ادامه مطلب

مهمترین اقلام صادراتی شهرستان مغان (گرمی) 1 / استاد باشماق آتان

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن

گرمی نیوز:

 

قسمت اول: با سلام خدمت دانشجویان عزیز!

 

بحث مهم امروز ما مهمترین اقلام صادراتی شهرستان مغان (گرمی) است. من با تحقیقات دقیق و بسیار علمی خودم به نتایج بسیار معتبری رسیده‌ام كه می‌تواند باعث تحول در اقتصاد منطقه شود.

 

دانشجو: استاد!! الان كلاس اقتصاد نیست. درس برنامه‌ریزی شهری داریم!!

 

باشماق آتان: فرقی نمی‌كند درس زنگ بعدی‌تان را الان می‌دهم.

 

دانشجو: زنگ بعدی ادبیات داریم. اقتصاد فرداست!

 

باشماق آتان:‌ چه فرقی دارد. اصلا همه اینها باهم رابطه تنگاتنگی دارند. شما نمی‌توانید بدون اقتصاد شهرسازی بخوانید و یا ادبیات بخوانید. مگر نمی‌دانید كه "اینها برایتان نان نمی‌شوند". پس اول اقتصاد می‌خوانیم بعد بقیه علوم را.

 

دانشجو: استاد علم بهتر است یا ثروت؟

 

باشماق آتان: استاد بودن!!! از هر دو آنها بهتر است...




آرديني اوخو -ادامه مطلب

تلف شدن ماهی‌های دریاچه گیلارلوی شهرستان مغان (گرمی) / مسئول كیست؟

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن

گرمی نیوز:

 

مسئول پاسخگویی دربرابر تلف شدن ماهی‌های دریاچه گیلارلوی شهرستان مغان (گرمی) كیست؟ ارگان‌های دولتی یا سرمایه‌گذاری كه مجوز سرمایه‌گذاری برای پرورش ماهی را از دولت گرفته است؟

 

طبق اصول چهل و پنجم و پنجاهم قانون اساسی هر گونه فعالیتی اقتصادی كه بر طبق "مصالح عامه" نباشد و با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران همراه باشد ممنوع است. یعنی مسئولین نمی‌توانند قراردادی اقتصادی را منعقد كنند كه به ضرر عامه مردم و آسیب‌رسانی وسیع به محیط زیست باشد.

 

سود اقتصادی پرورش ماهی مال شخص سرمایه‌گذار و دولت است اما ضررهای آن متوجه مردم است. طبق قانون ارگان‌های دولتی باید پاسخگو باشند كه چگونه سرنوشت یك دریاچه كه با سلامت، اقتصاد گردشگری، اوقات فراغت و... مردم گره خورده است را به افرادی سپرده‌اند كه توان لازم برای انجام این كار را ندارند؟ و این كه چرا نظارت درست و دقیقی بر این امر مهم و حساس نداشته‌اند؟


آرديني اوخو -ادامه مطلب

گیلارلی دریاچه سینده كی بالیق‏لارا دایر/ یاسر فاتحی بابی

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

شئیخیمیز سؤیله‏‌دی آی گرمی‏لی‏لر

گرمی‏نین دردی‏نی تك تانری بیلر

 

یاشاماقدان بئزی‏ین خالقا دئیین

گرمی‏نی سیزلر اوءچون راهلادیلر

 

بو شهر دردینه درمان گزیرم

اوراق الده ملك المؤت گلر



آرديني اوخو -ادامه مطلب

مغان در جنگ جهانی دوم / سید محمد ابراهیمی

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

مقاله‌ تاریخی بسیار جالب و خواندنی از پژوهشگر ارجمند سید محمد ابراهیمی درباره روزهای تلخ و قهرمانان شهرستان مغان (گرمی). این مقاله را حتما بخوانید.
نكته: با توجه به طولانی بودن مقاله، تنها قسمت‌هایی از آن را در این پست می‌خوانید. متن كامل مقاله را می‌توانید از لینك زیر دانلود كنید:

مغان در جنگ جهانی دوم / سید محمد ابراهیمی

گروه دیگر مهاجمان از طریق پاسگاه «پیره مته» كه روبروی پست مرزی آشاغا وان قرار داشته و هنوز هم موجود است راس ساعت 5/5صبح به این پست حمله می نمایند وكیل باشی این پست كه گروهبان پیرزاده نام داشته به مقاومت برخواسته و تا آخرین تیر جنگ كرده و نهایتا شهید می شود و بدنبال آن سربازان اسیر شده و پاسگاه سقوط میكند در روستا یك نفرمرد و یك نفر هم زن كه بدون توجه به دستور روسها مبنی بر ماندن در خانه بیرون آمده بودند مورد هدف قرار گرفته و شهید می شوند. در این موقع مرحوم سادات خان همراه با چند تن از همرزمان خود كه شب را در خانه یكی از دوستان خود بنام هزارخان در روستای موخوش منتظر حمله روسها بوده با اطلاع از شروع حمله از آنجا حركت می كنند تا در نقطه ای مناسب سنگر گرفته و به یاری نظامیان بشتابند. اما روسها از طریق یكی از جاسوسان خود كه چنین افرادی بین اهالی به «ایش بیلیون» معروف بوده اند موقعیت ایشان را دانسته و به تعقیب شان می پردازند. در بالای كوه میروداغی درگیری سادات خان و همرزمانش با مهاجمان روس كه ایشان را تعقیب می كرده اند شروع می شود و ایشان در حالیكه چند نفر از روسها را كشته و زخمی می نماید بطرف روستای بورك آباد عقب نشینی كرده و در میان جنگلهای منطقه پناه می گیرند و روسها از ترس به تله افتادن نمیتوانند به جنگل وارد شوند و بطرف روستای پرمئییر رفته و ازراه اوسوران، كالان، گیگال و بی اره خود را به اطراف روستای قوزلو می رسانند. به نقل مشهد حضرتقلی ایزدی از معمرین محلی با تیراندازی روسها در محل معروف به «تپه دالی» در حد فاصل روستاهای بی اره و قوزلو، اهالی قوزلو متوجه حمله روسها می شوند. بعدها معلوم می شود كه در این تیراندازی گویا روسها سربازان اسیر گرفته از مرزها، مخصوصا پست مرزی آشاغا وان را به شهادت رسانده و در همان محل دفن كرده اند.



آرديني اوخو -ادامه مطلب

آشنایی با روستای قوزلو

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

روستـای قوزلو در شمال غربی كشور ایران، غرب دریای خزر، شمال شرقی آذربایجان، شمال استان اردبیل و جنوب شـرقی شهر گرمی مغــان، در دهستان اینی از بخش مركزی شهرستان مغان، بین ۴۸ درجه و۸ دقیقه طــول شرقی از نصف النهار مبدأ و۳۹ درجه و۱دقیقه عرض شمالی از خط استوا واقع شـــده‌است.

این روستا از سمت شمال به اراضی روستاهای ایزمارا و قنبرلو از سمت شرق به اراضی روستاهای تپه، شاوون و بی‌اره و از سمت جنوب به اراضی روستای اینی و از سمت غرب به اراضی روستای ایزمارا متصل است. ارتفاع متوســــــط آن از سطــــح دریاهــای آزاد حــدود ۱۰۰۰(هزار) متر است. فاصله آن هم با شهــر گرمی مغــــان حدود هفت كیلومتر و با اردبیل صد و ده كیلومتر می‌باشد.[۱] [۲] [۳]




آرديني اوخو -ادامه مطلب

قوزلو كندی‌له تانیشلیق

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

قوزلو كندی اردبیل ایالتی نده یئرلشن موغان بولگه‌سی‌نین مركزی بولومو و اینی قصبه سینین گوزل كندلریندن بیری دیر. بو كند 39 درجه و صیفیر دایاقا قوزئی ائنلم‌لرینده و 48 درجه و 8 دایاقا دوغو بویلام‌لاریندا یئرلشیب.[1] [2]

قوزلو كندی باغ-باغات‌لی كند اولماق‌لا، گئرمی شهری‌نین هابئله یان-دوره‌ده اولان كندلرین اهالی‌سی‌نه بیر گزمه‌لی یئر حیساب اولونور. بو كندین گزمه‌لی یئرلریندن شوله لر دره سی، گیردكان باغ‌لاری و اسكی تپه‌لری آد آپارماق اولار.[1] [2]



آرديني اوخو -ادامه مطلب

سون یازیلار

گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد

گرمي نيوز، فرق‌لي باخيش